printlogo


سینی که هفت سین سفره گلستانی ها را بلعید! / امداد رسانی بسیج به مردم ادامه دارد + تصاویر و فیلم
کد خبر: 1462
سیل ویرانگری که با طغیان رودخانه ها و سدها تمام هفت سین سفره های مردم را به زیر اب برد و خود بر خانه هایشان یکه تازی می کند. باعث شد 32 هزار نفر از وجودش دچار حادثه شوند و هنوز برق 40 روستا،، آب 50 روستا و همچنین ارتباط مخابراتی 80 روستا در استان مشکل داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گلستان ما؛ مردم گلستان در آخرین روزهای اسفند 97 پذیرای مهمان ناخوانده ای شد که نه تنها میل به رفتن از خانه هایشان ندارد بلکه چنان جا خوش کرد که مردم شرق گلستان و ترکمن صحرا را از دید و بازدیدهای نوروزی انداخت.
 

سیل ویرانگری که با طغیان رودخانه ها و سدها  تمام هفت سین سفره های مردم را به زیر اب برد و خود بر خانه هایشان یکه تازی می کند. باعث شد 32 هزار نفر از وجودش دچار حادثه شوند و هنوز برق 40 روستا،، آب 50 روستا و همچنین ارتباط مخابراتی 80 روستا در استان مشکل داشته باشد.

اما با این حال برخی معتقدند اگر پیشگیریها درست انجام می شد و به تذکرات در قبال لایروبی گرگانرود توجه می شد این مشکلات  به این وسعت رخ نمی داد و در شب عید هزاران نفر از مردم آواره نمی شدند.

سابقه حوادث و بلایای طبیعی در کشور و استان گلستان  نشان داده برخی از مدیران ما اسیر دست‌وپابسته حوادث طبیعی هستند و این مردم شریف و صبور استان هستند که پس از هر بلائی دست استغاثه به‌سوی خالق کردگار دراز کرده تا ناامیدی از تدبیر  دولتمردان را به آن تسلی دهند.

 

سابقه تلخ سیل مردادماه سال ۸۰ در شرق استان و تکرار چندباره آن در شهرهای مختلف استان نشان‌ می‌دهد برخی از مدیران الفبای مدیریت بحران را نخوانده‌اند. وقتی هواشناسی چندباره از شدت بارندگی در استان پیام داده و سیستم‌های پیش‌بینی وضعیت هوا نیز به‌خوبی از آخرین تغییرات در هر گوشی تلفن‌ همراه گزارش لحظه‌به‌لحظه می‌دهند اما چگونه سیستم‌های عریض و طویل پس از گذشت ۱۸ سال از سیل  سال ۸۰ پس از هر حادثه گرفتار چکنم چکنم های امدادی و نجات می‌شوند.

چگونه در طول این مدت نتوانسته‌اند سیاست و برنامه‌ای برای کنترل آب‌های سطحی و هم‌چنین آبخیزداری در اراضی جنگلی  مشرف‌به شهر داشته و همچنان به ارسال بخشنامه‌ها  بسنده می‌کنند.

اطلاعات و آمایش سرزمینی آسیب‌پذیری از حوادث طبیعی به‌ویژه سیل برای هر شهرستان و درنهایت استان گلستان تا چه حد به‌عنوان زیربنای فعالیت‌های بازدارنده پیش روی مدیران استان قرارداد ؟؟

جنگل‌ها فرصت خدادادی برای مقابله با چنین بلائی است اما سطح توان مدیران ما برای سودجوئی از این موهبت الهی تا چه اندازه مفید و مؤثر بوده است؟

 

مدیریت بحران، جهاد کشاورزی، امور آب، استانداری مگر نمی‌دانند کشاورزی تنها ممر درآمد و معاش بسیاری از اهالی استان است که با هر حادثه‌ای همه امیدها و تلاش‌های آنان برای تأمین معاش یک سال خانواده به فنا می‌رود و تکرار این حوادث یعنی تکرار این صدمات خسارات متوالی و زیان‌های اقتصادی و فقر که  به‌راحتی بر مردم این استان تحمیل می‌شود و جلسات و کمیسیون‌ها و عکس‌های یادگاری کمک و مساعدتی برای  کشاورز بینوای آسیب‌دیده نبوده و نخواهد بود.

