printlogo


تصمیمات لحظه‌ای دولت، فعالان اقتصادی را عاصی کرده است/ دشواری تامین مالی از بانک‌ها، مانع جدی رونق تولید
کد خبر: 2172
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به موانع مختلف رونق تولید در ایران بی ثباتی در سیاست‌گذاری ها، دشواری تأمین مالی از بانک ها، بروکراسی اداری، فساد و غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه از مهمترین موانع تولید در کشور برشمرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،سید علی اکبر کلانتر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان این که تحقق رونق تولید گره گشای مشکلات اقتصادی کشور خواهد بود اظهار داشت: شعار سال جدید باید همه تصمیم سازان کشور را حول محور تلاش برای شکوفایی اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار کشور بسیج کند زیرا که تحقق این شعار سبب رونق اقتصاد، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصولات داخلی و در نهایت امکان رقابت پذیری می شود. علاوه بر این با رونق تولید زمینه اشتغال فراهم و پیشرفت حاصل می شود که تمام این اقدامات منجر به افزایش امید درجامعه خواهد شد.

وی اذعان داشت:تولید کنندگان در بخش های کشاورزی، دامداری و صنعت باید مورد حمایت قرار گیرند که این مهم با تعامل بین سرمایه گذاران، مدیران و بخش خصوصی امکان پذیر خواهد شد و باید توجه کرد همکاری و همراهی مردم و مسئولان در رونق و توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی دارد از اینرو ضروری است دولت و مسئولان در راستای رهنمودهای رهبری مشارکت بیشتری کنند تا مشکلات در حوزه اقتصادی کاهش یابد.

ثبات قیمت مواد اولیه منوط به عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز

کلانتر با اشاره به مهمترین موانع تولید در کشور گفت: غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات یکی از این موانع است که  بسیار به نوسانات و تکانه‌های بازار ارز بازمی‌گردد، چرا که بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید از خارج تأمین می‌شود. اینکه بانک مرکزی چقدر بتواند در به ثبات رساندن بازار ارز موفق باشد، خود می‌تواند بر روی رفع این مانع و رساندن تولید به وضعیت رونق مؤثر باشد.

تصمیمات لحظه‌ای دولت فعالان اقتصادی را عاصی کرده است

وی با بیان این که بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار از دیگر موانع جدی رونق تولید در ایران است افزود: این بی ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها در سال گذشته بسیاری از فعالان اقتصادی را عاصی و درمانده کرده بود. به عنوان نمونه در سال گذشته وزارت صمت برای کنترل قیمت اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت برخی کالاها، شبانه تصمیم به ممنوعیت صادرات و صدور بخشنامه‌هایی می‌کرد که این خود باعث سردرگمی صادرکنندگان، تولیدکنندگان و حتی کارکنان گمرک شده بود و تاثیر نامطلوبی بر وضعیت تولید داشت.

رئیس خانه صنعت یزد با تاکید بر این که مسئولین به خصوص مسئولین وزارت صمت باید دست از تصمیم گیری های یک شب خود بردارند خاطرنشان کرد: البته به نظر بعید می‌رسد که این اتفاق در سال جاری رخ دهد چرا که اولین تصمیم ضد تولیدی از ۱۵ فروردین ماه سال جاری اجرایی شد. از این تاریخ و به منظور تنظیم قیمت‌های پیاز و سیب زمینی در بازار، وزارت صمت صادرات این دو قلم کالا را ممنوع کرد. این درحالی است که این ممنوعیت‌ها می‌تواند باعث از دست رفتن بازار‌های صادراتی و در نتیجه تاثیر نامطلوبی بر تولید داخل خواهد داشت.

دشواری تامین مالی از بانک‌ها یکی از سه مانع جدی رونق تولید

کلانتر با بیان این که دشواری تأمین مالی از بانک‌ها همواره به عنوان یکی از سه مانع اول بر سر راه تولید و کسب و کار‌ها مطرح بوده است ادامه داد: باید دید بانک‌ها و به خصوص بانک مرکزی قادر خواهند بود در سال جاری این مانع را از سر راه فعالان اقتصادی بردارند یا خیر؟ اینکه چقدر کسب و کار‌های کوچک قادر خواهند بود در سال ۹۸ از منابع بانک‌ها در راستای توسعه و گسترش کسب و کار‌های خود استفاده کنند خود می‌تواند در رونق وضعیت تولید در سال جاری موثر باشد.

وی با اشاره به موانع موجود در فرآیند‌های اداری و اخذ مجوز‌های کسب و کار در دستگاه‌های اجرایی گفت: نمایندگان مجلس در سال 93 با رأی مثبت به تشکیل هیأتی به نام "هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار" سعی نمودند تا این مانع را از سر راه تولید و کسب و کار‌ها بردارند، اما در چهار سالگی تشکیل این هیأت وزیر اقتصاد اعلام کرد که ۹۰ درصد مصوبات این هیأت اجرایی نمی‌شود.

کلانتر فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی را از دیگر موانع تولید در کشور برشمرد و اظهار داشت: مقابله با این مانع نیازمند برخورد قاطع دستگاه قضایی با مفسدان و سوءاستفاده کنندگان است. باید منتظر ماند و دید در دوره جدیدی که برای این دستگاه با ریاست ابراهیم رئیسی آغاز شده است، نحوه برخورد با فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری چگونه خواهد بود.

رونق تولید موتور محرک پیشرفت کشور و توسعه اقتصادی است

وی با تاکید  بر آن که برای مقابله با تحریم‌های دامنه‌دار آمریکا علیه ایران هیچ ابزار و سلاحی به اندازه رونق تولید نمی‌توان کشور را در برابر بحران‌ها بیمه کند اظهار داشت: تحریم‌های بین‌المللی، اقتصاد کشور را هدف گرفته است و برای جلوگیری از آثار منفی آن بر اقتصاد باید از تولید داخلی حمایت کرد. باید دقت کرد تحریم‌های بین‌المللی مانند تیغ دولبه عمل می‌کند، از سویی می‌تواند شرایط را برای افزایش توان تولید داخلی، مناسب کند و از طرفی در صورت عدم توجه به ظرفیت‌های داخلی، به استقلال سیاسی کشور خدشه وارد می‌شود.

این صنعتگر باسابقه اظهار داشت: نیروی انسانی متخصص نقطه قوت اقتصاد کشور است که باید ضمن بها دادن به آن، زمینه فعالیت آنها در چرخه اقتصادی کشور فراهم شود.اگر بخواهیم تولید را رونق دهیم باید از سطح کشور خارج شده و وارد بازار‌های صادراتی شویم همچنین اگر قوای سه‌گانه برای حمایت از کارآفرینان به‌طور واقعی قیام کنند تولید مد نظر مقام معظم رهبری رونق پیدا می‌کند و در کنار این اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

کلانتر مهم‌ترین عامل موثر بر رونق تولید را مناسب‌سازی شرایط اجتماعی برای کارآفرینان دانست و تصریح کرد: نکته مهم این است که تمام ابعاد حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان باید در عمل آشکار شود نه در شعار چراکه در سال‌های گذشته با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدکنندگان بیشترین ضربه به تولیدکننده خورده است.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2172