printlogo


آیت الله مکارم: جهان محتاج نور قرآن است/4 وظیفه در برابر قرآن کریم
کد خبر: 2106
یکی از مراجع تقلید گفت: امروز جهان محتاج نور قرآن است تا حیات دوباره یابد و این وظیفه ماست که بتوانیم پیام قرآن را به سراسر جهان برسانیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در آیین اختتامیه سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: ایمان به خدا و رسول گرامی اسلام(ص) و نوری که نازل شده یعنی همان قرآن، عامل سعادت بشریت است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

وی افزود: حتما شباهت‌هایی بین نور و قرآن وجود دارد؛ در عالم ماده چیزی زیباتر و پربرکت‌تر از نور وجود ندارد، نوری که تماما از خورشید سرچشمه گرفته است و دارای ویژگی‌های متعددی است، از جمله اینکه حیات‌بخش است و تمام موجودات زنده به آن وابسته‌اند. قرآن هم اینگونه است چرا که در عصر جاهلیت، حیات انسانی مرده بود و قرآن مجید روح دوباره‌ای در بشریت دمید و انسانیت را زنده کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر نور قرآن وجود نداشته باشد، حیات معنوی از بین می‌رود گفت: نور دارای ویژگی‌های دیگر هم هست به طوری که سریع‌ترین حرکت در عالم را دارد، قرآن مجید هم در پیشرفت سرعت عجیبی داشت، یکی از مسائلی که مورخان غربی و شرقی بر آن صحّه گذاشته‌اند این است که می‌گویند نمی‌دانیم چرا قرآن با این سرعت در دنیا پیشرفت کرده است و عقیده دارند این مسئله طبیعی نیست.

وی ادامه داد: سومین خصوصیت نور، نجات انسان‌ها از ظلمت‌هاست، قرآن مجید هم همین ویژگی را دارد و آدمی را از تاریکی شرک، کفر، بی عدالتی، فساد اخلاقی و سایر گناهان نجات داده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نور معنویت، ایمان و عدالت توسط قرآن بر بشریت تابیده شد خاطرنشان کرد: ویژگی‌های دیگری هم می‌توان برای نور و قرآن برشمرد و مطابقت داد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: معتقدیم نور قرآن جاودانی است و اگر امروز هم بر سراسر دنیا حاکم شود، زنده می‌سازد و دنیای غرق در فساد را نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز همه ارزش‌های اخلاقی و انسانی فدای مال و ثروت شده‌اند عنوان کرد: امروز جهان محتاج نور قرآن است تا حیات دوباره یابد و این وظیفه ماست که بتوانیم پیام قرآن را به سراسر جهان برسانیم و عقیده داریم اگر هیچ کاری نکنیم جز اینکه پیام این کتاب آسمانی را به مردم سراسر دنیا بشناسانیم قرآن آنقدر جاذبه دارد که همه وارد حصار امن آن بشوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی گفت: قرآن دارای جسم و روح است، جسم قرآن همان الفاظ و آیات هستند و روح آن، شامل محتوای کلام است؛ هر چند آیات دارای ارزش فراوانی هستند ولی نباید محدود به جسم کلام وحی شویم و به ترتیل و حفظ و قرائت بسنده کنیم، بلکه باید به سمت محتوا و روح قرآن برویم.

وی ادامه داد: قرائت قرآن، فهم کلام وحی، عمل بر اساس سخن خدا و انتشار پیام این کتاب آسمانی، چهار وظیفه‌ای است که بر دوش همه ما گذاشته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه تفسیر باید به عنوان یکی از محورهای اصلی مسابقات جایگاه خود را بیابد گفت: دیگران باید قرآن را در اعمال و رفتار مسلمانان به ویژه طلاب علوم دینی ببینند؛ امانت‌داری، شجاعت، هوشیاری، صداقت و عدالت باید در عملکرد ما جلوه‌گر شود، همان چیزی که امام صادق(ع) فرمودند یعنی تبلیغ عملی.

این مرجع تقلید با اشاره به توطئه‌چینی مداوم دشمنان خدا علیه قرآن کریم خاطرنشان کرد: وقتی نوشته‌های این افراد و طرفدارانشان را می‌بینیم در می‌یابیم که قرآن را نخوانده‌اند و نفهمیده‌اند، البته وظیفه ماست که با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار داریم، پاسخ آنها را بدهیم.

وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال اختلاف‌افکنی بین شیعه و سنی هستند گفت: بارها گفته‌ایم اگر کتاب‌های شیعه را بخوانید متوجه می‌شوید شیعیان قائل به تحریف قرآن نیستند بلکه اینها وسوسه‌های شیطانی دشمن است.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: اقلیت بی‌سوادی هستند که قائل به تحریف قرآن هستند ولی اینها ملاک نیستند بلکه آنچه معیار است، علما و دانشمندان حقیقی شیعه و سنی مذهب هستند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حقوقی که فرزندان بر گردن والدین دارند گفت: از جمله این حقوق، آموزش قرائت قرآن است. باید برنامه‌های قرآنی را علاوه بر خانواده، در مدارس و دانشگاه‌ها هم گنجاند و در مجموع، کلام وحی در زندگی فردی و اجتماعی ما جاری باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات مردم ایران این است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور قرآن در همه برنامه‌ها افزایش پیدا کرده است.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2106