استاد دانشگاه تهران:

دولت انقلابی، مردمی، عدالت‌خواه و فساد ستیز است

استاد دانشگاه تهران گفت: دولت انقلابی تمام اتکا و پشتوانه‌اش به ملت و توان داخلی است و برای مردم کار می‌کند و توسط مردم هم اداره می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  شاهین صادقی نسب  با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب و بیان شاخصه‌های دولت انقلابی اظهار داشت: دولت مظهر و جلوه‌ای اراده عمومی و محافظت‌کننده از منافع عمومی ملت است.

وی ادامه داد: این‌ها رسالت‌های اساسی دولت است، ما در سال‌های گذشته و در بسیاری از دولت‌های قبلی در برهه‌هایی دیدیم که این اهداف به فراموشی سپرده شده است که البته یکی از دلایل آن هم این است که دولت در کوران فعالیت‌ها و برطرف‌کردن نیازهای جامعه این اهداف اساسی را فراموش می‌کند.

صادقی نسب افزود: برقراری عدالت، رفع تبعیض‌ها و ایجاد برابری‌های بیشتر و انصاف مواردی است که در دولت اسلامی و حکومت اسلامی بسیار بارزتر و نمایان‌تر از نظام‌هایی است که پشتوانه دینی و الهی ندارند.

وی تصریح کرد: در این میان وظیفه‌ای دو برابری داریم چرا که در نظام اسلامی بایستی به مراتب بهتر از نمونه‌های دیگر در جهان حرکت کنیم.

این فعال سیاسی تأکید کرد: بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... در قالب این مأموریت‌ها قابل بررسی هستند وقتی وارد عرصه اقتصاد می‌شویم دولت باید در قالب یک بستر ساز نمونه و پشتیبانی کننده جریان‌های بازار را به شکلی هدایت کند که باعث رشد تولید شده و از تجمع ثروت‌ها جلوگیری کند.

وی افزود: ما در بازنگری اصل ۴۴ قانون اساسی سعی کردیم که اقتصاد را به مردم برگردانیم و تصدی گری دولت را کم کنیم در این میان نظر برخی از کارشناسان این بود که خصوصی سازی یعنی مردمی سازی که در واقع خطای بزرگی بود خصوصی سازی معادل مردمی سازی نیست.

صادقی نسب تصریح کرد: در مقام اجرای طرح بد عمل شد و سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه کارنامه بسیار بدی داشت.

وی افزود: در این میان ثروت‌های ملی مانند نفت و... به تمام ملت ایران و آیندگان اختصاص دارد در حوزه این صنایع اساساً نمی‌توانید آن‌ها را به بخش خصوصی بدهید چرا که این‌ها ثروت‌های ملی هستند.

صادقی نسب تصریح کرد: بخش خصوصی باید توانمند شود تا با دولت و تعاونی‌ها مشارکت کند در بهره‌مند شدن کل جامعه از این ثروت‌ها، توانمندسازی هم به این معنا است که با کمک‌هایی که به بخش خصوصی می‌کنیم و با معافیت‌های مالیاتی که می‌دهیم کاری کنیم که آن‌ها در این صنایع ورود پیدا کنند.

وی ایرادات خصوصی سازی را مورد توجه قرار داد و گفت: زمانی که بخش خصوصی وارد شد و هیئت‌های مدیره با این ساز و کارها شکل گرفت اینجا بود که فسادهای عجیب و غریب شکل گرفت.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: در برخی از زمان‌ها کسانی که کارمند دولت بودند الان هزاران میلیارد ثروت دارد که نشان دهنده فساد در شکل گیری این ثروت است.

وی ادامه داد: امروز باید بدانیم که باید ریشه‌های این فساد را بخشکانیم و رفتارهای اشتباه را اصلاح کنیم.

صادقی نسب افزود: در زمینه سیاسی دولت با تقویت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند مردم‌سالاری الهی را تقویت کند.

وی ادامه داد: ما امروز قویاً نیازمند حکمرانی مردمی هستیم به این معنا که مردم حضور حداکثری داشته باشند در حکمرانی از ابتدا تهیه سیاست‌ها و اجرا حضور مردم بایستی بسیار چشمگیر باشد و درهای سیاست‌گذاری به روی مردم باز شود.

صادقی نسب ابراز داشت: باید مشارکت‌های مردمی در همه بخش‌ها صورت بگیرد و زمانی که دولت مسئولیت‌ها را با مردم تقسیم می‌کند قطعاً این باعث خواهد شد تا مردم هم در مقابل نتایج حساس باشند

وی افزود: وقتی مردم در تعیین هدف گذاری‌ها، سیاست‌ها و اولویت‌ها دخالت داشته باشند آن زمان نسبت به محقق شدن اهداف و سیاست‌ها مسئول و حساس می‌شوند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز جدای از این موضوع نیست و اینجا هم نیازمند حضور و مشارکت مردم هستیم.

وی ادامه داد: بخش مردمی که از سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها و. .. یکی از مهم‌ترین کارکردهایی که دارند جلوی افراط و تفریط‌ها را در دولت می‌گیرند به این معنا که زمانی که دولت می‌خواهد به سمت تحکم گرایی و استبداد برود این سازمان‌های مردم نهاد هستند که جلوی آن را می‌گیرد.

صادقی نسب بیان داشت: زمانی که دولت بخواهد به سمت سرمایه داری و فساد برود این سازمان‌های مردم نهاد هستند که جلوی آن را می‌گیرند و ما هرچقدر که این سازمان‌ها و تشکل‌ها را تقویت کنیم هم بازارهای بهتری و حکمرانی بهتری داریم و شاهد کمترین فساد در دولت هستیم

وی تأکید کرد: رسانه‌ها نیز در این چارچوب قرار می‌گیرند و همه این‌ها و پرداختن به این موارد زمینه‌ای است برای این که تجربه‌ای بهتری از حکمرانی داشته باشیم

استاد دانشگاه تهران افزود: وقتی رهبری از دولت انقلابی صحبت می‌کنند دقیقاً به این مهم اشاره دارد دولت انقلابی دولتی است، تمام اتکا و پشتوانه‌اش به ملت و توان داخلی است و برای مردم کار می‌کند و توسط مردم هم اداره می‌شود.

وی با بیان این‌که دولت انقلابی عدالت‌خواه است و بی‌تردید فساد ستیز است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی فساد ستیز است و پیش‌ازاین دستگاه، دولت باید پیش‌گام مبارزه با فساد باشد.

صادقی نسب تصریح کرد: دغدغه‌های اخیر رهبر انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد و دولت جدید در راستای حل آن‌ها گام بردارد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5384
نظرات شما