printlogo


"حامد بهداد" تغییر شغل داد!/ دلسوزی سخنگوی دولت برای سربازان آمریکا
کد خبر: 4521
دستگیری بیش از 100 نفر در یک پرونده فساد اقتصادی نشانه چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

*** 

 

"اغتشاشگری" به جای بازیگری

"حامد بهداد" تغییر شغل داد!

حامد بهداد، از بازیگران سینما، اخیراً در استوری اینستاگرام خود با اشاره به وقوع چند تجمع با شعارهای ساختارشکن که به بهانه اصابت غیر عمد هواپیمای اوکراینی شکل گرفتند؛ نوشت:‌

"مشاهده اعتراض دانشجویان و مردم علیه دروغ و دروغگویی نقطه‌ی عطف است. اگرچه 150 هموطن و میانشان دانشجویان ایرانی در این حادثه جان باختند اما خونشان پایمال دروغگویی نشد. این روش که هر بار دروغی بسازید و بخوردمان دهید باید خاتمه یابد. که ای‌کاش این مصیبت آخر دروغ بود. حامد بهداد"!

 

*میزان احساس آزادی و البته دشمنی این فرد در چه حدی بوده است که بدون اشاره به خانواده‌های سوگوار ماجرای هواپیمای اوکراینی؛ چند تجمع خیابانی که در آنها شاهد شعارهای ساختارشکن و حتی پاره شدن تصاویر شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم را "نقطه عطف" معرفی می‌کند؟!

و آیا این جز دعوت مردم و معترضین به خیابان و آتش و خون است؟!

در کدام کشور جهان یک چهره سینمایی یا سلبریتی به خود اجازه می‌دهد که از تظاهرات علیه حاکمیت و از اغتشاشی که منجر به توهین به مبانی آن کشور شده است حمایت کند و جالب آنکه همچنان از مواهبی مثل "ندادن مالیات" و اکران فیلم‌هایش متنعّم باشد؟!

ما حتما طرفدار بستن دهان منتقدان نیستیم و در مقوله سیاست و فرهنگ و امنیت، نخستین جایگاه را جایگاه خواص و روشنفکران می‌دانیم.

اما "نقطه عطف نامیدن یک اغتشاش ساختارشکن" که سفیر انگلیس هم جزو صحنه‌گردانان آن بوده است؛ یقینا نیاز به بررسی قضایی و امنیتی دارد و اگر اینگونه نباشد؛ عملا شاهد تنها گذاشتن نظام اسلامی و پشت پا زدن به خون پاک شهدا خواهیم بود.

جدای از این باید به آقای بهداد یادآوری کرد که این سپاه پاسداران بود که با بیان حقیقت ماجرا و بر عهده گرفتن مسئولیت، اجازه نداد خون کشتگان حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی پایمال شود نه یک مشت اراذل ساختارشکن که به هر بهانه‌ای پا به خیابان می‌گذارند و علیه نظام اسلامی شعار می‌دهند.

و ما نمی‌دانیم چرا حامد بهداد به جای تشکر از این حرکت مسئولانه و البته همدردی با خانواده‌های عزیز کشتگان، مشغول دمیدن بر "آتش خیابان" است؟!

در اینجا همچنین بایستی به حامد بهداد و امثال او یادآوری کرد که تنها دروغ اثبات شده در روزهای فعلی جامعه ایرانی که مسئولیت آن هنوز بصورت رسمی بر عهده گرفته نشده است؛ دروغ انتخاباتی سلبریتی‌هایی من‌جمله شخص آقای بهداد به مردم است که منجر به گرانی‌های اخیر شد. نه حادثه هواپیمای اوکراینی که با مسئولیت‌پذیری و بیان علت آن تصادف غیر عمد برای مردم، همراه شد.

