printlogo


سپاه پاسداران و فهرست تروریستی آمریکا
کد خبر: 1955
قرار گرفتن نهادهای نظامی ایران در فهرست سلیقه ای تروریسم آمریکا اما کورسوی کاشتن دوباره این نهال را دست کم تا زمان حضور دارودسته دونالد ترامپ در کاخ سفید مسدود می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش مشرق، اعلام قوت یافتن احتمال قرار گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی آمریکا، نشان از پیروزی تندورهای اطراف ترامپ در اقناع وی برای این اقدام دارد. بامداد روز شنبه رونامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاهی خبر داد که کاخ سفید به احتمال زیاد روز دوشنبه هفته جاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار می دهد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: «جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پامپئو وزیر خارجه (آمریکا) از حامیان جدی این اقدام هستند؛ اما مقامات وزارت دفاع شامل ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح نگران هستند که این گام منجر به عکس‌العمل شدید علیه نیروهای آمریکایی در منطقه شود، بدون آنکه آسیب موردنظر به اقتصاد ایران وارد شود. مقامات سازمان مرکزی اطلاعات (سیا) نیز ملاحظاتی درباره عواقب این تصمیم بیان کرده‌اند... همچنین فرماندهی مرکزی آمریکا، که مسئول نظارت بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه است، قصد دارد طی روزهای آتی هشدار منطقه‌ای صادر کند.»

بیشتر بخوانید:

۱۴ طرح مجلس برای مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا

واکنش حزب‌الله به اقدام آمریکا علیه ایران همزمان با سیل

این خبر که با واکنش هایی هم روبرو شد برای هر دو کشور تبعاتی نیز به دنبال خواهد داشت. در صورت قرار گرفتن قطعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه های تروریستی آمریکا؛ این نخستین بار خواهد بود که واشنگتن، نهاد نظامی از کشور مستقل و دولتی قانونی را در چنین فهرستی قرار داده است.

**واکنش های داخلی و خارجی به قرارگرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا

در نخستین واکنش ها به احتمال قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریسیتی آمریکا، 255 نفر از نمایندگان مجلس روز گذشته - یکشنبه - در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا و حمایت از سپاه تاکید کردند: هر اقدامی علیه این نیرو را با اقدام متقابل پاسخ می دهیم.

آنان تاکید کردند: امنیت ملی ملت ایران و نیروهای مسلح جزو خطوط قرمز نمایندگان مردم بوده و در صورت اقدامی از سوی رییس جمهوری آمریکا یا هر نهاد دیگر علیه سپاه اقدام متقابلی و با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیات حاکمه آمریکا که خود عامل تشکیل و حامی گروه های تروریستی در منطقه بوده اند از اقدام بی جا و احمقانه خود پشیمان شوند.

حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در توییتی به احتمال قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی واکنش نشان داد. فلاحت پیشه در توییتی نوشت: «در صورت قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، نظامیان این کشور را در کنار داعش در فهرست سیاه تروریست‌ها قرار می‌دهیم».

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین امروز از تدوین طرح دوفوریتی مجلس برای حمایت از سپاه پاسداران خبر داد و اعلام کرد: اگر آمریکایی‌ها سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی قرار دهند ارتش آنها را در لیست تروریستی قرار می‌دهیم.

علیرضا سلیمی دیگر نماینده مجلس هم در جلسه علنی روزگذشته پارلمان، در تذکری گفت: اگر آمریکایی ها بخواهند سپاه را به عنوان گروه تروریستی اعلام کنند ما قطعا همه نیروهای آنان را در منطقه و سایر نقاط جهان هدف قرار خواهیم داد.

وی افزود: اگر آمریکایی ها چنین غلطی کنند، ما بیکار نخواهیم نشست، نظر مجلس و همه ملت ایران این است که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کند.

قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی در داخل آمریکا با استقبال نمایندگان تندورو و برخی هیات های ضد ایرانی روبرو شد. محافل صهیونیستی هم از این موضوع ابراز خوشحالی کردند. «بن ساس» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی ضمن ادعاهای نادرست درباره سپاه، به عواقب این قرارگیری هم اشاره کرد. «مایک گالاگر» عضو مجلس نمایندگان آمریکا و «مارک دوبوویتز» رییس اجرایی مرکز دفاع از دموکراسی‌ها هم از تندرو ترین مخالفان ایران هستند که درباره این اقدام آمریکا به زبان تحسین سخن گفته اند.

