اقتدار ۴۵| ابومهدی؛ گام جدید دریایی سپاه برای حضور در اقیانوس‌ها

الحاق شناور شهید ابومهدی المهندس در دی‌ماه ۱۴۰۲ به نیروی دریایی سپاه این امکان را می‌دهد تا در ماموریت‌های اقیانوسی نیز حضور پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، صنعت دفاعی ایران در سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته دستاوردها و محصولات متنوع و موثری را در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طراحی و تولید کرده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در حوزه رزمی ایفا خواهند کرد. به همین منظور، گروه سیاسی خبرگزاری فارس در روزهای آینده هر کدام از این دستاوردها را بازخوانی می‌کند.هشتمین گزارش از این مجموعه به بررسی و معرفی شناور شهید ابومهدی المهندس اختصاص دارد و در ادامه، ویژگی‌های آن‌ را مطالعه می‌کنید.

شناور ابومهدی چه ویژگی‌هایی دارد؟

نیروی دریایی سپاه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲ از شناور شهید ابومهدی المهندس که از کلاس شناورهای شهید سلیمانی با بدنه رادارگریز است، رونمایی کرد.طول این شناور، ۴۸ متر و عرض آن، ۱۵.۵ متر است. شناور شهید ابومهدی دارای سه عرشه است، ارتفاع عرشه دوم، ۴ متر و ارتفاع عرشه سوم، ۶ متر و ارتفاع آن از سطح آب نیز، ۱۲ متر است. همچنین، طول عرشه دوم آن که موشک‌های کروز مستقر هستند، ۸.۵ متر و عرض آن، حدود ۱۴.۵ متر است.
در فضای این عرشه‌ها اتاق‌های فرماندهی و کنترل شناور، کنترل مأموریت تهاجمی و دفاعی و جنگ الکترونیک و رادار، محل استقرار خدمه و فضای پزشکی و تجهیزات کامل امدادی و محل نگهداری پهپادها و تسلیحات ذخیره قرار دارد.شناور گشتی‌ - رزمی ابومهدی المهندس دارای سرعت ۳۷ گره دریایی(حدوداً ۶۹ کیلومتر) است و با 4 موتور پیش رونده می‌تواند ۲ هزار مایل دریایی(۳۷۰۰ کیلومتر) دریانوردی انجام دهد و ۱۴ روز به صورت مداوم در دریا حضور داشته باشد. این شناور در امواجی با فورس 6 دریامانی دارد و با فورس 5 توان انجام عملیات دارد.

برد متنوع موشک‌ها از ۳۵ تا ۷۵۰ کیلومتر در شناور ابومهدی

شناور شهید ابومهدی المهندس امکان تجهیز به موشک‌های مختلف را داراست و می‌توان آن را به موشک‌های کروز سطح به سطح با برد ۳۵ کیلومتر تا ۷۵۰ کیلومتر را مجهز کرد. در این راستا، ۶ پرتابگر موشک کروز روی این شناور قرار دارد.این شناور برای دفاع هوایی و مقابله با اهداف متخاصم، مجهز به سامانه کشف و رهگیری و پرتابگر‌های دریاپایه و سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار توپ‌های ۲۰ میلی‌متری و ۳۰ میلی‌متری است.

تعبیه موشک‌های پدافند هوایی در شناور شهید ابومهدی

شناور شهید ابومهدی المهندس به موشک‌های پدافند هوایی کوثر نیز مجهز است و ۴ پرتابگر آن روی این شناور نصب شده و این موشک‌ها می‌توانند اهداف متجاوز را در محدوده برد ۵ تا ۱۷ کیلومتر منهدم کنند.
این شناور به چندین رادار مختلف شامل رادار جستجوی اهداف هوایی و نیز رادارهای جستجوی سطحی (باند S یا X) تجهیز شده است. رادارهای جستجوی سطحی این شناور همانند نمونه‌های مورد استفاده روی سایر شناورهای بومی امکان کشف و ردگیری دست کم 100 هدف را دارند.
توپ 30 میلیمتری 2A42 که در مجموعه‌های جهاد خودکفایی سپاه به سامانه‌های هدف‌گیری و کنترل آتش اپتیکی با قابلیت شلیک در روز و شب مجهز شده جزو تجهیزات و تسلیحاتی است که روی شناور شهید ابومهدی المهندس نصب شده است. این توپ قبلاً روی شناور شهید سلیمانی و یکی از شناورهای موشک‌انداز رده قدر هم نصب شده بود، امکان شلیک با نواخت 200، 300 تا 500 گلوله بر دقیقه را دارد و برد مؤثر آن علیه اهداف سطحی 4 و علیه اهداف هوایی 2.5 کیلومتر اعلام شده است.
البته چهار توپ 20 میلیمتری سه لوله کنترل از راه دور مجهز به سامانه هدفگیری مجزا برای هرکدام هم در چهار گوشه این شناور نصب شده تا علیه اهداف سطحی و هوایی به‌کارگیری شود.

امکان تجهیز شناور شهید ابومهدی به انواع پهپاد

قابلیت حمل و فرود و برخواست پهپاد عمود پرواز (VTOL) و امکان پرتاپ پهپاد رزمی در روز و شب از دیگر قابلیت‌های شناور شهید ابومهدی المهندس است.نمونه‌ای از پهپاد معراج و نیز، پهپادهای مولتی‌روتور در این دسته قبلاً توسط نیروی دریایی سپاه رونمایی شده بود. نمونه‌های انتحاری از پهپادهای ابابیل-2 مجهز شده به جستجوگر اپتیکی و امکان پرواز در برد بیش از 100 کیلومتری هم در زمره تجهیزاتی است که در سال‌های اخیر توسط ندسا نمایش داده شده است.

ویژگی منحصربه‌فرد شناور ابومهدی

ویژگی دوبدنه بودن این شناور موجب می‌شود تا در صورت آسیب دیدن یک طرف، با کمترین امکان و احتمال غرق شدن و ماموریت خود ادامه دهد و یا به یک پایگاه امن بازگردد.با ورود شناور گشتی _ رزمی شهید ابومهدی المهندس به چرخه عملیاتی و تولید گسترده آن در آینده، نیروی دریایی سپاه قادر خواهد بود تا در عرصه نبردهای مدرن دریایی از جمله در اقیانوس‌ها حضور موثرتری پیدا کند.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8674
اخبار مرتبط

نظرات شما