printlogo


پرسپولیس قواعد فوتبال ایران را بر هم می‌زند؟!
کد خبر: 2949
قهرمانی احتمالی تیم پرسپولیس در جام حذفی تغییراتی در آئین نامه برگزاری مسابقات فدراسیون فوتبال ایجاد خواهد کرد تا حریف این تیم در دیدار سوپرجام مشخص شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،داستان سوپرجام ایران ظاهراً هرساله داستانی جدید با خود دارد و آرزوی برگزاری بی دردسر آن از سوی مسئولان سازمان لیگ تاحدی محال به نظر می‌رسد. در حالی که هنوز تکلیف قهرمان فصل قبل این جام به صورت رسمی معلوم نشده و هر دو تیم استقلال و پرسپولیس منتظر رای دادگاه عالی ورزش (CAS) هستند احتمال به مشکل خوردن و ایجاد یک قانون جدید در سوپرجام امسال که قرار است ۴ مرداد برگزار شود نیز وجود دارد.

تیم پرسپولیس با کسب ۶۱ امتیاز در جدول رده بندی لیگ برتر هجدهم به عنوان قهرمانی دست یافت و در مرحله نیمه نهایی مسابقات جام حذفی ۹۸-۹۷ هم باید با سپاهان دیدار کند. پرسپولیس در صورت راهیابی به فینال در استادیومی که هنوز مشخص نشده است! رودرروی تیم داماش گیلان به میدان خواهد رفت و در صورت پیروزی در آن مسابقه و دبل قهرمانی برگزاری مسابقه سوپرجام را تا حد زیادی با مشکل مواجه خواهد کرد چرا که به گفته فتاحی رئیس سازمان لیگ، چون در قوانین پیش‌بینی نشده است که در صورت قهرمانی یک تیم در دو جام سوپرجام به چه شکل برگزار خواهد شد، هیئت رئیسه سازمان لیگ نشستی را برگزار و در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد!

طبق بررسی تعدادی از لیگ‌های معتبر اروپا از جمله کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلیس و فرانسه هر زمان یک تیم در این کشورها همزمان در دو تورنمنت لیگ حرفه‌ای و جام حذفی قهرمان شده مسابقه سوپر جام بین تیم قهرمان لیگ و یکی از دو تیم فینالست جام حذفی (در اسپانیا و ایتالیا) و یا تیم دوم رده بندی لیگ برتر (در آلمان، فرانسه و انگلیس) برگزار شده است.

این موضوع در کشورهای آسیایی نیز اتفاق افتاده که یک تیم همزمان در دو تورنمنت اصلی فوتبال کشورش قهرمان شود.

بطور مثال در امارات متحده عربی در چنین شرایطی تیم قهرمان لیگ با تیم دوم رده بندی لیگ مسابقه سوپر جام را برگزار می‌کند.

اما در عربستان در صورت قهرمانی یک تیم به صورت همزمان در لیگ و جام حذفی، دیدار سوپرجام را مقابل قهرمان تورنمنت دیگری تحت عنوان جام ولیعهد عربستان برگزار می‌شود (غیر از لیگ و جام حذفی) انجام می‌شود.

ولی در ژاپن قهرمان هر دو جام با تیمی که در فینال جام حذفی حضور پیدا کرده و شکست خورده مصاف می‌دهد و در پایان قهرمان سوپرجام را تعیین می‌کنند.

مسئولان فدراسیون فوتبال کره جنوبی نیز به طور کلی از سال ۲۰۰۷ مسابقه سوپرجام را از برنامه تقویم سالیانه فوتبال شان حذف کرده اند.

در قطر هم این دیدار بین تیم قهرمان هر دو جام با فینالیست جام حذفی برگزار می‌شود.

حجت اله بهمنی، مدیر روابط عمومی سازمان لیگ فدراسیون فوتبال نیز در گفت و گو با مشرق، در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه پیش از این چنین اتفاقی در فوتبال کشورمان رخ نداده در نتیجه در آئین نامه اشاره‌ای به این موضوع نشده است.

وی ادامه داد: قاعدتاً در جام حذفی که هر تیمی شکست می‌خورد از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود نمی‌توان بازی را با تیم فینالیست جام حذفی برگزار کرد چون معنی ندارد با یک تیم حذف شده سوپرجام برگزار شود و به احتمال زیاد این مسابقه در صورت قهرمانی یک تیم در هر دو جام باید با تیم دوم جدول رده بندی لیگ برتر برگزار شود.

مدیر روابط عمومی سازمان لیگ تأکید کرد: با توجه به شرایط جدید و این احتمال که ممکن است پرسپولیس به دیدار فینال و قهرمانی این دوره برسد در هفته بعد جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ برگزار و در این خصوص تصمیم گیری نهایی صورت می‌گیرد.

ناگفته نماند از اولین سالی که سوپرجام در فوتبال کشورمان در سال ۱۳۸۴ برگزار و پس از ۱۱ سال وقفه مجدداً از سال ۱۳۹۵ پیگیری شد، تاکنون هیچ تیمی همزمان در لیگ برتر و جام حذفی قهرمان نشده است و در صورت قهرمانی پرسپولیس مسئولان سازمان لیگ تازه به این فکر خواهند افتاد که چه راهکاری برای برگزاری سوپرجام بیندیشند! اتفاقی که با توجه به ادعای حرفه ای بودن فوتبال کشورمان تامل برانگیز به نظر می‌رسد!


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2949