سیل‌های متوالی در جای‌جای استان و تخریب تأسیسات و زیرساخت‌های شهری مکرر هزینه‌های سنگینی به جیب بیت‌المال وارد می‌سازد که پاسخگوی این ندانم‌کاری‌ها و تکرار حوادث و تکرار آسیب‌ها چه کسی خواهد بود؟

تحمیل خسارات عدیده که بیمه محصولات کشاورزی حتی هزینه کپی و ایاب و ذهاب کشاورز را تأمین نمی‌کند در کنار تراکم و انباشت بدهی کشاورز به سیستم بانکی را چگونه می‌توان ساماندهی کرد که حق به ذی‌حق برسد.

نقل است از بزرگان که مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود؛ اما چرا مردم استان گلستان از سیل  باید هرساله گزیده شوند؟؟

و تعجب‌آورتر اینکه  نتیجه‌های مکرر و چندجانبه ارزیابی علل وقوع سیل انگار چیزی به داشته‌ها و آموخته‌های ذهنی و تجربی مدیران ما نمی‌افزاید که بتوانند با توسل به آن رفع حادثه کنند؟  نکند سیل و آسیب‌های ناشی از آن اسباب کاسبی است و دلواپسی از سیل خود نان بر سفره دارد که عامه از آن بی‌خبرند والا مگر می‌شود همه‌ساله سیل خانه‌ها جاده‌ها اراضی زراعی و... را ویران کند و کسی متنبه نشود تا سال دیگر بتوانند مانع تخریب سیل شوند.

استان گلستان به‌واسطه شرایط استراتژیک‌ خود از چهره‌های مطرح علمی درزمینهٔ کشاورزی جنگلداری و آبخیزداری برخوردار است تا چه اندازه مدیران استان از چنین قابلیتی برای تشکیل کارگروه مقابله با سیل و مهار سیلاب‌ها اشتیاق دارند؟

 

چرا با کم‌توجهی به نخبگان استان عرصه را برای سیل‌های پی‌درپی و سیل آب‌های مخرب مهیا ساخته‌اند؟

در آستانه سال نو مردم  فهیم استان که مدت‌ها از بخل آسمان در بارش به‌موقع گلایه‌مند بودند اینک پای در گل و سیلاب بر عطش شکرانه فراوانی این رحمت الهی  فرومانده‌اند.

و چه زیبا ظریفی پرسید به نظر شما سین هشتم سفره نوروزی گلستانی‌ها سیلی بی‌تدبیری است یا سیل شهر آشنای گلستانی‌ها؟؟؟؟

10 شهر گلستان دچار حادثه شدند

مرکز کنترل و هماهنگی استان گلستان از درگیری 10 شهر استان گلستان در حوادث طبیعی از جمله برف، کولاک ،سیل و آبگرفتگی طی 6 روز اخیر خبر داد.

این مرکز با انتشار اطلاعیه ای نقاط درگیر در حوادث را به شرح زیر اعلام کرد؛

 

گرگان: محور توسکستان به شاهرود_(چالچالیان)(سرعلی آباد)

سطح شهرستان(خیابان امام رضا(خیابان ابوذر)(خیابان ایرانمهر)(روستای نصرآباد)- (روستای گرجی محله)(خیابان گلشهر)(خیابان کاشانی)-اسلام آباد-مولوی-خ امام رضا(ع)

ترکمن: سطح شهرستان بندرترکمن و گمیشان(خیابان انتهای کمینه)(روستای گامیشلی)(آرخ بزرگ)

آزادشهر: محدوده گردنه خوش ییلاق-آق امام-(رامیان-زینب آباد)(روستای وحدت)

آق قلا:(آق قلا-لاله)-(انبار الوم-روستای گوک تپه)-(روستای دوگونچی)-(روستای صحنه)-قرنجیک(روستای حاجی قره)(روستای محمدآباد)گوگ تپه2-حاشیه گرگانرود-آقدگش-چن سبلی-میرزاعلی -سیدلر-آق زبیر

