عادت غیردیپلماتیک آقای وزیر

دیدارهای محرمانه ظریف با نمایندگان و مقامات آمریکایی به یک سنت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،یک پایگاه آمریکایی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی دیداری محرمانه با وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کرده است.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «The Federalist» آمریکا به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد وزیر امور خارجه ایران با یک سناتور آمریکایی در آلمان دیدار کرده است. 

این رسانه گزارش کرد در این‌باره از هیأت فرانسوی در مونیخ کسب اطلاع کرده است و نوشت کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیداری محرمانه با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران داشته است.  این پایگاه آمریکایی در ادامه گفته دفتر سناتور مورفی از پاسخ به سوالی در این زمینه خودداری کرده است. سناتور مورفی عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکاست. پایگاه خبری «فدرالیست» که به محافظه‌کاران نزدیک است، گفته است سناتور مورفی این اقدامات را در راستای تضعیف دولت دونالد ترامپ انجام داده است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا اما گفته است وزارت خارجه آمریکا هیچ اطلاعی از 2 طرف درباره اینکه مورفی دیداری با مقامات ایرانی داشته است ندارد. 

سناتور مورفی پیش از این از تماس‌های «جان کری» وزیر پیشین خارجه آمریکا با ظریف که بشدت مورد انتقاد کاخ سفید قرار گرفته بود دفاع کرده بود.

این سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در نشست اخیر کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود و دقایقی بعد از جلسه پرسش و پاسخ محمدجواد ظریف در این کنفرانس، در نشستی با حضور وزرای خارجه عمان، ترکیه، قطر و کویت درباره وضعیت منطقه غرب آسیا شرکت کرده بود.

* دیدارهای محرمانه با جان کری و نمایندگان آمریکایی

اگر خبر دیدار ظریف با سناتور مورفی تکذیب نشود، این حداقل برای دومین‌بار است که ظریف با شخصیت‌های سیاسی آمریکا به صورت محرمانه گفت‌وگو می‌کند. پیش از این و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در سال 96 ظریف با جان کری، وزیر سابق خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده بود.  نشریه آمریکایی «نیویورکر»، در این‌باره گزارش داده بود: محمدجواد ظریف با جان کری به طور پنهان ملاقات داشته است. دیدار وزیر امور خارجه ایران با وزیر پیشین خارجه آمریکا، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ و با حضور نمایندگان دیگر کشورهای دخیل در توافق هسته‌ای انجام شده بود.

به گزارش «نیویورکر»، جان کری در این دیدار از ایرانی‌ها خواسته بود دولت ترامپ هر تصمیمی که گرفت، توافق هسته‌ای را کنار نگذارند یا آن را نقض نکنند. ظریف تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با شبکه خبری پی‌بی‌اس آمریکا درباره خبرهای مربوط به دیدار با برخی اعضای کنگره آمریکا هم اظهار کرد: من معمولاً با نمایندگان کنگره آمریکا از هر حزبی به عنوان نمایندگان مردم آمریکا نه به عنوان فرستاده کسی و البته به درخواست خودشان دیدار می‌کنم.

البته آنگونه که برخی نمایندگان مجلس گفته‌اند این دیدارهای خارج از عرف دیپلماتیک ظریف بدون اطلاع و هماهنگی بوده است.

منبع: وطن امروز



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/4817
نظرات شما