خسارت 1600 میلیاردی گلستان و 550 میلیاردی مازندران/ حدود ۲۰۰ هکتار از باغات و مزارع ۲ استان زیر آب رفته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،وزرای نیرو، راه و کشاورزی گفتند: مشکل برق روستاها حل شده اما باید برای حفظ حریم رودخانه‌ها تجهیزات را بسیج کنیم .برآورد خسارت‌های استان گلستان 1600 میلیارد و استان مازندران 550 میلیارد است.
 

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمود حجتی وزیر کشاورزی در گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیاتی از خسارت‌های سیل اخیر استان گلستان و مازندران و اقدامات انجام شده این سه وزارتخانه را ارائه کردند.

اردکانیان گفت: در بخش آب و برق استان‌های مازندران و گلستان به دلیل سیل اخیر در ساعات اولیه حجم زیادی از روستاها و شهرها دچار قطعی آب و برق شدند.

بیشتر بخوانید:

دستور سرلشکر جعفری برای تسریع در کمک به سیل‌زدگان

عکس ماهواره‌ای از سیل گلستان

عزیمت جانشین ستاد کل نیروهای مسلح به استان گلستان

وی افزود: در استان گلستان ۴۰۰ روستا و در استان مازندران ۲۰۰ روستا مشکل قطعی برق داشتند که با تلاش‌های صورت گرفته توسط مدیران و مسئولین و کارمندان این دو استان و شرکت‌های مختلف این موضوع رفع شده است.

وزیر نیرو گفت: فقط دو روستا در استان گلستان و یک روستا در استان مازندران مشکل برق دارد که دلیل عدم رفع مشکل آنها هم به عدم راه دسترسی باز می‌گردد که تلاش داریم تا امشب و در صورت دسترسی به آنجا مشکل قطعی برق آنها را رفع کنیم.

اردکانیان تصریح کرد: آب شرب روستاها و. شهرهای استان گلستان به دلیل سیل دچار مشکل شده بود که با اقدامات انجام شده بخش عمده این مشکلات رفع شده است به طوریکه از مجموع ۴۰۰ روستا در استان گلستان فقط ۱۴ روستا مشکل تأمین آب شرب دارند که دلیل عدم رفع این مشکل به عدم دسترسی به این مناطق باز می‌گردد به همین دلیل از طریق هوا آب بسته‌بندی به آنها داده‌ایم ضمن اینکه مشکل آب شرب شهرها و روستاهای استان مازندران هم رفع شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در سیل اخیر همگان متوجه شدند که باید حریم رودخانه‌ها حفظ شود و خود کشاورزان و افراد بومی منطقه در گفت‌وگو با من متقاضی اقدامات لازم برای حفظ این حریم و بستر رودخانه شده‌اند.

وی گفت: برای لایروبی رودخانه‌ها هم باید تمامی امکانات بسیج شود ضمن اینکه برای احداث سدهای مخزنی هم باید در صدور دستورات لازم و اقدامات اجرایی و عملیاتی تسریع شود. این در حالی است که در این دو استان هر جا که مشکل سیل نداشته‌ایم به وجود سدهای مخزنی جهت کنترل سیلاب‌ها باز می‌گردد.

 

آسیب جدی و جزئی ۱۶ هزار واحد مسکونی استان‌های گلستان و مازندران

 

در ادامه این گفت‌وگو رضا اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص جزئیات اقدامات این وزارتخانه در سیل اخیر استان‌های گلستان و مازندران گفت: در این منطقه ۴۰۰ نقطه آسیب‌دیده در حوزه راه داریم که این نقاط عمدتاً به راه‌های روستایی باز می‌گردد و بخش کمتری از آنها مربوط به راه‌های شهری است که آنها بازگشایی شده است.

اسلامی گفت: فقط ۲ مسیر در استان گلستان که آن هم به دلیل حجم آب دچار مشکل، عدم دسترسی هستیم و نتوانستیم آن مسیر را بازگشایی کنیم همچنان مسدود است.

وی تصریح کرد: در استان گلستان در اثر سیل اخیر ۲ پل آسیب دیده و ۳ پل کاملاً تخریب شده است. ضمن اینکه ۱۶ هزار واحد مسکونی هم آسیب جدی و جزئی دیده‌اند که بعد از بررسی‌های دقیق برای آنها پرونده تشکیل خواهد شد.

وی گفت: حجم سیلاب اخیر موجب شد که در آبراه‌ها و پل‌های موجود در دو استان گلستان و مازندران جهت اصلاحات لازم و ساخت پروژه‌های بعدی اقدامات مقتضی صورت گیرد به همین جهت به جز اینکه باید اقدامات لازم در خصوص عدم اشغال بستر رودخانه‌ها صورت گیرد در ساخت و سازهای آینده هم باید کنترل‌های لازم را داشته باشیم.

اسلامی تصریح کرد: در استان مازندران به دنبال آن هستیم که با کمک مردم و سازمان نظام مهندسی بهسازی منازل به گونه‌ای صورت گیرد که مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی بیشتر شود.

 

حدود ۲۰۰ هکتار از باغات و مزارع ۲ استان زیر آب رفته

 

در ادامه این گفت‌وگو محمود حجتی وزیر کشاورزی تصریح کرد: بخش وسیعی از اراضی و دشت‌های استان‌های مازندران و گلستان شامل مساحت زیادی از باغات و مزارع در اثر این سیل از بین رفته است.

وی افزود: در استان گلستان ۱۰۰ هزار هکتار از باغات و مزارع در اثر سیلاب به زیر آب رفته و در استان مازندران هم وضعیت به همین منوال است.

وی تصریح کرد: حجم زیادی از خزانه‌های برنج و نشاکاری‌های صورت گرفته در زمین‌های کشاورزی و تعدادی بالایی از احشام و طیور در این دو استان در اثر سیل نابود شده است ضمن اینکه در استان مازندران هم دو واحد تولیدی مرغ مادر نابود شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره برآوردهای این سیل در حوزه کشاورزی گفت: ۱,۶۰۰ میلیارد تومان در استان گلستان و ۵۵۰ میلیارد تومان در استان مازندران فقط خسارت‌هایی است که به حوزه کشاورزی وارد آمده است.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1548
نظرات شما