printlogo


نشنال‌اینترست: مین‌های ایران می‌تواند بلای جان ناوهای آمریکا شود
کد خبر: 193
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد مین‌های دریایی برای نابودی ناوهای ایالات متحده در خلیج‌فارس کافی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

نشنال‌اینترست نوشت: در پی بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، یک ناو هواپیمابر آمریکایی مجدداً به خلیج‌فارس برگشته است. در زمان بازگشت این ناو، ایران مشغول انجام یک رزمایش در آب‌های خلیج‌فارس بود. آمریکا ایران را به آزمایش موشک در نزدیکی یکی از ناوهای هواپیمابر خود به هنگام عبور آن از تنگه هرمز متهم کرده است. قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شده این شلیک «بسیار تحریک‌آمیز» بوده است. اما آیا ایران می‌تواند یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟


کایل رینز، سخنگوی سنتکام، طی بیانیه‌ای گفته شلیک تسلیحاتی در نزدیکی کشتی‌های در حال عبور ائتلاف و ترافیک تجاری، اقدامی غیرایمن، غیرحرفه‌ای و با حقوق بین‌الملل دریایی ناسازگار است. البته او تصریح کرده که ایرانیان به سمت کشتی‌های آمریکا شلیک نکرده‌اند.


تنگه هرمز گلوگاه طبیعی ورود به خلیج‌فارس است. در تنگ‌ترین جا، فقط ۲۱ مایل عرض دارد و خط عبور کشتی‌ها هم تقریباً دو مایل عرض دارد. این تنگه، یک نقطه ایده‌آل برای تهران جهت قطع دسترسی به خلیج‌فارس یا کمین کردن برای نیروهای دریایی آمریکا است.


به گفته سنتکام، کشتی‌های سپاه پاسداران راکت‌های هدایت نشده شلیک کرده‌اند که تعداد اندک آنها به طور خاص یک کشتی به حجم ناو هواپیمابر یواس‌اس هاری ترومن را تهدید نمی‌کند. اما یک شلیک موفق می‌توانست به این کشتی بزرگ و جنگنده‌های روی آن آسیب بزند. در یک فاصله کوتاه این‌چنینی، حتی سلاح‌های هدایت‌نشده هم شانس خوبی برای زدن یک هدف دارند. قایق‌های ایرانی می‌توانستند ضربه کاری به کشتی‌های آمریکایی وارد کنند.


قبلاً در رزمایش «پیامبر اعظم ۹» سپاه پاسداران درباره انجام چنین حمله‌ای به ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در تنگه هرمز تمرین کرده بود.


در این رزمایش‌های ایران، قایق‌های تندرو مسلح به موشک‌های کروز، راکت‌ها، اژدرهای متوسط و بزرگ، مین‌های دریایی، مسلسل‌ها و موشک‌های زمین به هوای دوش‌پرتاب حضور داشتند.


مؤثرترین و مجرب‌ترین سلاح ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز احتمالاً مین‌های دریایی هستند. از ۱۹ کشتی نیروی دریایی آمریکا که از جنگ جهانی دوم به بعد از دست رفتند، بخش اعظم آنها توسط مین‌های دریایی غرق یا ناتوان شده‌اند. از ۱۹ کشتی، ۱۵ مورد قربانی مین‌های دریایی بودند. درحقیقت، یک مین دریایی ایرانی، تقریباً کشتی یواس‌اس ساموئل رابرت آمریکا را در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ غرق کرد.


بعدها در جنگ ۱۹۹۱ خلیج‌فارس، ثابت شد که مین‌های دریایی عراق مشکل آزاردهنده‌ای برای نیروی دریایی آمریکا هستند. در همین نزاع و در یک روز، مین‌های کهنه عراق دو کشتی چندمیلیارد دلاری یواس‌اس پرینستون و یواس‌اس تریپولی آمریکا را فلج کردند. این مین‌ها کمتر از ۲۵ هزار دلار ارزش داشتند.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/193