printlogo


با وجود هماهنگی اروپا با تحریم‌های آمریکا الحاق به FATF خلاف مصلحت است
کد خبر: 3685
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آرای مخالفان لایحه پالرمو در مجمع همواره بیشتر از موافقان آن بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره لایحه مربوط به FATF به «عصر ایران» گفت: در عمل کار این لوایح تمام شده و تصویب نشده تلقی می‌شود. شورای نگهبان این دو لایحه را مورد ایراد قرار داده و از نظر شورا، این دو لایحه قانونی نشده است.

در عمل با اتمام زمان بررسی آن در مجمع، نظر شورای نگهبان تایید و این لوایح مصوب نشده‌اند. علاوه بر این در نامه‌ای که ریاست مجلس شورای اسلامی برای مجمع تشخیص مصلحت ارسال کرده‌اند مساله «عدم برطرف شدن اشکال شورای نگهبان توسط مجلس» قید شده که نشان می‌دهد ایرادات شورا به لوایح باقی بوده و تاییدی در این‌باره صورت نگرفته و مصوبه رد شده است.


وی اضافه کرد: با توجه به اشاره‌هایی که آمریکا از نظر تحریمی مطرح می‌کرد مجمع به‌دنبال این بود که در شرایط زمانی این لوایح بررسی شود؛ این تحریم‌ها در این شدت و ابعاد مطرح نباشد. چون با وجود این تحریم‌ها جمع‌بندی جمع از نظر اکثریت آراء بسیار روشن بود اگرچه هرگز در این‌باره رای‌گیری صورت نگرفت اما ارزیابی این بود که قطعا لوایح مورد قبول مجمع واقع نمی‌شد.


برداشت اکثریت مجمع این بود که در صورت تصویب و الحاق این کنوانسیون‌ها مسیر نظارت FATF بر تمام معاملات ما در شرایط تحریمی باز می‌شود که این یعنی خودمان راه آنها را برای نظارت بر دور زدن تحریم‌ها باز می‌کردیم که طبعاً این برای کشور به مصلحت نبود. از این جهت مجمع صبر و انتظار را در پیش گرفتیم تا وضعیت تحریم‌های آمریکا تعیین تکلیف شود.


مصباحی‌مقدم گفت: بانک مرکزی ما تحریم است و اروپا در میانه ایران و آمریکا به خواست آمریکا عمل می‌کند. بنابراین از نظر اروپا عملا کماکان بانک مرکزی ما با پیوستن به CFT و پالرمو هم تحریم بود. در نتیجه چه الحاق این کنوانسیون‌ها تصویب می‌شد و یا نمی‌شد، تحریم بانک مرکزی امر مسلم و تاثیرگذاری است.


مجمع تشخیص به‌واقع بر اساس مصلحت کلی کشور این رویه را در پیش گرفتند و به این نتیجه رسیدند که الحاق به این دو کنوانسیون به صلاح نیست و موضوع را مسکوت گذاشتند تا این که اگر زمانی تحریم‌ها از بین رفت با شرایط جدید مساله را بررسی کنند.


وی در پاسخ این ادعا که «رئیس‌جمهور تاکید دارد عدم تصویب این دو لایحه هزینه‌های زندگی را در اقتصاد کشور تا ۲۰ درصد رشد می‌دهد و مسئولیت عدم تصویب این لوایح با مجمع تشخیص است»، گفت: این صحبت از اساس خلاف واقع است. از این دست از اظهارات درباره برجام هم زیاد زده شد چرا که تصور می‌کردند با تصویب برجام سیل سرمایه‌گذاری خارجی به سوی ایران می‌آید و فروش نفت به نقطه پیش از تحریم باز می‌گردد. البته از این حیث من مخالفتی با تصویب برجام نداشتم اما با وجود دستیابی به برجام شرایط تغییر چندانی نکرد و خسارات نیز ادامه پیدا کرد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/3685