رییس دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرد؛

دستاوردهای 40 ساله انقلاب در عرصه بهداشت و درمان، خیره کننده و افتخارآمیز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در طول 40 سال اخیر در عرصه بهداشت و درمان را بسیار چشمگیر و خیره کننده و نیز افتخارآمیز برای کشور توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،دکتر ابوالفضل ایرانی خواه طی سخنانی در جمع خبرنگاران با موضوع تبیین دستاوردهای چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه سلامت استان که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: امروز در حالی در چهل‌سالگی انقلاب قرار داریم که شاهد بیشترین دشمنی و توطئه‌ها علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم.
وی بابیان این‌که شاخص‌های کنونی نظام در عرصه‌های مختلف بازمان شاهنشاهی قابل‌مقایسه نیست، ادامه داد: در حوزه دفاعی، نظامی و بهداشت و سلامت وضعیت کنونی کشور قابل‌مقایسه بازمان شاهنشاهی نیست.
وی اضافه کرد: در زمان شاهنشاهی در حوزه بهداشت در کنار کشورهایی مانند هند، پاکستان، اتیوپی قرار داریم اما اکنون درزمینهٔ آموزش، بهداشت و درمان در کنار کشورهای پیشرفته اروپایی قرار داریم.
ایرانی خواه همچنین گفت: کشورهایی مانند هند و پاکستان در حوزه درمان و بهداشت هنوز عقب‌مانده هستند و قابل‌مقایسه با پیشرفت‌های کشور ما نیستند.
وی بابیان این‌که هیچ خدمتی در عرصه پزشکی و بهداشتی نیست که در استان انجام نشود، تأکید کرد: برای نمونه در پیوند اعضا مانند کبد در کنار چند کشور مانند انگلستان و آمریکا قرار داریم و از بسیاری از کشورهای منطقه و اروپایی برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.
وی افزود: شاخص مرگ‌ومیر در بین نوزادان در زمان دوران پهلوی بسیار بالابود اما اکنون وضعیت بسیار مناسبی داریم و چشم‌انداز کشورمان این است که در خصوص مرگ‌ومیر مادران باردار به بالاترین رشد برسیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه علمی کشور اشاره کرد و بیان داشت: امروز در رتبه 17 علمی قرار داریم و در نظر داریم در سال 1404 به مرجعیت علمی در رشته‌های پزشکی برسیم.
وی تصریح کرد: بیشتر پزشکان کشور از کشورهایی مانند پاکستان و بنگلادش بودند که البته این پزشکان ازلحاظ درجه علمی و کیفیت کار پایین بودند.
وی به سیاست‌های توریسم درمانی اشاره کرد و افزود: جهش و تحولی که در حوزه درمان و بهداشت در قم داشتیم انصافاً بی‌نظیر بود که همین موضوع موجب شده توریسم درمانی نیز در استان رشد چشمگیری داشته باشد.
ایرانی خواه ادامه داد: ما دومین دانشگاهی هستیم که دانشجویان خارجی داریم که نشان‌دهنده جایگاه قم در عرصه آموزش است.
وی همچنین به شاخص‌های مرگ‌ومیر اشاره کرد و افزود: شاخص مرگ‌ومیر مادر در 5 سال منتهی به سال 96، 16.6 مرگ‌ومیر مادر در 100 هزار نفر داریم که باید این شاخص را نیز به صفر می‌رسانیم.
وی ادامه داد: محور پیشرفت بهداشت و درمان نگاه به عرضه‌های بهداشتی و نظام ارجاع است که زیرساخت‌های آن در دولت روحانی و در طرح تحول سلامت صورت گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ابراز داشت: باید به مردم بازنگری در فرهنگ سلامت را تبیین و پزشک خانواده را تقویت کنیم.
وی تأکید کرد: 181 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب داریم و انتظار داریم از مسئولان استانی که در این زمینه کوشش بیشتری کنند تا با پرداخت این مبالغ بتوانیم خدمات بهتری را به مردم عرضه کنیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/590
نظرات شما