گزارشی از یک سالگی برنامه شاد؛

شاد همچنان در پیچ و خم مشکلات و چالش ها

یکسال از رونمایی از شبکه شاد می گذرد؛ شبکه ای که قرار بود تمام آموزش ها در بستر آن ادامه پیدا کند اما چالش های زیرساختی این شبکه آن را از استانداردهای یک پلتفرم آموزشی دور کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  بیش از یک سال از آموزش در روزهای کرونایی می‌گذرد، کرونایی که وزیر آموزش و پرورش از ابتدا درباره آن گفت «اجازه نمی‌دهیم این پاندمی مأموریت‌های ما را زمین بگذارد» و در نهایت ارائه نسخه شاد یعنی شبکه آموزش دانش آموزی راه حل این وزارتخانه برای متوقف نشدن آموزش و پرورش در این روزها بود و حالا یکسال از رونمایی این پلت فرم آموزشی می‌گذرد؛ یک سالی که فراز و فرودهای زیادی را این شبکه آموزشی به خود دید و داستان‌هایش هنوز هم ادامه دارد.
محسن حاجی میرزایی، در پیامی به مناسبت سالروز تأسیس شبکه شاد، گفته است: در صدها هزار کانال شبکه شاد، تا کنون، بیش از سی میلیارد پیام و یازده میلیارد فایل در محیطی امن و سالم با حضور فعالانه افرادی با هویت‌های مشخص، مبادله شده است. «شاد» یک پاسخ خلاقانه بومی به یک نیاز ملّی بود که شبکه دوازده میلیونی معلمان و دانش آموزان را به هم مرتبط و استمرار آموزش را فراهم کرد. «شاد» توانمندی معلمان و دانش آموزان را برای فعالیت آموزشی در فضای مجازی، بهبود بخشید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ‏۱۲ میلیون «دانش‌آموز»، ۱۱۵ هزار «مدیر» و نزدیک به ۸۰۰ هزار «معلم»، در شبکه شاد فعالیت دارند، تصریح کرد: این شبکه به عنوان دستاوردی ملی، رکورد بیش از ۸۰۰ هزار ارتباط زنده، دو میلیون و سیصد هزار کاربر همزمان و بیشینه پهنای باند مصرفی ۴۰۲ گیگابیت بر ثانیه را پشت سر گذاشته است.
به هر حال امروز بیش از یک سال از فعال شدن شبکه آموزشی شاد میگذرد و هنوز هم با توجه به بهبودی های بسیار در بسیاری ازحوزه ها مشکلاتی دارد که برخی دانش آموزان و معلمین را کلافه کرده است. البته باید گفت که با توجه به آماری که وزیرآموزش و پرورش دادند نشان از کار بزرگی است که نیازمند همکاری و زیرساخت های قوی است.
با تمام این مشکلات مسئولین امر بارها و بارها بر رفع مشکلات تاکیده کرده اند و شاید هم تلاش شده اما هنوز بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی است.

مشکلات دریافت و ارسال فایل در شاد
از همین رو آقای موسوی که یک فرزند محصل ابتدایی دارد در خصوص برنامه شاد به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات مهم این برنامه اتصال است چرا که باید تجهیزات یعنی همان گوشی به روز باشد.
وی ادامه داد: البته باید گفت که نسبت به روزهای اول برنامه پیشرفت کرده است اما هنوز هم برای ارسال و دریافت فایل باید چندین ساعت معطل شویم که همین مسئله باعث شده معلمین در دیگر شبکه های اجتماعی اقدام به دریافت و ارسال فایل کنند.



خطر آسیب های اجتماعی در آموزش های آنلاین برای کودکان
با توجه به این موضوع خانم محمدی که دارای دو فرزند محصل است، ابراز داشت: حضور دانش آموزان با نت و گوشی در فضای اینترنت باعث نگرانی است چرا که این فضا با وجود معضلات و مشکلات فراوان امن نیست و امروز با توجه به اینکه برنامه شاد هنوز کامل نیست و دانش آموزان در شبکه های اجتماعی دیگر هم محبور به فعالیت هستند عامل نگرانی شده است.
از طرفی آقای روح الهی با اشاره به اینکه دو فرزند محصل در مقطع ابتدایی و دبیرستان دارد ، گفت: فرزند محصلم در مقطع دبیرستان از ابتدا وارد برنامه شاد نشدند و در یکی از شبکه های اجتماعی فعالیت آموزشی خود را ادامه دادند.