پیش از این اما «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده برجسته آمریکا در برجام درباره زمزمه های ناتمام قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریستی گفته بود، درباره تبعات این اقدام برای نیروهای آمریکایی در منطقه نگران است. شرمن معتقد بود اگر رییس‌ جمهوری آمریکا دنبال نزاع نیستنمی توان این تصمیم را به نفع آمریکا دانست. شرمن تاکید کرده بود: «سپاه پاسداران از قبل کاملا تحت تحریم است و این تشدید تنش قطعا نیروهایمان در منطقه را به خطر می‌اندازد.»

گرچه مقامات و فرماندهان سپاه تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده اند اما سردار «محمدعلی جعفری» فرمانده سپاه سال گذشته درباره قرار گیری نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا گفته بود: تهران در صورت اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه های «تروریستی» از سوی آمریکا، ارتش ایالات متحده را «همسنگ داعش» در نظر خواهد گرفت.
روزهای آینده و به ویژه با قطعی شدن این اقدام واکنش ها به آن هم بیشتر خواهد شد و باید منتظر ماند و دید قطار تند تقابل و تحریم جمهوری اسلامی برای آمریکا در کدام ایستگاه متوقف خواهد شد.

** دلایل و تبعات قرارگیری سپاه در فهرست تروریستی آمریکا

بسیاری از ناظران بین المللی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی آمریکا را نمادین می دانند حتی نهادهای اطلاعاتی آمریکا هم درباره موفقیت آمیز بودن چنین اقدامی ابراز تردید جدی کرده اند. آمریکا پیش از این تمام نهادهای بین المللی و شرکت های تجاری را از هرگونه مراوده مالی با ایران و سپاه پاسداران منع کرده است. بسیاری از اعضا و فرماندهان ارشد سپاه و نیز زیرمجموعه این نهاد تحریم شده اند اما شدت این تحریم ها گویا کاخ سفید را راضی نکرده و ترامپ درصدد بازی تازه در عرصه تقابل با ایران است.

اما تجربه نشان داده است در بیشینه بازی هایی که آمریکا علیه ایران آغاز کرده است، شاید آغازگر واشنگتن بوده اما پایان آن هرگز در اختیار کاخ سفید قرار نگرفته است. اهداف آمریکا از این اقدام را می توان به چند دسته تقسیم کرد. شاید نخستین و مهم ترین آن هدف اقتصادی باشد. با توجه به نقش ویژه و سازنده سپاه در اقتصاد ایران، محدودسازی هرچه بیشتر این نهاد می تواند شرایط اقتصادی در ایران را دشوارتر کند.

هدف دیگر می تواند محدودسازی فعالیت های نظامی و مستشاری سپاه پاسداران در خارج از مرزهای ایران باشد. سپاه بخش های وسیعی از خاک خاورمیانه را از چنگال تروریسم داعشی آزاد کرد و پذیرش این موضوع برای آمریکایی که مدعی قدرت است چندان آسان نبود.

هدف سوم می تواند راضی نگه داشتن تندروهای داخلی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در منطقه باشد، سپاه جنگ با تروریسم را از مرزهای ایران دور کرد بی آنکه خلاف قوانین بین المللی کاری انجام دهد. بر همین اساس پروژه های ایران هراسانه با شکست مواجه شدند و قرار گرفتن نام سپاه در فهرست تروریست ها بار دیگر می تواند این شکست را جبران کند.

گرچه بنیان هر اقدام آمریکا علیه ایران پیشگیری از پیشرفت جمهوری اسلامی است اما با اقداماتی از قبیل قرار دادن نام سپاه در فهرست های تروریستی در عمل کل خاورمیانه را با تنش روبرو می کند و این نخستین تبعات اقدام آمریکا خواهد بود. تحریم و تروریست خطاب کردن مردم ایران می تواند آغازگر تنش های تازه ای در غرب آسیا باشد به ویژه آنکه نیروهای نظامی آمریکا هم در نزدیکی مرزهای آبی و خاکی ایران حضور فعال دارند.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1955