عراقچی: مقصد نفتکش ایرانی سوریه نبود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه از ارسال نامه محمد جواد ظریف به موگرینی درباره تعهدات ایران در خصوص بندهای غنی سازی اورانیوم در برجام است، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشستی خبری به تشریح جزییات گام دوم ایران در راستای بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف تعهدات برجامی پرداخت.

وی گفت: ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمیداریم و در گام دوم نسبت به میزان و درصد غنی سازی 

عراقچی گفت: امروز نامه ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت اورانیوم و یک مهلت 60 روزه اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

وی درباره موافقت آژانس برای تشکیل شورای حکام که از سوی آمریکا مطرح شده، گفت: یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد. آمریکا در این حرکت خود منزوی و تنهاست. برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.

عراقچی گفت: تماسی تلفنی دیشب ماکرون با روحانی سازنده بود. گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به یافتن راه حل از نظر ما مشهود است. در رفت و آمدهای صورت گرفته تمایل برای راه حل عنوان شده است. ماکرون و روحانی دیشب صحبت های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل هایی اندیشیده شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به سوالی گفت: اگر اروپا از طریق اینستکس توانسته بود خواسته های ما را برآورده کند ما در این گام قرار نداشتیم. آنها نتوانستند خواسته ما را در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی نتوانستند نیازهای ما را تامین کنند. راه اندازی این سازوکار بسیار طولانی شده و هم منابع درآمدی در آن وجود نخواهد داشت مگر اینکه اروپایی ها از ایران نفت بخرند یا اعتباراتی را در قالب اینستکس به ایران اختصاص دهند. اینستکس رسما عملیاتی شده طرف ایرانی اینستکس در ایران هم عملیاتی شده و این دو نهاد با هم در ارتباطند و قواعد کاری خود را تنظیم کرده اند و یکی دو مورد هم انجام شده ولی تا وقتی اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته نشود از نظر ما فایده ای ندارد.

عراقچی ادامه داد: کشورهای اروپایی بیشتری غیر از سه کشور سهامدار اینستکس قرار است به این سازوکار به عنوان سهامدار بپیوندند. اینکه اروپایی ها تلاش می کنند راه حل هایی پیدا شود این هم یک واقعیت است و بر همین اساس گفتگوهای تلفنی و رفت و آمدها خواهد بود در غیر این صورت بعد از 60 روز ما گام سوم را برخواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره راکتور اراک هم بیان کرد: در مورد اراک در نامه ظریف به موگرینی عنوان شد که بحث اراک یک بحث جداست و با توجه به اگر طرف های باقیمانده در برجام نتوانند اراک را به جدول زمانبندی شده برگردند ما اراک را براساس فرمول قبلی تکمیل و تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی در اراک صورت گرفته و گروه کاری اراک به ریاست چین و انگلیس جلسات کاری خوبی داشتند قراردادها برخی امضا شده و برخی در حال مذاکره است. به لحاظ فنی و تخصصی پیشرفت خوبی داشتیم و ما کماکان روند پیشرفت امور در اراک را رصد می کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ما اراک مدرن شده را ادامه می دهیم و در غیر این صورت تصمیم دیگری را می گیریم. ما مدتی را در نظر می گیریم که ببینیم خواسته های ما تامین می شود.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس عنوان کرد: این نفتکش حامل نفت ایران بود سوپرتانکر است با دو میلیون بشکه و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق بوده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده و هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین المللی در جبل الطارق عبور می کرده هیچ قانونی به انگلیس این اجازه را نمی دهد این نفتکش را متوقف کند و این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی این نفتکش هستیم.

وی گفت: سفیر انگلیس روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد و مشورتهایی را با اسپانیا صورت می دهیم وکلای مجرب استخدام شدند ما برای تامین منافع خود همه مسیرها را امتحان خواهیم کرد و برای استیفای حقوق خود از هیچ راهی نخواهیم گذشت و امیدواریم از طریق راه حل های حقوقی این موضوع حل و فصل شود.

عراقچی با بیان اینکه به صدای واحد در برخورد با موضوعات ملی نیاز داریم، اظهار داشت: وقتی دیدگاه های مختلف ارائه می شود به ما کمک می کند تصمیمات درست تری بگیریم و نقاط ضعف را بشناسیم. اختلاف نظرها را منفی نمی دانم در جایی که منافع کشور را هدف قرار ندهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: وقتی ایران تصمیم گرفت وارد روند کاهش تعهدات شود حمایت ملی از سوی مردم و جناح های کشور صورت گرفت که امر مبارکی است.

 

* به شرطی که آمریکا به قبل برگردد حضور آمریکا در مذاکرات از نظر ما مانعی نخواهد داشت

 

وی درباره بحث 1+5 که دیشب در گفتگوی روحانی و ماکرون بیان شد، گفت: اینکه اروپایی ها نتوانستند خواسته های ما را برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی های دیپلماتیک تعطیل شده باشد و ایده هایی نباشد. هم رایزنی های دیپلماتیک علنی و غیرعلنی وجود دارد و تماس هایی هم در سطوح بالا صورت می گیرد که نمونه آن هم دیشب  بود ایده ای که مطرح است گفتگوهای ما و 1+4 درصورت نیاز آمریکایی ها در آن حضور داشته باشند. براساس اظهارات روحانی از نظر ما مانعی ندارد و به شرطی که آمریکا به قبل برگردد حضور آمریکا در مذاکرات از نظر ما مانعی نخواهد داشت، البته این به معنای تشکیل مجدد 1+5 نیست و ما مفهومی به نام 1+5 نداریم چون آمریکا از برجام خارج شد. 

