ایران در تولید شکر به مرز خودکفایی رسید

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به مرز خودکفایی در تولید شکر دست یافته‌ایم گفت: با افزایش بهره‌وری در این بخش تولید شکر در هر متر مکعب آب از ۲۰۰ گرم دهه هفتاد به ۶۰۰ گرم رسیده و ما را در آستانه خودکفایی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در مراسم انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی اظهار کرد: در صورتی که تنها به میزان یک سوم نمونه‌های بخش کشاورزی در کشور تولید داشته باشیم مشاهده کنید که چقدر میزان تولید در کشورمان افزایش می‌یابد و از طرفی در مصرف آب صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید از نمونه‌های بخش کشاورزی درس بگیریم افزود: ما محدودیت آب در کشور نداریم بلکه در چگونگی مصرف آب محدودیت داریم؛ ما به دنبال فشار آوردن به ذخایر آب کشور نیستیم و در صورتی که از گذشتگان درس بگیریم هیچ مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برخی از سر دلسوزی می‌گویند که ما نباید تولید کنیم یا باید محدودیت‌هایی در تولید ایجاد کنیم، اما در صورتی که بتوانیم به اندازه یک سوم راندمان تولید کشاورزان نمونه برسیم دیگر هیچ مشکلی در بحث آب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در شرایطی که بدخواهان کشورمان چشم دیدن ما را ندارند ما نیز نباید دست روی دست بگذاریم و برای تأمین غذای خود در بازارهای جهانی دنبال خرید غذا باشیم.

حجتی افزود: گندمکار نمونه ما ۱۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید دارد این در حالی است که متوسط تولید این محصول در کشور ما در بخش گندم آبی و دیم ۳۱۰۰ کیلوگرم است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در صورتی که عملکرد تولید گندم در کشور به ۶ هزار تن برسد چه اتفاقی در تولید این محصول در کشور می‌افتد؟ براین اساس می‌توانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب را نیز محقق کنیم.

وی افزود: در بخش تولید گندم در دهه اول سال ۹۰ ما ۶ تا ۷ میلیون تن واردات داشتیم اما اکنون نیاز به واردات نداریم.

حجتی گفت: با فشارهای اقتصادی که دشمنان ما به ناحق به کشورمان تحمیل کردند کشاورزان پیشرو ما به ما یاد دادند ما می‌توانیم.

* تولید شکر به مرز خودکفایی رسید

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به مرز خودکفایی در تولید شکر دست یافته‌ایم گفت: با افزایش بهره‌وری در این بخش تولید شکر در هر متر مکعب آب از ۲۰۰ گرم دهه هفتاد به ۶۰۰ گرم رسیده و ما را در آستانه خودکفایی قرار داده است که این امر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌کند.

وی افزود: دانش و علم مورد نیاز در اختیار ماست که تولید بهروه‌ور در کشور ما شدنی است و توسط نمونه‌ها بخوبی انجام می‌شود.

* نداریم، نمی‌توانیم و نه نمی‌شود نداریم کشاورزان حتماً باید جواب مثبت بگیرند

 

حجتی گفت: در وزارت جهاد کشاورزی ما نداریم، نمی‌توانیم، نه نمی‌شود نداریم و این جملات باید از فرهنگ ما حذف شود که این موضوع به مدیران و کارمندان جهاد کشاورزی اعلام شده است و کشاورزان به وزارت کشاورزی رجوع می‌کنند حتماً باید جواب مثبت بگیرند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان برداشت کشاورز نمونه ما از هر هکتار ۱۲ تن است که بعد از اینکه سفید می‌شود به ۷.۵ تا ۸ تن می‌رسد که در صورتی که عملکرد ما در کشور به نصف یا حتی یک سوم این رقم برسد، تحولات شگرفی در تولید این محصول ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی باید اقتصادی باشد گفت: در برخی مواقع صادرات ممکن است به بازار فشار آورد و قشر ضعیف جامعه متحمل گرانی شود که باید به این مسائل نیز توجه کرد.

