خنجر اول اصلاح‌طلبان به پشت سپاه

چگونه ممکن است میزان رضایتمندی تهرانی‌ها در کنار خبرهای پیاپی مبنی بر لزوم پرداخت مالیات‌های مختلف به شهرداری افزایش پیدا کرده باشد؟!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

عبدی: همبستگی با سپاه پایدار نیست

خنجر اول اصلاح‌طلبان به پشت سپاه

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین درباره ماجرای تروریستی نامیده شدن سپاه از سوی آمریکا و در ادامه حمایت اصلاح‌طلبان و منتقدان داخلی از سپاه پاسداران، صحبت‌های عجیبی را مطرح کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که «همبستگی و وحدتی که در ماجرای حمایت از سپاه بین نیروهای سیاسی کشور و نهادهای ملی ایجاد شده، چه تبعات سیاسی، داخلی و خارجی دارد؟ چگونه می‌توان آن را نگه داشت؟» اظهار می‌کند:

«به نظر من این همبستگی چندان پایدار نخواهد بود، چون ناشی از یک فشار بیرونی و فعلاً نیز یک‌طرفه است. در واقع به دلیل فشارهای ترامپ و سیاست‌هایی که اتخاذ کرده گرایشی در دفاع از سپاه به وجود آمده است، اما این پایدار نمی‌ماند. چرا؟ به این دلیل که اگر این نیروها از قبل هم به سپاه گرایش داشتند و حمایت می‌کردند دیگر موضوعی برای بروز یک همبستگی جدید باقی نمی‌ماند. بنابراین این نیروها درست یا نادرست از پیش نسبت به عملکرد سپاه در سیاست داخلی، سیاست خارجی و اقتصاد و حتی حوزه فرهنگ معترض بودند. چون منتقد بودند. الان فقط به دلیل فشاری که ترامپ وارد کرده است به این نتیجه رسیده‌اند یا به مصلحت دانسته‌اند که از آن در برابر ترامپ حمایت کنند. بنابراین چنین رفتاری یک امر موقتی است و دیر یا زود به همان جایگاه خود باز می‌گردند، مگر در یک صورت؛ آن هم اینکه سپاه نیز نسبت به انتقاداتی که از آن می‌شود، در رفتار خود تجدیدنظر کند و این همبستگی یک زمینه عینی و واقعی پیدا کند که موجب تداوم آن شود»!

او می‌افزاید: اینکه سپاه فکر کند با فشاری که ترامپ آورده و سیاستی که او اتخاذ کرده، می‌تواند از این موضوع استفاده و همه را پشت خود بسیج کند، تصور می‌کنم برداشت نادرستی است و به نتیجه نمی‌رسد. [۱]

 

*آقای عبدی باید بداند که برخی معتقدند اگر حملات ۳ سال گذشته اصلاح‌طلبان و برخی در دولت علیه سپاه پاسداران نبود و کسانی با کنایه به سپاه از مقولاتی مثل «دولت موازی»، «دولت با تفنگ» و «دولت پنهان» سخن نمی‌گفتند و رزمایش‌های موشکی سپاه را «کم‌عقلی» نمی‌نامیدند؛ بسا که امروز ترامپ هم جرأت تروریستی اعلام کردن سازمان سپاه را پیدا نمی‌کرد.

از طرف دیگر، خوب است مخاطبان و تحلیلگران محترم در جریان صحبت‌های اخیر «احمد زیدآبادی» از فعالان اصلاح‌طلب نیز باشند که به تازگی عنوان کرد تصمیم ترامپ برای تروریستی نامیدن سپاه به منظور «تقویت نیروهای میانه‌رو در داخل ایران» بوده است ![۲]

با عنایت به حقایق پیش‌گفته، برخی معتقدند حمایت این روزهای برخی از عناصر اصلاح‌طلب و اپوزسیون داخلی از سپاه که تا دیروز تندترین حملات را علیه این نهاد انقلابی رواداری می‌کردند؛ یک نمایش روحوضی است که اهدافی را در فرایند «فتنه اقتصادی» دنبال می‌کند...

 

***

 

هواشناسی حجاریان درباره «طوفان و سیل و آتش»!

