printlogo


'مرد نامرئی' مذاکرات هسته‌ای: خروج از برجام تحریم‌های آمریکا را تضعیف خواهد کرد
کد خبر: 1266
قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان «مرد پشت‌پرده» مذاکرات هسته‌ای با ایران یاد می‌شود گفته خروج از برجام از اثربخشی تحریم‌های آمریکا خواهد کاست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، «ویلیام جوزف برنز» (بیل برنز) قائم مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا که بابت نقشش در راه‌اندازی کانال مخفیانه مذاکره با ایران «مرد پشت‌پرده» یا «مرد نامرئی» مذاکرات هسته‌ای لقب گرفته، درباره تبعات منفی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای بر روی نظام تحریم‌های آمریکا هشدار داده است. 

 برنز در مصاحبه مفصلی که شنبه گذشته با پایگاه آتلانتیک انجام داده اقدام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای برجام را «اشتباهی جدی» توصیف کرده است. 

او گفت: «اولاً گمان می‌کنم خروج از این توافق (برجام) اشتباهی جدی بود. فکر می‌کنم این اقدام باعث شد توانایی ما برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه کاهش پیدا کند.»

دیپلمات آمریکایی همچنین ادعا کرد خروج از برجام با ایجاد اختلاف میان ایالات متحده و نزدیکترین متحدانش در اروپا همان کاری را که انجام داده که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه به دنبال آن بوده است. 


برنز درباره خروج آمریکا از برجام گفت: «من فکر می‌کنم این اقدام باعث وارد آمدن لطماتی فراتر از موضوع ایران شد و با افزایش اختلاف‌افکنی میان ایالات متحده و متحدان اروپایی ما همان کاری را که پوتین می‌خواست برای او انجام داد.»

خروج از برجام اشتباهی جدی بود و باعث شد توانایی ما برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه کاهش پیدا کند.

وی در ادامه به آثار طولانی‌مدت اقدام دولت ترامپ پرداخت و تصریح کرد: «علاوه بر این، فکر می‌کنم این کار [خروج از برجام] آثاری به همراه خواهد داشت که چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.»

قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «[خروج از برجام] در بلند مدت، اثربخشی تحریم‌های یکجانبه ما را کاهش خواهد داد. ۵ یا ۱۰ سال بعد ممکن است متوجه شویم خیلی‌ها در جستجوی راه‌هایی برای کاستن از آسیب‌پذیری خودشان در برابر نظام مالی آمریکا برآمده‌اند-این چیزی است که وزیر خارجه آلمان آن را علناً بر سر زبان آورده است.»

ویلیام برنز در ادامه درباره اهداف دولت ترامپ در قبال ایران ابراز نگرانی کرد و گفت این دولت، بیش از آنکه به دنبال رسیدن به توافق بهتر با ایران باشد به دنبال وادار کردن تهران به تسلیم است.

او تأکید کرد: «من درباره رویکرد این دولت نگران هستم. رویکرد دولت بیشتر به تسلیم کشاندن یا متلاشی کردن حکومت ایران است تا رسیدن به توافقی بهتر با آن.»

خروج از برجام در درازمدت اثربخشی تحریم‌های آمریکا را کاهش می‌دهد. 

برنز در ادامه به وجود دیدگاه‌های مختلف در دولت فعلی آمریکا در بحث راهبردها در قبال ایران اشاره کرد و گفت: «جان بولتون (مشاور امنیت ملی کاخ سفید) هیچ‌گاه علاقه‌اش به تغییر نظام ایران را پنهان نکرده است. فکر می‌کنم خود رئیس‌جمهور طرفدار مداخله‌جویی در خاورمیانه نیست، بنابراین درباره اینکه او با به کارگیری لفاظی‌های خصمانه و هیاهو درباره ایران به دنبال درگیری نظامی است تردیدهای زیادی دارم.»

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته و در تلاش است کشورهای دیگر را به حمایت از تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران فرا بخواند.  




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1266