محل تامین کسری بودجه شرکت‌های دولتی +نمودار

بررسی لایحه بودجه ۹۸ نشان می دهد، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از هزینه های شرکتهای دولتی از محلی غیر از درآمدهای آنها تامین می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،بر اساس لایحه بودجه سال ۹۸ کل منابع (مصارف) شرکتهای دولتی حدود ۱,۲۷۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که حدود ۱,۰۴۰ میلیارد تومان از مصارف این شرکتها از محل درامدهای آنها تامین می شود. به عبارت دیگر اگر شرکتهای دولتی برای جبران مصارف خود تنها به درآمدهای خودشان متکی بودند با کسری بودجه ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه می شدند. در لایحه بودجه ۹۸، پیش بینی بودجه ۳۸۵ شرکت انجام شده که در این بین ۶۵ شرکت زیان ده میباشند.

گفتنی است، ۸۸ هزار میلیارد تومان از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه شرکتهای دولتی از محل سایر دریافتی ها که شامل ودیعه مشترکان، حق انشعاب، منابع پذیره نویسی و… تامین می شود. همچنین ۴ هزار میلیارد تومان از محل داراییهای جاری و ۴۲ هزار میلیارد تومان نیز از وامهای خارجی تامین خواهد شد.

تسهیلات بانکی و وامهای داخلی به ارزش ۷۷ هزار میلیارد تومان برای این شرکتها پیش بینی شده و به این ترتیب شرکتهای دولتی سال آینده برای جبران هزینه های خود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان استقراض خواهند کرد. گفتنی است اخیراً اعلام شد که بودجه شرکتهای دولتی نیز در مجلس (کمیسیون برنامه و بودجه) برای نخستین بار طی چهل سال اخیر بررسی شود. دیوان محسابات نیز اعلام کرده سوابق عملکرد شرکتهای دولتی نزد این دستگاه موجود است.بنابراین با وجود این دست اطلاعات ضروری است که جزییات مربوط به استقراض ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی شرکتهای دولتی در سال اینده برای مردم نیز شفاف شود.

مجموع اعتبارات هزینه ای و عمرانی شرکتهای دولتی نیز حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

 

منبع: تسنیم



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/492
نظرات شما