«سعید حجاریان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که چندی قبل در یادداشتی با کنایه نوشته بود «مردم به مثابه سیل اخیر در خیابان‌های کشور جاری می‌شوند و اعتراض می‌کنند »[۳] به تازگی در مطلبی که در یک وبگاه اصلاح‌طلب منتشر کرد؛ با اشاره به همین رخداد، تأکید کرد:

«به‌لحاظ منطقی و با توجه به پیشینه تاریخی، چنانچه اصلاح‌طلبان [دارای پروژه سیاسی مشخص] و معترضان به وضع معیشت یک‌صدا شوند نخستین گزینه برخورد قهری، اصلاح‌طلبان خواهند بود نه توده مردم حاضر در خیابان. از این رو اصلاح‌طلبان ضمن تمرکز بر عدالت به‌معنی‌الاعم، به‌تعبیری باید سر خود را پایین نگه دارند تا از این طوفان به سلامت گذر کنند. این مدل درباره انتخابات نیز کاراست .»[۴]

 

*این اظهارات سعید حجاریان که می‌توان آنها را تکمیل پازل آخر «فتنه اقتصادی» به منظور ایجاد حصار امنیتی برای بانیان اغتشاش تلقی کرد؛ از آنرو عجیب و قابل تأمل‌اند که وی نسخه "باید سر خود را پایین نگه دارند" را برای کسانی می‌پیچد که هریک فرماندهی یکی از جناحین فتنه اقتصادی را بر عهده دارند!

این در حالی است که توصیه «سرت را پایین نگه دار» به کسانی تعلق دارد که نقشی در بروز یک حادثه ندارند و برای آن بستر سازی و زمینه‌سازی نکرده‌اند...

«سعید» خوب می‌داند که این مسئله در ذهن مردم و چشمان ناظر نظام پاک نخواهد شد که او چگونه از چند سال قبل بر آتش نارضایتی و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور دمیده است و حتی چگونه راه «خیابان» را نیز به مردم نشان داده است .[۵]

گناهی بالاتر از اینکه افرادی طی چند سال اخیر با سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، صراحتاً گِرای خیابان را به مردم داده‌اند، از این گفته‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران «آفت» زده است و سال ۹۸ سال بی‌ثباتی است ؟![۶]

این رخدادها را بایستی در کنار این تحلیل مشاهده کرد که برخی معتقدند یکی از راه‌های دفع خطر بروز «فتنه اقتصادی» برخورد با عوامل سیاه‌نمایی و مفتضح کردن کسانی است که آدرس خیابان را به مردم می‌دهند و در عین حال نمی‌گویند که ایران اسلامی بعنوان هجدهمین اقتصاد جهان اگرچه با مشکلاتی مواجه است اما اولاً دچار بحران نیست و ثانیاً همین مشکلات نیز توسط اصلاح‌طلبان و «تَکرار می‌کنم» لیدر آنها بوجود آمده است.

گفتنیست سعید حجاریان پس از اغتشاشات دیماه ۹۶، پافشاری‌ها و اصرارهای عجیبی بر کلماتی مثل موج، آتش، طوفان و سیل در اشاره به حضور مردم در خیابان‌های کشور داشته است.

اصرارهایی که باید قضاوت درباره آنها را بر عهده افکار عمومی گذاشت.

 

***

 

شورای شهر تهران و خالی کردن جیب مردم با موزیک!

ایسنا گزارش داد: محمدجواد حق‌شناس، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در یکصد و سی‌وپنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در صحبت‌هایی در خصوص برگزاری جشن‌های نوروزی در پایتخت گفت: خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته توجه به شادی‌های جمعی در شهر تهران افزایش پیدا کرده است. امیدواریم با افزایش این نشاط جمعی زمینه رضایت شهروندان نیز فراهم شود. [۶]

 

*اگرچه اصلاح‌طلبان دائماً اصرار دارند که مردم ایران خشن، حسود، استبدادزده، ناامید و ناشاد هستند و ما با آنها مخالفیم… اما در اشاره به اظهارات حق‌شناس بایستی جانب حق را نگه داشت و از این گفت که مردم تهران به خودی خود شاد و سرزنده هستند اگر طرح‌های اصلاح‌طلبان در شهرداری و شورای شهر بگذارد!

جدای از اینکه حق‌شناس بایستی سند ادعای خود را بیان کند؛ اما نکته آنجاست که باید تأکید کرد شادمانی و سرزندگی مردم تهران روال خود را طی می‌کرد تا اینکه خبرهایی مثل «افزایش قیمت بلیط مترو»، «اخذ عوارض عبور از تونل»، «مالیات ۱۵۰ هزار تومانی زباله» و زمزمه‌ها برای اخذ مالیات شهری از لسان دوستان آقای حق‌شناس به گوش رسید.

اکنون نیز بعید به نظر می‌رسد که اثرات سوء این خبرهای بد و تصمیمات ناجوانمردانه (که در ایام انتخابات شورای شهر هیچ خبری از آنها نبود!) با موزیک و جشن‌های مطربانه در سطح شهر، رفع شده باشد!

 

***

 

1_ https://etemadonline.com/content/284181

2_ http://www.jahannews.com/news/680930

3_ mshrgh.ir/947227

4_ mshrgh.ir/950647

5_ mshrgh.ir/948569

6_ https://www.isna.ir/news/98012510232/



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2138
نظرات شما