حجتی گفت: خود ما کشاورزان نیز وقتی خدمات می‌گیریم می‌گوئیم که گران شده است و ناراحت هستیم بنابراین کسانی که از ما خدمت می‌گیرند و محصولات ما را خریداری می‌کنند باید توجه داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه به طور روزانه قیمت‌ها را رصد می‌کند گفت: تمام بالا و پایین رفتن قیمت محصولات کشاورزی مورد توجه ما است اما گرفتاری‌ها در این بخش زیاد است و وقتی که ما در موضع مدیریت کشور قرار می‌گیریم محدودیت‌ها و گرفتاری‌های خاص خودمان را داریم اما مجبوریم که همه کشور را ببینیم و اداره کنیم.

وی گفت: البته معتقدیم که باید تولیدکنندگان نیز در این روند دیده شوند زیرا اگر آنها نتوانند به کار خود ادامه دهند نمی‌توانیم نیاز کشور را تأمین کنیم و در این شرایط باید دستمان را به سوی دشمن دراز کنیم.

حجتی یادآور شد: فروش نفت و گرفتن پول آن در این شرایط به سختی انجام می‌شود بنابراین نمی‌توانیم آن را صرف واردات کالاهای مصرفی که می‌توانیم آنها را در کشور تولید می‌شود کنیم.

وی با اشاره به اینکه پسته‌کاران نمونه ما ۱۵ تن در کشور برداشت می‌کند که ۲۰ برابر متوسط تولید است گفت: کسانی که در بخش ترویج و تحقیقات و آموزش هستند باید دستاوردهای این افراد را به جامعه کشاورزی معرفی کنند البته ما انتظار نداریم که همه به این رقم ۱۵ تن در هکتار برسند اما می‌توانند سطح تولید و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورز نمونه ما در بخش تولید سیب درختی ۱۰ برابر نسبت به سایر تولیدکنندگان و در بخش تولید زیتون ۱۵ برابر دیگر تولیدکنندگان عملکرد داشته است که باید مورد توجه سایر تولیدکنندگان باشد.

* باید تنبلی را در بخش کشاورزی کنار بگذاریم

 

حجتی تصریح کرد: خداوند ظرفیت بالایی به کشورمان داده که هر چقدر تلاش کنیم و در این زمینه قدم برداریم کم است و باید تنبلی را کنار بگذاریم و حتی در بیابان‌های ما می‌توان خار شتر کاشت که این محصول نیازی به آب ندارد اما منجر به حفظ خاک می‌شود و پروتئین بالایی نیز دارد؛ این محصول تا ۷ تن در هکتار تولید می‌شود و کارآیی مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون تن ظرفیت تولید ماهی در قفس داریم گفت: در صورتی که حتی یک میلیون تن به این صورت تولید کنیم معادل کل پرورش و صید ماهی در کشور است اما ما از سواحل خود بویژه در جنوب شرق کشور استفاده نکرده‌ایم.

* نباید تنبلی و ناکارآمدی خود را به میزان بارش‌ها ربط داد

 

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نباید تنبلی و ناکارآمدی خود را به وضعیت متوسط بارش‌ها در کشور ربط داد و از این طریق خود را توجیه کرد و دست‌هایمان را بالا ببریم بلکه باید تلاش کنیم.

وی گفت: با همکاری وزیر ارتباطات به دنبال استفاده و توسعه فناوری ماهواره برای پیش‌بینی و کنترل میزان کشت و مقدمات تولید و بازار استفاده کنیم.

حجتی در پایان تصریح کرد: زراعت شور هم اکنون درآمد بالایی در کشور دارد که حتی درآمد آن از زراعت برنج نیز بیشتر است و در عین حال منجر به حفظ محیط زیست می‌شود.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/236
نظرات شما