printlogo


اگر یارانه واردات کاغذ را به کارخانه‌های داخلی می‌دادند ۷۰ درصد نیاز کشور برطرف می‌شد
کد خبر: 2780
مدیرعامل کارخانه کاغذ کارون گفت: اگر یارانه ۴۲۰۰ تومانی که سال گذشته برای واردات کاغذ اختصاص داده شد در اختیار واحدهای تولید داخلی قرار می‌گرفت، شاید برای همیشه ۷۰ درصد نیاز کاغذ کشور حل می‌شد، اما متاسفانه اینگونه نشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،قاسم فدایی مدیرعامل کارخانه کاغذ کارون درباره وضعیت کنونی این کارخانه اظهار داشت: کارخانه کاغذ کارون همچنان طبق شرایط گذشته که دچار مشکل شده بود پلمب بوده و پیشرفتی در آن انجام نشده است.

وی اضافه کرد: موضوع کارون بسیار پیچیده است و مسئله این کارخانه در مرحله حساس حقوقی است و نباید درباره آن صحبت کرد. 

فدایی با تاکید بر اینکه شرایط کاغذ خوب نیست ابراز داشت: شاهد بودیم که در نمایشگاه کتاب هم رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، چرا که دچار مشکل اساسی شده‌ایم هم کارخانه‌ها، هم ناشران، رسانه‌ها و هم دانشگاه ها و... همه مشکلات را حس می‌کنند، اما دلیل آن خیلی واضح است زیرا یک عمر حمایت از واردات کاغذ پایانش چنین خواهد شد، پیش از این هم تولیدکنندگان داخلی هشدارها را داده بودند.

وی تصریح کرد: این نوع سیاستگزاری غلط که ارشاد متولی آن بود به اینجا رسید، امروز اگر داد ارشاد در آمده باید به عملکرد کلی چند دهه گذشته خود بنگرد، فکر میکنم به این راحتی گره کور کاغذ باز نخواهد شد.

مدیرعامل کاغذ کارون بازنگری کلی در چارچوب قوانین واردات کاغذ را قدم اول دانست و بیان داشت: بازنگری کلی در چارچوب قوانین واردات کاغذ را قدم اول صورت گیرد، دومین قدم اینکه با کارخانه‌های داخلی صحبت کنند، چون سالها از واردات حمایت کردیم کارخانه‌های داخلی را به سمت تولیدات دیگر سوق داده‌ایم، به دلیل نوع تخصیص ارز دولتی به کاغذ دولتی تولید به صرفه نبود و واردات کاغذ ارزان‌تر بود، با توجه به اینکه شرایط مساوی نبود تولیدکننده داخلی هم نمی‌توانست کارخانه خود را ببندند، از این رو به سمت تولید دیگر سوق یافت، حالا امروز حمایت را از واردات کاغذ برداشته‌ایم و می‌گوییم شرایط مساوی است از این رو قیمت کاغذ وارداتی و داخلی مساوی است حالا قیمت کاغذ وارداتی به قیمت واقعی برمیگردد اما با توجه به اینکه کارخانه ها طی این چند سال خط تولید را با شرایط واقعی منطبق کرده بودند اکنون توان تولید را ندارند.

وی با بیان اینکه متولیان باید بازنگری را بپذیرند توضیح داد: عزم و اراده راسخی باید پیش بیاید تا یک بار برای همیشه این مشکل حل شود اما تزریق مسکن تنها دوای درد امروز خواهد بود، از سوی دیگر شرایط کارخانه داخلی باید سنجیده شود تا نیازشان مشخص شود.

وی در پایان افزود: یارانه ۴۲۰۰ تومانی که سال گذشته برای واردات کاغذ تخصیص داده شد اگر در اختیار واحدهای تولید داخلی قرار می‌گرفت شاید برای همیشه ۷۰ درصد نیاز کاغذ کشور حل می‌شد اما متاسفانه اینگونه نشد.

فدایی در پاسخ به این سوال که چه میزان هزینه برای راه اندازی کارخانه کاغذ کارون نیاز است، گفت: واقعا اعلام این مسئله سخت است، اجازه دهید تا مشخص شدن شرایط نهایی کارون در این باره صحبتی صورت نگیرد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2780