printlogo


به همت یک روحانی جهادگر صورت گرفته است؛
ترویج قرآن و اسلام در کنار اشتغالزایی
کد خبر: 3432
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سهرابی یکی از روحانیونی است که علاوه بر ترویج اسلام به صورت عملی در راستای ایجاد شغل برای جوانان گام برداشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، میوه خشک مدتی است که بازار تازه‌ای در ایران پیدا کرده و به جای میوه تازه در مهمانی‌ها سرو می‌شود. برخی افراد بر این باورند که میوه خشک فاقد ویتامین است و در فرآیند خشک کردن برای افزایش مدت زمان نگهداری این محصولات به آنها نمک و قند اضافه می‌شود اما روش خشک کردن میوه بسیار طبیعی است و برای این کار از دستگاه‌های استاندارد بهره گرفته می‌شود.

وقتی صحبت از میوه خشک به میان می‌آید، شاید بتوان گفت برگه زردآلو یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین میوه‌های خشک باشد؛ زیرا علاوه بر مزه دلپذیرش، فواید آن برای سلامتی نیز بر هیچ کس پنهان نیست. یکی از فواید زردآلو برای سلامتی، غنی بودن این میوه از پتاسیم است؛ حتی میوه خشک شده آن نیز سرشار از این ماده مفید است. میوه‌های خشک‌شده دارای ویتامین هستند و هیچ افزودنی‌ به آنها اضافه نمی‌شود.

برگه هلو، منبعی عالی برای فیبر، سیب خشک، میان‌وعده‌ای کم کالری، برگه زردآلو، منبعی عالی برای پتاسیم، آلو خشک، سرشار از آهن، انجیر خشک، مفید برای زنان باردار، کرنبری خشک، منبع عالی برای مواد مغذی گیاهی، کشمش، منبع طبیعی برای مواد معدنی، مویز دارای ۱۹ فایده شگفت‌انگیز برای سلامتی، گلابی خشک، تأمین نیاز روزانه بدن به ویتامین K، گوجه‌فرنگی خشک، چیزی فراتر از تزیین پیتزا و منبعی عالی برای بتاکاروتن، خرما خشک، مفید برای سلامت قلب، جوجوبا خشک، منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان و سرشار از ویتامین C و ریبوفلاوین، انبه خشک، مفید برای سلامت و زیبایی پوست و نهایتا گیلاس خشک، منبع طبیعی برای بتاکاروتن است.

در این راستا به میزان تقاضایی که در بازار وجود دارد تولید نیز افزایش می‌یابد و برخی افراد با ورود به این صنعت تازه‌وارد توانسته‌اند درآمد خوبی کسب کنند؛ اما برخی شهرها هستند که به دلیل ارزان بودن میوه در آنجا و همچنین روحیه جهادی افراد آن به صورت گسترده به این حرفه وارد شده و موفق هم شده‌اند.

اسدآباد یکی از این شهرهاست که در استان همدان و در مجاورت استان کرمانشاه و استان کردستان قرار دارد. در این شهر به دلیل کشاورزی مرغوب این منطقه ایجاد کارگاه‌های میوه خشک‌کنی توجیه اقتصادی دارد. گرچه در طول ماه‌های گذشته به دلیل کمبود تولید به واسطه سرمازدگی درختان میوه در کشور قیمت میوه برای خشک کردن افزایش یافته اما فعالان این شغل واسطه‌ای همانند مشاغل دیگر واسطه‌ای اگر کالا را گران خریداری کیند سود خود را محاسبه و بعد اقدام به عرضه می‌کیند. ضمن اینکه می‌توانید از کشاورزان و تولیدکنندگان میوه، کالا را دریافت و خشک شده آن را برگردایند که این روش همان حق‌العمل‌کاری است.

ترویج قرآن و اسلام در کنار اشتغالزایی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا سهرابی یکی از روحانیونی است که علاوه بر ترویج اسلام به صورت عملی در راستای ایجاد شغل برای جوانان گام برداشته است. این روحانی ۳۷ ساله، در سال ۱۳۹۴ با سرمایه ۶۰ میلیون تومانی کار خود را در زمینه تولید و عرضه میوه خشک آغاز کرد. اقدامی که منجر به اشتغال جوانان دیگر شد تا هم راه دنیا به نتیجه رسیده باشد و هم توشه آخرتش شود. این کارآفرین در سال ۹۵ تصمیم می‌گیرد که کار خود را کمی گسترش دهد اما سرمایه کافی در اختیار نداشت. به همین منظور مدارک و مستندات فعالیت خود را برمی‌دارد و راهی بسیج سازندگی همدان می‌شود که بسیج سازندگی به این روحانی خوش‌قلب میزان ۶۰ میلیون تومان تسهیلات می‌دهد که به‌گفته وی این مبلغ، سرمایه در گردش کارش می‌شود. وی با اشاره به اینکه کمک بسیج سازندگی توانست تا حد زیادی به اشتغال جوانان کمک کند تاکید می‌کند: ۶ جوان و ۵ نفر از اعضای سازمان بهزیستی در کارگاه ما مشغول به کار هستند. سازمان بهزیستی وعده داد با به‌کارگیری افراد نیازمند تحت پوشش این سازمان می‌توانیم از تسهیلات قرض‌الحسنه و همچنین حق بیمه بهره‌مند شویم. سهرابی درباره نحوه فعالیت خود توضیح می‌دهد: در طول سال مشغول تولید و دریافت سفارش هستیم اما در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین تنها برنامه‌ریزی فروش انجام می‌شود و دریافت سفارش صورت نمی‌گیرد. اکنون با افزایش قیمت میوه، توجیه اقتصادی خشک کردن میوه     از بین رفته و در حال حاضر نحوه کار به این صورت است که متقاضیان میوه را برای ما ارسال می‌کنند و ما پس از خشک کردن آن محصول نهایی را ارسال می‌کنیم.

بیکار نمی‌مانیم

این فعال اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کند: فعالیت در صنعت میوه خشک اصلاً تعطیلی ندارد و هم در بخش تولید می‌توان فعالیت زیادی داشت و هم در بحث بازاریابی. از آنجایی که میوه خشک نیاز به بسته‌بندی دارد می‌توان در مشاغل دیگر نیز ورود کرد که از این موضوع غافل نشدیم. اکنون کار در بخش بسته‌بندی حبوبات را توسعه دادیم و متقاضیان محصولات موردنیاز خود را به کارگاه ما می‌آورند و بعد از بسته‌بندی برای آنها ارسال می‌شود.

وام قرض‌الحسنه یکی از پرمتقاضی‌ترین تسهیلات در کشور است و هر تولیدکننده‌ای در هر شرایطی قصد دریافت آن را دارد اما سهرابی به دلیل اینکه بانک‌ها موانع زیادی برای پرداخت این نوع تسهیلات مطرح کردند از خیر آن گذشت و با سرمایه خودش حرفه‌اش را توسعه داد. وی دراین‌باره می‌گوید: برای دریافت تسهیلات توسعه روستایی و اشتغال فراگیر به بانک معرفی شدیم و قرار شد ۵۰۰ میلیون تومان وام به نرخ ۱۵ درصد به ما بدهند اما بعد از ۳ ماه معطلی متوجه شدیم که نباید زمان‌مان را در این بخش هدر دهیم. بانک یک میلیارد تومان وثیقه از ما طلب کرد که ما سند هزار متر زمین کشاورزی را ارائه کردیم اما ۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. ما هم عطای دریافت تسهیلات را به لقای آن بخشیدیم و با سرمایه خودمان کار را توسعه و ادامه دادیم.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/3432