printlogo


حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا:
پاسخ به نیاز فرهنگی جامعه مهم‌ترین هدف برگزاری همایش نظریه علم اسلامی است
کد خبر: 2186
رئیس کمیته‌ علمی همایش نظریه علم اسلامی و کاربست نظام آموزش و پرورش ، پاسخ به نیاز فرهنگی جامعه را مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش در قم برشمرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا طی سخنانی در نشست خبری با اشاره به برگزاری همایش نظریه علم اسلامی اظهار داشت: هدف از برگزاری همایش کاربست نظریه‌ای دینی در آموزش و پرورش و پاسخی به نیاز فرهنگی جامعه است.

وی ادامه داد: آموزش عالی و آموزش پرورش نیاز به این دارد که از یک زمینه‌ای نظری در زمینه‌ای تمدن اسلامی بهره مند شوند.

پارسانیا تاکید کرد: در 5 دهه‌ای اخیر توجه ویژه‌ای به مسئله علم در جامعه‌ای اسلامی شده و در مواجه با جهان مدرن جامعه‌ای اسلامی به مسائل خاص پرداخته است.

وی تصریح کرد: اندیشمندان جهان اسلام با گذشت زمان متوجه شدند که برای حفظ هویت خودشان باید نگاهی به معرفت علمی درون خود داشته باشند.

رئیس کمیته‌ علمی همایش نظریه علم ابراز داشت: جامعه‌ای کنونی باید با شناسایی بنیان‌های فرهنگی به‌گزینش دانش‌های جدید بپردازد و تا زمانی که نتواند این مهم را عملیاتی نکند نمی‌تواند به موفقیت برسد.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر جریان‌های چندگانه‌ای در کشورهای مختلف اسلامی ایجادشده که البته انقلاب اسلامی ایران یک خیزشی را در این زمینه ایجاد کرده است.

پارسانیا افزود: در دو دهه‌ای اخیر حوزه علمیه قم ورود خوبی به علم اسلامی داشته است و در این میان متفکران جهان اسلام نسبت به این مسئله موضع‌های مختلفی داشتند.

وی بابیان این‌که در عصر جدید مسائل مختلف شکل جدیدی پیداکرده است، گفت: در این مسیر نیاز به استفاده‌ای از تجربیات علمی دیگران داریم و تجربه‌ای چگونه استفاده کردن را هم باید یاد بگیریم.

رئیس کمیته‌ای علمی همایش ابراز داشت: در پیش همایش‌های مختلف به نظریات آیت‌الله جوادی عاملی در بحث دینی کردن علوم توجه شده و پیام ایشان نیز در همایش قرائت خواهد شد.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری اقدامات انجام شدن در این حوزه برای کاربردی شدن آن در آموزش عالی و آموزش‌وپرورش یکی از اهداف این همایش است.

پارسانیا ادامه داد: تاکنون 6 پیش همایش شکل‌گرفته و سعی شده قرائت‌های مختلف به بحث گذاشته‌شده و موردبررسی و نقد قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 100 مقاله و خلاصه‌ای مقاله به دبیرخانه همایش ارسال‌شده و امید است که این همایش یک گامی باشد در بازخوانی نظریه‌های موجود و تأملی در کاربست آن باشد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2186