printlogo


گزارش روزنامه آمریکایی از تاثیر حمله آرامکو بر ائتلاف سعودی
کد خبر: 3653
روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: حملات آرامکو محاسبات امنیتی اسرائیل، عربستان و امارات را تغییر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،توماس فریدمن، تحلیلگر آمریکایی در نیویورک تایمز نوشت: تعدادی از استراتژیست‌های اسرائیلی، حمله به آرامکو(مهم‌ترین تاسیسات فرآوری نفت عربستان) را با حمله ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا در جنگ جهانی دوم مقایسه کرده‌اند. شاید این مقایسه اغراق آمیز به نظر برسد. اما در هر صورت این حملات محاسبات رهبران عربی و اسرائیل در مورد خطرات ایران را تغییر دادند. همه کشورهای منطقه در حال ارزیابی مجدد استراتژی امنیتی خود هستند.


به گزارش انتخاب، نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آقای اوزی ایون، دانشمند هسته‌ای اسرائیل در مصاحبه با هآارتص گفت: در حمله به تاسیسات نفتی عربستان در آرامکو در مجموع بیست پهپاد و موشک کروز استفاده شده بود. در این بمباران متمرکز هفده نقطه به طور مستقیم هدف قرار گرفتند. بدین ترتیب ۸۵ درصد موشک‌ها و پهپادها با موفقیت به اهداف مشخص شده اصابت کردند. تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده بعد از حملات نشان دهنده سطح دقت فناوری استفاده شده هستند. هر کدام ازتانکرهای گازی کروی در این تصاویر هدف قرار گرفته بودند.اسرائیل باید این واقعیت را بپذیرد که در مقابل چنین حملاتی آسیب پذیر خواهد بود.


ایون معتقد است که اسرائیل باید عملیات و فعالیت‌های راکتور هسته‌ای دیمونا را متوقف کند. وقایع اخیر نشان داده‌اند که این مرکز در مقابل حملات احتمالی ایران آسیب پذیر خواهد بود.


این حملات، سعودی‌ها و همچنین اماراتی‌ها را شوکه کرد. آنها به این نتیجه رسیدند که برای تامین امنیت خود نمی‌توانند به دونالد ترامپ اتکا کنند.


رئیس‌جمهور آمریکا با وجود فشارهای ریاض تمایلی برای استفاده از گزینه نظامی نشان نداده است. در واقع او در هفته‌های گذشته بیشتر به دنبال راهکاری برای از سرگیری گفت‌وگوها و دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود. ترامپ این پیام را به کشورهای عربی خلیج‌فارس ارسال کرد که آمریکا فقط در زمان فروش سلاح در دسترس خواهد بود و آنها باید به تنهایی از منافع خود دفاع کنند.


اماراتی‌ها و سعودی‌ها فهمیدند که باید استراتژی خود را تغییر دهند. آنها نیز در روزهای گذشته در حال تلاش برای گفت‌وگو با رهبران ایران بوده‌اند. ریاض و ابوظبی ظاهرا قصد دارند که روابط خود با یکی از متحدان ایران در خلیج‌فارس یعنی قطر را نیز بهبود دهند. زمان آن فرا رسیده است که همه همسایگان در خلیج‌فارس اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.


وقایع اخیر باعث ایجاد شکاف در ائتلاف ضدایرانی بین آمریکا، کشورهای عربی سنی و اسرائیل شده‌اند. اسرائیل اکنون احساس می‌کند که باید به تنهایی با تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی‌اش در لبنان، سوریه و عراق مقابله کند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/3653