گنبدکاووس: مرکزی(سطح شهرستان)(کوی پلیس)(بهارستان)(خیابان مدرس)(روستای باقلی مرامه)(خیابان سرابی)(گردان مرزی-اقبال لاهوری)مهدی آباد-قوچ مراد-سلاق قاین-ایمر-سرپل-افغان آباد-قازان قاین-آی تمر-مختومقلی-آخوند آباد-قلعه چاردک -سیدآباد-خ علوی-خواجه عبدالانصاری-جامی غربی

بندرگز: سطح شهرستان(شهرستان نوکنده)(خ شهید ندافی-خ حاج رضا محله-خ امام خمینی ره)

علی آباد: سطح شهرستان(خیابان جنگلده-خیابان هنرستان آفتاب14)(روستای رحمت آباد)

کلاله: سطح شهرستان-(روستای دهنه)-(روستای حاجی علی اسلامی)-(روستای بارانی)(روستای یلی چشمه)

کردکوی: سطح شهرستان(روستا مهترکلاته)(روستای گرجی محله)(روستای ولاغوز)

مینودشت: سطح شهرستان(روستای سرخو)(خیابان پرک)(روستای یورت کاظم)(محله اوغان)

در این اطلاعیه همچنین آمده است که در این مدت 37 هزارو 364 نفر درگیر حادثه شده اند که امدادرسانی به آنها انجام شده است.

در این مدت 6هزارو 247 نفر اسکان داده شده و از 9هزارو 341 باب منزل آب تخلیه شده است و یکهزارو 332 نفر در قالب 307 تیم از نیروزهای امدادی و عملیاتی به کار گیری شده اند.

اگر تدبیر بود خسارت به این وسعت رخ نمی داد

 

در همین رابطه امانگلدی آخوند حنفی امام جمعه اهل سنت خواجه‌نفس نسبت به روند امدادرسانی سیل و بی‌توجهی مسوولان در گذشته به لایروبی «گرگانرود» در بخش خبری زنده رادیویی گلستان انتقادات تندی را ارائه کرد.

وی با تقدیر از همه تلاش‌ها برای کمک به مردم در این بخش خبری اظهار کرد: این سیل قبلا پیش‌بینی شده بود و در جلسات گذشته آنقدر گفتیم که لایروبی دهانه «گرگانرود» باید سریعتر انجام شود، لایروبی انجام می‌دهند اما فقط 6 کیلومتر از مسیر را لایروبی می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت خواجه نفس گفت: متاسفانه آنقدر تذکر داده می‌شود و هشدار داده می‌شود اما گوش نمی‌دهند.

حنفی تاکید کرد: الان هم اعلام می‌کنند خانه‌ها را تخلیه کنند اما مردم کجا بروند؟!

 

استاندار گلستان غیب شد!

خبر عجیب و تلخی که مردم سیل زده گلستان را در حیرت فرو برد غیبت استاندار گلستان است

سید مناف هاشمی که چند روز پیش خود به مدیران دستور داده بود در این شرایط  بحرانی حق خروج از استان را ندارند به ناگاه غیب شد.و این در حالی است که حل مشکلات بسیار حاد ناشی از سیل و بارندگی اخیر در گلستان نیاز به حضور میدانی نماینده عالی دولت دارد.

سیل خسارت 80میلیاردی به مراوه تپه زد

فرماندار شهرستان مراوه تپه مرزی ترین شهر استان خسارت سیل را در این شهرستان به بیش از80میلیارد تومان به مراوه تپه خسارت زد

یازمراد کوسه غراوی با اشاره به حجم وسیع نزولات اسمانی در این شهرستان، افزود: بدلیل وسعت و صعب العبور بودن منطقه تاکنون بخشی از خسارات وارده براورد گردید که بیش از ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

 

 

رئیس ستاد مدیریت بحران این شهرستان گفت: میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی ۵۷ میلیارد تومان براورد گردید که شامل خسارات به مزارع گندم، جو، کلزا، جایگاه دام، انبار علوفه، پمپ چاه، جاده بین مزارع و چاههای آب می باشد.

وی افزود: خسارات وارده برخطوط انتقال امور اب و فاضلاب روستایی این شهرستان نیز ۸ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شد.