فلذا چیزی که باید خاتمه یابد، دروغگویی و پول‌بازی کسانی از سلبریتی‌هاست که جامعه ایرانی را با آلام و دردهای زیادی همراه کرده است و می‌رود تا به معضلات امنیتی هم بیانجامد.

سلبریتی‌هایی که پول مردم ایران را کرور کرور می‌ستاندند و در "لاو استریت"های خارج از کشور خرج می‌کنند اما تنها هنری که برای مردم خودشان به خرج می‌دهند؛‌ ریختن نمک روی زخم و سیاه‌نمایی از اوضاع کشور است. هنری که البته اخیراً به سربازی برای دانلد ترامپ هم آراسته شده است!

 

***

 

سخنگوی دولت گفته است من هم در حاشیه اغتشاشات اخیر حضور داشتم!

دلسوزی سخنگوی دولت برای "سربازان آمریکا"

علی ربیعی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت رئیس‌جمهور روحانی، روز دوشنبه گذشته در نشست خبری خود پیرامون چند تجمع ساختارشکنانه در تهران که به بهانه اصابت غیر عمد هواپیمای اوکراینی صورت گرفت، اظهار کرده است:

"اگر ما باب گفت و گوی اجتماعی با مردم و سخن شنیدن خیابانی را هم تحمل کنیم قطعا مقوم امنیت ملی ما خواهد بود."

او همچنین تصریح می‌کند: تاکنون گزارشی از شلیک گلوله "سربی" به سمت معترضان به ما نرسیده است؛ اما گزارش شلیک گاز اشک آور را داریم که البته ممکن است به سلامتی مردم هم آسیب بزند.

به گزارش جماران، در ادامه خبرنگاری در ارتباط با نحوه برخورد با تجمع کنندگان و نحوه برخورد نیروهای امنیتی پرسید که ربیعی اظهار داشت: ما با جمع شدن، عزاداری کردن، بیان ناراحتی کردن و اعتراض به اطلاع رسانی دیرهنگام مشکلی نداریم. من خودم در حاشیه دو تا از این تجمعات بودم و شلیک گلوله‌ای صورت نگرفته است، ولی گاز اشک‌آور استفاده شده است.[1]

 

*آقای ربیعی استاد دانشگاه هستند، سابقه کار امنیتی دارند و ما مطلعیم که اهل کتاب خواندن نیز هستند.

فلذا ما استدعا می‌کنیم ایشان ولو یک اندیشمند داخلی مورد قبول خودشان و یا یک اندیشمند خارجی را مثال بیاورند که در اشاره به یک تحرّک ضد امنیتی خیابانی که در آن علیه اصل نظام شعار داده شده و تصویر یک سردار ملی هم در آن پاره شده گفته باشد که "باید سخن خیابان را شنید"!

همچنین مشخص نیست که ربیعی چرا به خویشتن‌داری و مدارای نیروی انتظامی در مواجهه با اغتشاش‌گرانی که با حمایت ترامپ و بلافاصله پس از عملیات تاریخی ایران علیه آمریکا به خیابان آمده و به بهانه یک "تصادف غیر عمد" علیه نظام اسلامی شعار دادند و عکس حاج قاسم را پاره کردند هیچ اشاره‌ای ندارد؟

و چرا در بخش اشاره صرف به ماجرای گاز اشک‌آور نیز او حاضر به اذعان نیست که گاز اشک‌آور اگر هم صدمه‌ای داشته باشد؛ این صدمه برای "دشمن مردم" است نه برای خود مردم!

چه اینکه واضح است که مردم نیاز به امنیت دارند و گاز اشک‌آور هم ساخته شده برای اینکه همین امنیت را حفظ کند.

حضور سخنگوی دولت در حاشیه تجمعاتی که مجوز نداشته‌اند و در آنها علیه نظام اسلامی شعار داده شده و تصویر سردار سلیمانی هم پاره شده به شدت محل تأمل است.

