چرا خودروسازهای خارجی برای ترک بازار جریمه نمی‌شوند؟!

بی‌برنامه‌گی دولت در آشفته‌بازار چهارچرخ‌ها و حضور آزادانه خودروسازهای خارجی و ترک بازار بدون جریمه آنها چرخ‌های صنعت خودروسازی را همچنان لنگ نگه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به نقل از  مرصاد، گمانه زنی در مورد بازار خودرو شاید یکی از مهمترین مباحث این روزهای محافل مختلف باشد؛ بازاری کاملا آشفته که قیمت‌های آن هیچ ثباتی ندارند و روز به روز دست متقاضیان واقعی از این چهارچرخ‌ها دورتر می‌شود.

همین عدم ثبات در این بازار موجب شده تا آنهایی که هیچ نیازی به خودرو هم ندارند برای حفظ ارزش پول خود به دلالی در بازار خودرو روی بیاورند.

شاید بسیاری از شما با پیشنهاد وسوسه انگیز ثبت نام در خریدهای فوری و فروش آن در بازار پس از تحویل و کسب سودهای میلیونی در عرض یک ماه روبرو شده باشید؛ این پیشنهاد معمولا از سوی همین دلالان بازار خودرو مطرح می‌شود که از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

سفته بازی طرف تقاضا از یک سو و کاهش عرضه از سوی دیگر موجب دامن زدن به این موضوع شده و وزارت صنعت هم که از در حمایت از خودروسازان درآمده و توجه چندانی به این آشفته بازار چهارچرخ‌ها ندارد.

ا

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم چندی پیش به خبرنگار مرصاد گفت که علت افزایش قیمت خودرو در واقع افزایش دلالی‌های بازار و نه از سوی مجموعه خودروسازی است برهمین مبنا کمیسیون صنایع و معادن مجلس به طور جدی درصدد بررسی موضوع است.

وی افزود: به منظور برخورد با متخلفین باید دستگاه های نظارتی نظیر تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی ورود و با متخلفین برخورد کنند.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا گفت: در حال حاضر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به جای شورای رقابت بر خودروسازی ها نظارت دارد که باید در این میان اقدام کند.

وی افزود: اگرچه قطعا قیمت تمام شده خودرو با قیمت تولیدی آن متفاوت است اما در شرایط فعلی قیمت تولید و قیمت مورد انتظار مردم نیز تفاوت خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید هزینه های تمام شده و سرانه مدیریتی کاهش داده شود تا تولید افزایش یابد و قیمت ها نیز سیری نزولی داشته باشند.

ا

 

چرا خودروسازهای خارجی برای ترک بازار جریمه نمی‌شوند؟

عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد درباره افزایش لجام گسیخته قمیت خودروها اظهار داشت: تنها بحث بازار خودرو نیست که به حال خود رها شده بلکه کل بازار رها شده در حالی که ما از وزرای دولتی خواسته ایم همان گونه که ترامپ برنامه اقتصادی خود را درباره ایران اعلام می کند دولت هم باید برنامه خود را به ما اعلام کند هر روز شاهد افزایش سرسام آور قیمت خودرو هستیم، یک روز خرما، پیاز، سیب زمینی، شکر، ماکارونی و...

وی خاطرنشان کرد: باید رفتاربا ثباتی را برای مصرف کننده پیش گیریم و در این میان نیز دولت باید برنامه خود را در بحث تامین قطعه خودروسازان و تسهیلاتی که می خواهد به آنها بدهد با تعیین قیمت های خودرو اعلام کند اما در وضعیت کنونی که چندین مرحله شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم این باعث شده نه برای تولید کننده بازاری باشد که بتواند روی ثبات آن کار کند نه تولید کننده قطعات می تواند قرارداد ببندد که فلان قطعه را با چه قیمتی تولید کند و نه مصرف کننده نهایی تکلیف خود را برای خرید یا عدم خرید خودرو می داند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: اینکه بازار را تحت فشار قرار دهیم تا قیمت بازار افزایش یابد و بعد از رسیدن به سقف قیمت بگوییم پنج درصد زیر قیمت بازار می دهیم در واقع به تثبیت بازار کمک نمی کنیم و آن پنج درصد زیر قیمت بازار حاکم می شود و دوباره بازار خود را به بالا می کشد و ما بعد از این افزایش قیمت ها دوباره پنج درصد زیر قیمت بفروشیم این گونه تولید بی معنا و حق مصرف کننده ضایع می شود.