فرماندار شهرستان مراوه تپه در خصوص خسارات وارده به تاسیسات اب منطقه ای گفت: مبلغ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خسارت بدلیل خرابی و تخریب دیواره های تثبیت بستر روستایی عرب قاری حاجی، دیواره سازی و تثبیت دیواره سازی روستاهای کریم ایشان، دادلی غزنین و فرخه سر و همچنین ساماندهی و لایروبی اترک و سرشاخه های آن وارد شده است.

وی ضمن اعلام میزان خسارت به بخش راهها و ابنیه این شهرستان تصریح کرد: در این خصوص ۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شد که شامل آبشستگی و خالی شدن پشت گوشواره پلها و آبروها، رسوب گذاری دهنه پلها، بستر جاده، تخریب آسفالت، تابلو و علائم ایمنی می باشد.

 

فرماندار مراوه تپه گفت: در بخش مسکن روستایی متاسفانه بدلیل زیاد بودن بافت قدیمی در روستاها، امار خسارات وارده به اماکن مسکونی زیاد است که در بخش مرکزی ۸۷۰ و در بخش گلیداغ۱۲۰ واحد مسکونی خشتی و گلی تخریب ویا بدلیل رانش اسیب دیده اند.

وی همچنین در خصوص خسارت به بخش دامداری گفت: متاسفانه بدلیل تخریب ۱۵۰ واحد دامداری کوچک بر اثر جاری شدن سیلاب، ۸۰۰ راس دام سبک و ۵۲ راس دام سنگین تلف شده است .

فرماندار مراوه تپه در خصوص اختلال در برق رسانی به این شهرستان گفت: در جریان بارش باران و جاری شدن سیل، برق ۱۵ روستا قطع که با تلاش پرسنل اداره برق روشنایی کامل برقرار و یک روستا بدلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه اترک وقطع راه مواصلاتی تاکنون بدون برق می باشد که بمحض برقراری ارتباط جاده ای، روستای فوق نیز از روشنایی برخوردار خواهد شد.

رئیس ستاد بحران مدیریت شهرستان مراوه تپه در خصوص خسارات وارده به بخش عشایری گفت: متاسفانه بدلیل عدم وجود راههای مواصلاتی مناسب به محل اسکان عشایر، مراجعه به انها دارای مشکل بوده و به محض دسترسی به اماکن فوق میزان خسارات وارده به دام و محل اسکان این عزیزان براورد خواهد شد.

حضور نماینده ویژه مقام معظم رهبری در جمع سیل زدگان

 

نماینده مقام معظم رهبری در همان نخستین ساعات وقوع سیل مخرب باحضور در جمع مردم سیل زده گلستان از روند خدمات رسانی مطلع شد و در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان گنبد کاووس از مسئولان خواست برای جبران خسارت سیل گلستان به صورت جدیپای کار بیایند.

بسیج و سپاه پای کار خدمت بی منت به مردم

در این میان بسیجیان و سپاهیان استان مانند همیشه در کمک رسانی و خدمات رسانی به مردم پیشتاز بودند و در تمام شهرستانهای حادثه دیده از همان ساعات اول در کنار مردم به امداد رسانی پرداختند.

 

 

 و این خدمات رسانی گسترده بسیج و سپاه استان گلستان در شهرهای مختلف سیل زده استان کماکان ادامه دارد

انتقال مردم مناطق سیل زده ، اسکان در نقاط امن و گرم ، پشتیبانی غذایی و پوشاک ، امداد رسانی بهداشتی و درمانی ، آغاز پاکسازی و لایروبی از منازل و . از جمله خدمات ارزنده بسیجیان استان در شهرستان های کلاله ، گنبد ، آق_قلا ، بندرترکمن و گمیشان است .

این خدمات هم اکنون با حجم گسترده تری در این شهرها ادامه دارد و به تدریج بر تعداد افراد و مجموعه های خدمات رسان بسیج و گروه های جهادی افزوده می شود .

امید است با  تدبیر مسئولین و کار جهادی شاهد کاهش آثار و تبعات ناشی از سیل و سیلابها ، روند پشتیبانی و کمک رسانی به مردم سیل زده استان با سرعت بیشتری صورت پذیرد تا به رفع مشکلات مردم منتهی گردد .



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1462