آیا شاد عدالت آموزشی را برقرار کرده است؟
به گفته مسئولین شبکه اجتماعی «شاد» عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی را ارتقا داده است و می‌توانند نظارت‌های کیفی را نیز در این شبکه بهبود ببخشند، این سامانه این امکان را فراهم می‌کند تا در کنار دسترسی به آموزش برابر، دسترسی به آموزش باکیفیت نیز فراهم شود.این شبکه امکان آن را دارد که براساس سند تحول بنیادین محیط یادگیری متنوعی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
با توجه به این موضوع مادر حدیثه صفری بااشاره به نوع آموزش در برنامه شاد، گفت:  با توجه به کیفیت آموزش و نوع آموزش نمی توانیم روی یادگیری فرزندانمان حساب باز کنیم و باید دعا کنیم هرچه سریعتر کرونا برود و مدارس بازشود.
از طرفی پدر سینا صادقی با اشاره به مشکلات برنامه شاد، بیان داشت: با توجه قطع و وصلی ها فراوان و سختی های ارسال و دریافت فایل دراین برنامه فرزند ما چیز خاصی آموزش نمی بیند و ما مجبور هستیم خودمان در منزل به فرزند آموزش دهیم.



نرم افزار شاد مناسب روشندلان نیست/40درصد از دانشجویان معلول کشور از نابینایان هستند
اما یکی از مشکلات مهم در این برنامه دانش آموزان نابینا هستند. این دانش آموزان به هیچ وجه نمی توانند با نرم افزار شاد فعالیت کنند چرا که این نرم افزار برای آنها مناسب سازی نشده است از همین رو سهیل معینی، مدیر مسنول و سردبیر نابینای تنها روزنامه بریل ایران و جهان با اشاره به اینکه منابع اموزشی تولیده شده برای این قشر با تاخیر در دسترس قرار می گیرد، گفت: در این ایام که آموزش ها از راه دور و توسط نرم افزار شاد است، این نرم افزار برای این قشر از جامعه مناسب نیست.
وی گفت: در عرصه آموزش عالی هم تا حدودی این موضوع وجود دارد.40درصد از دانشجویان معلول کشور از نابینایان هستند و هر ساله هزاران فرد نابینا وارد دانشگاه می شوند که رتبه بعضی از این افراد یک رقمی و یا دورقمی است و چه فارغ‌التحصیلان از مقاطع مختلف آموزش عالی؛ ولی متاسفانه وزارت علوم در تمام این سال ها آن طور که باید و شاید به وظایف خود درست عمل نمی کند.
مدیرعامل انجمن باور و تشکل های نابینایان و کم بینایان کشور  خاطرنشان کرد: نابینایان و کم بینایان از عدالت برخورداری از امکانات آموزشی محروم هستند که این یکی از مشکلات این قشر از جامعه می باشد.
وی بیان داشت: در تمام دنیا برای این دانش آموزان یک نظام کامل پشتیبانی آموزشی پیش بینی می شود چه از نظر وسایل کمک آموزشی و چه از نظر معلمین رابط که برای این دانش آموزان وجود دارد اما در کشور ما اصلاً وضعیت مطلوبی برای این دانش آموزان وجود ندارد، تعداد معلمین رابط بسیار کمتر از نیاز دانش آموزان است.
معینی تصریح کرد: این دانش آموزان از نظر وسایل کمک آموزشی واقعاً در مضیقه هستند به ویژه در زمینه فناوری های اطلاعاتی، تبلت ها و تجهیزات ویژه نابینایان و کم بینایان که به حداقل ها دسترسی دارند.


و اما در نهایت باید گفت گرچه اقدام آموزش و پرورش برای اینکه بستری واحد برای دسترسی به اکثر دانش آموزان و معلمان در آن مهیا باشد اقدامی درخور تأمل بود و یک دستاورد برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود اما عدم بازخورد مؤثر از کارایی این شبکه به جای ارائه آمارهای کمی از داده‌های آن آینده خطرناکی را برای این شبکه که هزینه زیادی برای آن شده دارد چرا که این شبکه می‌تواند مانند ده‌ها پروژه هزینه بر آموزش و پرورش بعد از کرونا کاملاً از بین برود و یا با نگاه به ایراداتش و رفع آنها تبدیل به بازوی کمکی آموزش و پرورش در گستره تعلیم و تربیت باقی بماند؛ که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و با رفع ایرادات و مشکلات این نرم افزار در کنار آموزش حضوری به صورت آموزش آنلاین فعالیت داشته باشد تا در چنین روزهایی دستگیر فعالیت های آموزشی شود.



انتهای پیام/160
http://enghelab-news.ir/5358
نظرات شما