مصری با تاکید بر اینکه باید با لحاظ سود معقول قیمت نهایی خودرو اعلام شود گفت: این قیمت باید به عنوان قیمت نهایی نه هرچه خریداری شده و باز افزایش داده شود، ملاک عمل قرار گیرد.

وی درباره برنامه مجلس برای ورود به این موضوع گفت: اختیار با مجلس نیست مجلس که نمی تواند در خیابان قیمت ها را کنترل کند مجلس حق دخالت در اجرا را ندارد بلکه قوه مجریه مسئولیت اجرا در کشور را دارد زیرا بر اساس قانون اساسی و اصل تفکیک قوا قوه مققنه قوه قانون گذاری و مجریه مسئول اجرا است و در این زمینه هم طبق قانون اختیاراتی به رئیس جمهور داده شده اگر کمبود قانون است لایحه ارائه کنند تا در مجلس تصویب شود.

مصری درباره رصد ویژه بازار خودرو توسط کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: ما ازدوره اول مجلس کمیسیون صنایع داریم اما آن ها نمی تواند قیمت را رصد کنند دولت مسئول اجرا است اگر دولت جایی اختیار ندارد و کاری می خواهد انجام دهد اما در قانون نیست، لایحه بدهد تصویب شود.

این نماینده مجلس افزود: دوره گذشته بیش از 100 هزار خودرو به دلیل نداشتن قطعات مختلف که ناچیز هم بودند پارک شده بودند و نمی توانستند وارد بازار شوند که بزرگترین علت آن هم این است تولید کننده خارجی هر زمان می خواهد وارد بازار ما می شود و جاده برای آنها باز است و اجناس بی‌کیفیت به کشور می‌آورند بعد از تحریم می روند و ما را با مشکلات مردم تنها می گذرد.

مصری خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت رنو چند تولید کننده در داخل ایران آورده و بازار را رها کرده حالا از کجا قطعات این خودروها که صاحبان آن هم برای تحویل خودرو ثبت نام کرده اند باید تامین شود و این به آن علت است که کشور تولید کننده هر زمان دلش می خواهد وارد بازار می شود و اجناس دپو شده را به ما می فروشد و ما جریمه ای از او نمی گیریم و دولت هم کاری به کار خودروساز ندارد و فردا با برداشتن تحریم ها دوباره می آید و ما برای او فرش قرمز پهن می کنیم آن کشور دوباره پدر صنعت ما را درمی آورد و می رود و این اصلی ترین مشکل صنعت ما است.

وی ادامه داد: در حالی که اگر خودروسازی که با ایران قرارداد می بندد از روز اول برای ترک بازار جریمه سنگین بر او تحمیل شود و ما به این دموکراسی بازی ها و لبخندها تن ندهیم این بلا سر کشور نمی آید که هر زمان بخواهد می آیند و می روند و ما را با مشکلات مردم تنها می گذارند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: البته این رها شدگی بازار در مورد کل کالاها صدق می کند خودرو که وابسته به قطعات یدکی است اما آیا خرما، پیاز، حلیم که در ماه رمضان 100 درصد افزایش یافته، گوشت وارداتی که کیلویی 90 هزار تومان می شود این ها که وابسته به قطعات یدکی نیست که چنین لجام گسیخته افزایش یافته اند.

مصری خاطرنشان کرد: در این شرایط نمی توان گفت صرفا بازار خودرو دچار رها شدگی شده همه بازار اعم از بازار مسکن، موبایل، کالاهای خانگی و ... همگی رها و بدون نظارت هستند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2805
نظرات شما