عراقچی تصریح کرد: مذاکرات ما با 1+4 است و اگر آمریکا بخواهد در این مذاکرات حضور داشته باشد از نظر ما در صورتی که تحریم ها را بردارد مانعی ندارد. امیدواریم در روزهای آتی با تصمیم روسای جمهور ایران و فرانسه روی ایده ها و ابتکارات جدید که منجر به شکل گیری گفت وگوهای جدیدتری بشود به تفاهم برسیم.

وی گفت: ما هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته به خصوص اروپایی ها و اینستکس. ما در این معرکه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، هر مسیر و معبری که برای ایران بتوانیم باز کنیم باز خواهیم کرد. مسیری که ایران می تواند باز کند از مسیر چین، هند و ترکیه و شرکای مختلف اقتصادی ایران است که با همه اینها برنامه و ابتکار داریم و تعاملات جدید را تعریف کردیم و ابتکارات مفصلی با هر کدام وجود دارد. یکی از این مسیرها مسیر اروپاست و یکی هم مسیر اینستکس است. به همه دستگاه های اقتصادی کشور وزارت خارجه اعلام کرده هیچکس به اینستکس امید نبندد. اگر بتوانیم مسیر را فراختر کنیم هیچ کس نباید معطل اینستکس در کشور شود و براساس اقتصاد مقاومتی و اتکا به خود باید عمل کنیم.

عراقچی افزود: ایران الان از یک عزت، مشروعیت و حقانیت در دنیا برخوردار است به دلیل اینکه توافق هسته ای را با حسن نیت امضا و اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا و اینکه خواسته های ما در رفع تحریم ها محقق نشد ایران یک سال در برجام ماند و حرکت معقول ایران با فرصت ایجاد کردن برای دیپلماسی برای ما موضع بر حقی در صحنه بین المللی ایجاد کرده است. البته فشارها و تحریم های آمریکا هم وجود دارد که کشورها سعی می کنند به فرمولی برسند که این تحریم ها و فشارها را کاهش دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما در سیاست خارجی خوب عمل کردیم. ما حتما آمریکا را در سیاستش مأیوس خواهیم کرد و اینکه بعد از همه راه ها مجبور شدند به میز مذاکره برگردند این بار هم مایوس خواهند شد و با اتکا به مردم، نیروهای مسلح، توانمندی های دفاعی این مرحله را حتما به سلامت پشت سر خواهیم گذاشت و حتما آمریکا را مجبور می کنیم از مواضع خود عقب نشینی کند.

عراقچی ادامه داد: ما یک طرح گام به گام را تهیه و تدوین کردیم و می دانیم چه گام هایی را برداریم وقتی شروع به کاهش تعهدات الان ترجیح می دهیم گام سوم را بعد از پایان 60 روز و فرصت مقتضی اعلام کنیم، در کنار این مسیر رایزنی های دیپلماتیک و طراحی ابتکارات سیاسی در جریان است و انشاءالله گام سوم را در زمان مقتضی اعلام خواهیم کرد و سازمان انرژی اتمی آمادگی اجرا در هر گام را دارد و طراحی ها را کرده اند.

 

*ما مفهومی به نام 1+5 را دیگر به رسمیت نمی شناسیم

 

وی همچنین گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیکی را در روزهای آینده خواهیم داشت از جمله جلسه وزرای خارجه ایران و 1+4 که دارد طراحی می شود، ما دنبال سفر نمایشی نیستیم خواهان سفر و جلساتی هستیم که منجر به نتیجه و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود. اینکه حتما کسی به ایران سفر کند و ما سفر داشته باشیم در دستورکار است.

معاون وزیر خارجه افزود: جلسه وزرای خارجه ایران و 1+4 در حال طراحی است بنای ما این است که در ماه جاری میلادی باشد عجله ای نداریم، ظرف چند روز آینده باشد ترجیح می دهیم ایده ها بررسی شود و جلسه ای باشد که منجر به نتیجه شود نه به دعوا بینجامد.

عراقچی همچنین بیان کرد: ما مفهومی به نام 1+5 را دیگر به رسمیت نمی شناسیم. آمریکا از برجام خارج قطعی شده و از هیچ مکانیسم داخل برجام نمی تواند استفاده کند، ولی در قالب جلسات ایران و 1+4 می توانند حضور داشته باشند اگر ما و 1+4 بپذیریم و تحریم ها را بردارند. 

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: برجام یک پرونده بسته شده است به این معنا که قابل مذاکره و گفتگوی مجدد نیست، برجام بدون اینکه یک کلمه به آن اضافه یا کم شود باید اجرا شود. ما گفتگوها با 1+4 را داریم و اگر آمریکا علاقه مند است در این جلسات حضور یابد ما مشکلی نداریم به شرط اینکه خواسته ما را برآورده و تحریم ها را بردارند.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/3365
نظرات شما