کدخبر :58612
سیاسی
تاریخ انتشار: 2018-02-26 08:17:56
پایگاه انقلاب نیوز: پژوهشگر مسائل متافیزیک گفت: اگر نگاهی به مروجین قانون جذب بیندازیم متوجه می شویم که کاملا برخی از مروجین این جریان ها با یک برداشت های خیلی سطحی و نگاه های غیر علمی مفاهیم را برگرفته از اندیشه ها و آموزه های اسلامی و ایرانی عنوان می کنند که برداشت ها از این آموزه ها کاملا شخصی و تفسیر به رای است.
حجت الاسلام حسین عرب مدیر دفتر بین الملل موسسه بهداشت معنوی  در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز اظهار داشت: عرفان های کاذب و عرفان های نو ظهور در این چند ساله به مسئله مهمی تبدیل شده است و رهبر معظم انقلاب در بیانات مختلف به ضرورت مقابله با این عرفان های کاذب تاکید کردند و مراجع دیگر نیز نسبت به این مسئله هشدار دادند.

وی گفت: مهمترین نکته ای که باید در مقابله با هر پدیده ای دقت کرد این است که در ابتدا باید آن پدیده را به درستی شناخت و به ماهیت آن پی برد در مورد شناخت عرفان های کاذب مسئله مهمی که وجود دارد این است که تلقی ما از جریان های عرفان های کاذب یک جریان فرقه ای است و تصور می کنیم اینها یک سری فرقه های انحرافی هستند که در جامعه ما رشد و نمو پیدا کرده اند اما اینطور نیست.

عرب بیان داشت: در رابطه با فرقه باید گفت فرقه در آن جامعه ای که حضور دارد یک بخش متمایز است و یک سری شاخصه مشخص دارد رهبر دارد، سلسه مراتب دارد و بعضا یکسری متون محوری را می تواند داشته باشد اما آنچه در مورد عرفانهای کاذب مهم است که نسبت به آن هشدار داه شود این است که بسیاری از این جریان های کاذب یک مدیریت سیال و فرهنگی پیدا کرده اند.

به نام موفقیت در حال ترویج عرفان های کاذب هستند

مدیر موسسه بهداشت معنوی تصریح کرد: جریان تفکر نوین در غرب وجود دارد که مشخصا با همین عنوان فعالیت می کند و بیشتر در پوشش فعالیت ای روانشناختی و مسائلی در خصوص موفقیت و مهارت های زندگی در حال ترویج است چه در خارج و چه در داخل کشور، در حال حاضر کتاب هایی که به نام موفقیت ومهارت های زندگی و چگونه پولدار شویم در حال ترویج این عرفان های کاذب است.

وی بیان داشت: کتاب "راز" که بر اساس آن یک فیلم مستند هم ساخته شده است و موضوعی را مطرح می کند به نام "قانون جذب" که یک خرافه شبه علمی است و ابعاد معنوی به آن می دهند وقتی افراد با این ماهیت این جریان مواجه می شوند اصلا رنگ و بوی فرقه ای ندارد و این عرفان به جای اینکه خودش را از جامعه هدف متمایز کند خودش را در جامعه آمیخته می کند و با مفاهیم درون جامعه التقاط پیدا می کند.

پژوهشگر مسائل متافیزیک  افزود: اگر نگاهی به مروجین قانون جذب بیندازیم متوجه می شویم که کاملا برخی از مروجین این جریان ها با یک برداشت های خیلی سطحی و نگاه های غیر علمی مفاهیم را برگرفته از اندیشه ها و آموزه های اسلامی و ایرانی عنوان می کنند که برداشت ها از این آموزه ها کاملا  شخصی و تفسیر به رای است.

یوگا یک عرفان کاذب است

عرب بیان داشت: به این شکل عرفان های کاذب التقاطی می شود و به اصطلاح سیال و فرهنگی می شود و رسوخ آن بیشتر می شود لذا در مواجهه با عرفان های کاذب با شناخت ماهیت آنها باید خیلی از مسائل را در به این سنخ و این جنس از جریان های کاذب نظر داشته باشیم، به طور مثال جریان یوگا العان به عنوان یک پدیده ورزشی در جامعه خودش را نشان می دهد در صورتی که کاملا ابعاد معنوی دارد و کسانی که این جریان را در کشور راهبری می کنند به این ابعاد معنوی آن توجه دارند و روی آن تاکید می کنند بر خلاف آنچه که عنوان می کنند.

مدیر دفتر بین الملل موسسه بهداشت معنوی افزود: در رسانه ها و نشریاتی که این جریان را منتشر می کنند تحلیل محتوا انجام دادیم مشاهده کردیم 50 درصد این محتواها محتواهایی است که به ابعاد معنوی یوگا می پردازد به جای اینکه به ابعاد سلامتی و ورزشی و جسمی آن بپردازد.
وی بیان داشت: عرفان های کاذب وقتی پوشش فرهنگی و ورزشی به خود گرفت و این قابلیت را پیدا می کنند رسوخ و ضریب نفوذ آنها بیشتر می شود و در مواجه باید در ماهیت جریان ها به این بّعد توجه کنیم و تنها نگاه  صرف فرقه ای به این جریان ها نداشته باشیم.

