قبول FATF یعنی همان پنجره دور زدن تحریم‌ها را هم با دست خود می‌بندیم

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با پذیرش FATF در واقع ما پنجره‌ای را که از طریق آن تحریم‌ها را دور می‌زدیم، با دست خودمان خواهیم بست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات موجود در کشور اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشکل ما با دنیا اساسی است و با FATF و موضوعاتی از این قبیل رفع نمی‌شود.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: برخی از مشکلات ما که بیشتر مطرح است مربوط به خودمان است و باید قبول کنیم که مدیریت درستی نداشتیم که کشور به اینجا رسیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: ما در حال حاضر هیچ گونه ارتباطی با همسایگانمان هم نداریم. یعنی با کشورهایی نظیر آفریقا،‌ آمریکای جنوبی و کشورهای همسایه نیز ارتباط نداریم و قرار بود رابطه ما با آمریکا و اروپا هم درست شود که این اتفاق نیفتاد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: تقریبا وضعیت ارتباط بدی با کشورهای همسایه داریم. بنابراین از نظر ما اگر FATF هم در شرایط معمولی بودیم و سوئیفت وجود داشت و اجازه نقل و انتقال پول را به ما می‌دادند، مشکلی نداشت.

وی در ادامه همین مطلب افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: اما زمانی که ما نقل و انتقال پول را نمی‌توانیم انجام دهیم و نمی‌گذارند نفتمان را بفروشیم و اگر هم بفروشیم، ارز با کیفیت به ما نمی‌دهند و حتی امکان انتقال همان ارزهای بی‌کیفیت را هم نداریم، لذا پذیرفتن FATF مانند این است که در و دروازه را همه به رویمان ببندند و تنها یک پنجره وجود دارد که دیگران از آن خبر ندارند و خودمان هم برویم و بگوییم این پنجره را هم برای ما ببندید.

خادمی ادامه داد: به هر حال ما در زمان تحریم، قطعات هواپیما را وارد کردیم و قطعات نفتی را وارد می‌کردیم و از راه‌هایی این کارها را انجام می‌دادیم، نگذاشتیم کسی متوجه شود، اگرنه طرف مقابل هم نمی‌گذاشت این کار را انجام دهیم.

وی در بخش دیگر یاز سخنانش خاطرنشان کرد: با این روش (پذیرفتن FATF) همه آدرس‌ها را به راحتی می‌دهیم و می‌گوییم از کجا قطعات لازم را می‌خریم و باید بگوییم گردش مالی ما کجا می‌رود و معلوم است که با گفتن این موارد چنین امکاناتی به ما نمی‌دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما که در زمان تحریم بودیم و کار کردیم می‌دانیم که برای ارسال ۱۰۰ هزار دلار چه مشکلاتی به وجود می‌آمد و اگر ارسال می‌کردیم به هر حال از فروشنده می‌پرسیدند که منبع این پول کجاست؟ یعنی پیگیری می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان بنده ۵۰ میلیون دلار برای فروشنده چینی فرستادیم و زمانی که فروشنده به بانک مراجعه کرد و از او سوال کردند که این پول از کجاست،‌فروشنده پاسخ داد این پول برای من نیست و نهایتا پول بلوکه شد و اکنون که شرایط بدتر از این است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشکلات ما با FATF و موارد این چنینی حل نمی‌شود و بر این اساس دنیا یک چارچوب مشخصی را تعریف کرده و ذکر شده که همه باید در آن چارچوب باشد، لذا ما یا باید در آن چارچوب قرار بگیریم و بخشی از مشکلاتمان حل شود که با توجه به این‌که ما مردمی هستیم که کم کار می‌کنیم و مدیریت‌مان ضعیف است و نتوانستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم. بنابراین مشکل ما با این موارد حل نمی‌شود.

خادمی همچنین تصریح کرد: ما باید دستمان را روی زانوی خود بگذاریم و از این فساد اقصتاید چپ و راست پرده‌برداری کنیم و اگر کسی فساد اقتصادی کرد مانند کشورهایی که با این مفسدان برخورد و آن‌ها را اعدام می‌کنند، عمل کنیم. در این صورت کشور ما توسعه و پیشرفت می‌کند و نیاز به هیچ کدام از این موارد هم نداریم.

وی در خاتمه اعلام کرد: در حال حاضر در شرایط فعلی کشور FATF و پذیرفتن آن یعنی آن پنجره کوچکی را که شاید بتوانیم از طریق آن بخشی از مشکلات را حل کنیم می‌بندیم.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1328
کلیدواژه: FATF تحریم‌ها مدیریت
نظرات شما