printlogo


ضرر جبران ناپذیر در انتظار کشاورزان آذربایجان‌غربی/لزوم اجرایی شدن صادرات سیب
کد خبر: 2173
با توجه به اینکه مرزها و گمرکات کشور جهت صادرات سیب بسته است، همچنان بیش از ۱۰۰ هزار تن از این محصول در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی مانده که عدم صادرات آن خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به نقل از اروم نیوز، با وجود اینکه در سال‌های گذشته آذربایجان‌غربی با تولید افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب تولیدی و قطب اول تولید این محصول در کشور را از آن خود کرده بود، در سال گذشته به دلیل سرمازدگی باغات این میزان به شدت کاهش یافته و ۷۵۰ هزار تن سیب در استان تولید شده و تنها ۴۵۰ هزار تن در سردخانه‌ها ذخیره سازی شد.

البته سیب سال گذشته نیز همچون سال‌های ماقبل حال مساعدی نداشته و با وجود اینکه ممنوعیت انباشت و دپو سیب صنعتی طی سال گذشته صادر شد اما در کمال ناباوری باز‌هم شاهد انباشت هزاران تن از سیب‌های صنعتی در کنار جاده‌های استان و از بین رفتن آن‌ها و آه سوزناک‌تر کشاورزان بودیم.

این در حالی بود که هیچ کدام از نهاد‌های مرتبط پاسخی منطقی به این اتفاق نداده و بیشتر کشاورزان را عامل انباشت و دپوی سیب‌های صنعتی عنوان کردند.

همچنین با توجه به اینکه تا ۱۵ اسفند ماه ۹۷ صادرات سیب به خوبی انجام شد اما با این وجود رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه از کاهش ۳۰ درصدی صادرات سیب خبر داده و یک از مهم‌ترین علل این کاهش‌ها را تعهد پیمان سپاری ارزی عنوان کرد.

حال آن‌که وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه تنظیم بازار قبل از عید نوروز ۹۸ منوعیت صادرات سیب و پرتقال از ۱۵ اسفند ۹۷ تا ۱۵ فروردین ۹۸ را اعلام کرده و هدف را تامین بازار‌های مصرفی داخلی بیان کرد.

اما امروز با گذشت بیش از ۱۰ روز از اتمام موعد این تصمیم هنوز مرزهای کشور برای صادرات این محصولات بسته مانده و کشاورزانی که محصولاتشان را به فروش نرسانده‌اند از شرایط فعلی نگران هستند.

* ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در حدود ۱۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان موجود است، گفت: در صورت عدم صدور مجوز صادرات، این میزان به لحاظ نیاز مصرف داخلی کشور و عدم وجود سیب در بازار می‌تواند به مصرف داخل کشور برسد.

عزیز امانی، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به درخواست صادر‌کنندگان و باغداران استان، مکاتباتی از طریق سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی برای لغو ممنوعیت صادرات سیب استان  انجام شده است.

وی، تصریح کرد: در صورت صدور مجوز صادرات این موضوع به صادرکنندگان و باغداران استان اطلاع‌رسانی خواهد شد. البته کشاورزان و صادرکنندگان باید این موضوع را در نظر گیرند که به سبب تامین نیاز داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت سیب در کشور احتمال صادر نشدن مجوز صادرات وجود دارد و نباید بر این اساس محصول خود را به فروش نرسانند.

* ضرر کشاورزان و از دست رفتن بازار‌های هدف، ۲ ضرر اصلی ممنوعیت صادرات سیب

در این راستا، بهنام تاج‌الدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، گفت: امروز نزدیک به ۱۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان بوده که این محصور ماندن سیب در سردخانه‌ها ۲ ضرر با ابعاد بالا دارد.

وی، افزود: اولین ضرر این محصور بودن سیب‌ها و عدم صادرات ضرر مادی کشاورزان و صد البته از بین رفتن محصولات آن‌ها است و دومین و مهم‌ترین این ضرر از دست دادن بازارهای هدف است.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، عنوان کرد: سال‌های گذشته سیب ترکیه به قیمت بسیار ناچیز در این موقع از سال به فروش می‌رسید اما امروز با توجه به ممنوعیت صادرات سیب ایران، این محصول در ترکیه افزایش قیمت ۵ برابری داشته و به کشورهای هدف صادر می‌شود و این مسئله بازارهای هدفی که چندین سال حفظ شده‌اند را از دست می‌دهیم.

وی، تصریح کرد: سیاست‌های دولت در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده به ضرر تولید کننده، صادر کننده و اقتصاد استان است چرا‌که در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید باید صادرات و ارز‌آوری به خوبی انجام شده و سیب به‌عنوان یک محصول استراتژیک نقش اساسی در ارز‌آوری برای کشو دارد.

تاج‌الدینی، با بیان اینکه نسبت به سال‌های قبل ۶۰ درصد کاهش صادرات سیب را شاهد بوده‌ایم، افزود: بیش از یک ماه است که صادرات سیب ممنوع بوده و این اقدام دولت ضرر‌های غیر‌قابل جبران به بار خواهد آورد بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به بازگشایی گمرکات برای صادرات این محصول اقدام شود.

وی، در خصوص قیمت سیب در بازار استان نیز عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی های دقیق در زنجیره تولید انجام شود. به هیچ وجه قیمت ۷ هزار تومان یا بیشتر برای سیب منطقی نیست این درحالی است که سیب‌هایی نه‌چندان عالی به قیمت‌هایی بیشتر از ۱۰ هزار تومان در بازار وجود دارد که باید به این مسئله رسیدگی شده و سیب در سبد غذایی همگان قرار گیرد.

رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، تاکید کرد: با توجه به اینکه در حال نزدیک شدن به ماه رمضان و تابستان هستیم به هیچ وجه بازار داخلی پذیرای این حجم از سیب مانده در سردخانه‌های استان نخواهد بود.

* دستور وزیر برای آزادسازی صادرات سیب

با وجود تمام انتقادات موجود، آخرین ساعات روز گذشته شاهد صدور دستور از سوی وزیر جهاد کشاورزی به‌منظور آزادسازی صادرات سیب بودیم که البته این تنها در حد یک دستور روی کاغذ است و فعلا هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

اگر مجوز صادرات سیب از گمرکات در روزهای آتی صادر نشود به طور یقین شاهد ضررهای جبران ناپذیری بر کشاورزی و فعالان این بخش خواهیم بود که همانند سال‌های گذشته موجبات انتقاد و اعتراضات کشاورزان را فراهم خواهد آورد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2173