پژوهشگر مسائل متافیزیک  گفت: مهمترین راهبرد مقابله با عرفان های کاذب راهبرد روشنگری پیشگیرانه است چه برای مردم چه برای مسئولین، زیرا مدیریت این جریان های کاذب هنوز برای برخی از مسئولین ما تشریح نشده و به دنبال مقابله با جریان های فرقه ای هستند غافل از اینکه این جریان در حوزه اختیارات آنها جولان می دهد و از ابزارها و ظرفیت هایی که در اختیار این مسئولین است استفاده می کنند مانند رسانه ای که در اختیار مسئولین است برای رشد و نمو خود استفاده می کند، هنوز مسئولین به دنبال برخی از جریان های فرقه ای خاص می گردند اما مهمترین راهبرد روشنگری پیشگیرانه است.

عدم روشنگری در خصوص عرفان های کاذب

عرب خاطر نشان کرد: خوشبختانه در حوزه علمیه در خصوص برخورد با این جریان های کاذب حرکت های انجام شده است اما متاسفانه این فعالیت تحت عنوان سازماندهی رسمی حوزه نبوده یعنی اینکه حوزه بصورت رسمی وارد شود و مثلا راهبرد مشخصی در این مورد تدوین کند و اسناد بالادستی تنظیم کند نبوده البته فعالیت هایی در حال انجام است اما خیلی دیر در حال انجام است.

مدیر دفتر بین الملل موسسه بهداشت معنوی گفت:  مجموعه های خودجوش حوزوی و طلاب خود جوش در این زمینه کم نداریم اما مسئله مهم این است که این فعالیت ها و تولید محتوا و تولید دانشی که شده است باید از طریق یک رسانه و با ادبیات رسانه ای منتشر شود در این دربخش مسئولین ما کم کاری می کنند یعنی اینجا فقط کم کاری برخی از نهاد های رسمی حوزوی نیست بلکه کم کاری برخی از مسئولین نیز می باشد.

وی اظهار داشت: ما خطر را به مسئولین گوشزد می کنیم تشریح هم می کنیم آسیب ها و ابعاد نتایج بحث ما را هم می پذیرند اما در نهایت وقتی می گوییم اجازه دهید این مسائل در رسانه ها با ملاحظات خاص رسانه بدون اینکه نامی از فرقه ها و جریان های کاذب که باعث تبلیغ آنها شود گفته شود اجازه داده نمی شود، نمی دانیم شاید از سر جهل و یا از تنبلی وارد این بحث ها نمی شوند.

عرب تاکید کرد: آسیب های اجتماعی که این مسائل نو ایجاد می کند برای مسئولین حاشیه سازی دارد بلعخره وقتی می خواهید به مقابله با یک جریان فرهنگی که در جامعه رسوخ کرده بروند طبیعتا واکنش هایی وجود دارد که در واقع یک فضای کار جهادی می خواهد تا یک مسئول وارد این میدان شود.

پژوهشگر مسائل متافیزیک  گفت: بعضا دیده می شود که مسئولین همکاری نمی کنند مخصوصا مسئولین رسانه ای ما وارد این مسئله نمی شوند و حتی هنرمندان ما و همه کسانی که به نحوی تریبون دارند و روی افکار عمومی تاثیر گذار هستند نسبت به این آسیبی که در جامعه وجود دارد کم کاری و کم لطفی می کنند.

وی افزود: در مورد اعتیاد و طلاق و برخی از آسیب های خوزه خانواده یکسری فعالیت های انجام می شود اما نسبت به عرفان های کاذب که ابعاد اجتماعی داد و تنها بعد عقیدتی و دینی نیست توجه نمی شود که این عرفا های کاذب می تواند ریشه اسیب های اجتماعی دیگر باشد.

عرب اظهار داشت: عرفان های کاذب افراد آسیب دیده اجتماعی را جذب و با آنها ارتباط برقرار می کنند و آنها  از چاله در آورده و به چاه می اندارند برخی از این جریان ها در امر درمان مداخله می کنند  اما چرا جامعه پزشکی ما در مقابل این جریان ساکت است برخی از این عرفان ها در مباحث روانشاختی مداخله می کنند وقتی با کارشناسان و متخصصان این فن صحبت می کنیم همگی معتقد هستند این مسائل خرافی و باعث انحراف است اما وقتی میگویم بیایید در این خصوص نظر دهید به خاطر حاشیه سازی که برایشان به وجود می آید ورود نمی کنند در حالی که این وظایف معطوف به برخی دستگاه های دیگر هم می باشد.