آقای ربیعی در آنجا چکار داشته است؟! خاصّه اینکه ایشان گویا به پرتاب گاز اشک‌آور به میان این اغتشاشگران هتّاک و حرکت انتقامجویانه آنها به نمایندگی از آمریکا که البته پس از ساعت‌ها مدارا رخ داد نیز اعتراض دارد!

پیش از این، خبر حضور سفیر انگلیس در تجمعات اشاره شده و دستگیری وی از سوی مأموران امنیتی نیز حواشی بسیاری را برانگیخته است.[2]

برخی محافل تحلیلی معتقدند؛ اصرار بی‌وقفه عناصر جریان سیاسی خاص بر گزینه "خیابان" با دستی نامرئی در ستاد دولت که غائله بنزین را در آبان 98 به پا کرد و مانع نظارت بر قیمت‌ها و توقف گرانی شده؛ در ارتباط است.

اصراری که با اتکا به خدمات آن دست نامرئی؛ بر آتش انداختن در هیمه "فتنه اقتصادی" که 10 سال برای آن برنامه‌ریزی شده؛ چشم دوخته است.

تحلیلگران ارشد اطلاعات و داده‌های جامعه‌شناسی، می‌توانند بین "اصرار یک سلبریتیِ پر بازدید بر نقطه عطف بودن اغتشاشات، اصرار سخنگوی اصلاح‌طلب دولت بر شنیدنی بودن صدای خیابان و چرایی عدم اجرای پیوست‌های عقلانی طرح اصلاح قیمت بنزین در ستاد دولت" رابطه‌های معقولی را رصد کنند.

تجمعات منجر به اغتشاش در روزهای گذشته؛ "انتقام سربازان آمریکا از ایران" بود که البته به بهانه اصابت غیر عمد هواپیمای اوکراینی صورت پذیرفت.

سربازانی که تقلا کردند با شعار دادن علیه نظام اسلامی و پاره کردن عکس‌های حاج قاسم، کمی از فضاحت شکست تاریخی آمریکا در عملیات عین‌الأسد را جبران کنند و البته با همراهی سفیر انگلیس و دلسوزی‌های سخنگوی محترم دولت نیز همراه شدند!

 

***

 

دستگیری بیش از 100 نفر در یک پرونده فساد اقتصادی نشانه چیست؟

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از صدور کیفرخواست برای پرونده اتهامی تعدادی از کارکنان شهرداری و اعضای سابق شورای شهر کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ایسنا، پرویز توسلی زاده گفته است: در این پرونده 76 جلدی که منتهی به صدور کیفرخواستی 120 صفحه‌ای شده؛ 97 نفر از اعضای سابق شورای شهر و کارکنان شهرداری به عنوان مرتشی(رشوه گیرنده) و افرادی آپارتمان‌ساز به عنوان راشی(رشوه دهنده) تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و پرونده آنها جهت رسیدگی به دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع شد.

رئیس کل دادگستری استان اضافه کرد: در این پرونده بر اساس تصمیم دادسرای کرمانشاه 14 نفر از پرسنل شهرداری از شغل خود معلق شدند.

وی در تشریح جزییات بیشتر این پرونده گفت: نحوه انجام رفتارهای مجرمانه به این صورت بوده که در حوزه شهرداری و شورای شهر در موضوع کمیسیون ماده 100 شهرداری، افرادی به عنوان واسطه از طریق ارتباط‌گیری با افراد آپارتمان‌ساز و با ارتباط و واسطه‌گری با پرسنل شهرداری و شورای شهر اقدام به اخذ وجوه و توزیع آن میان اعضای شورای شهر و پرسنل شهرداری کرده‌اند.

توسلی زاده افزود: در مجموع قریب به 70 میلیارد ریال و یک دستگاه خودروی سانتافه در این پرونده به عنوان رشوه رد و بدل شده است. ضمن اینکه عناوین مجرمانه دیگری مانند نگهداری سلاح، مشروبات الکلی، مواد مخدر، جعل سند رسمی و پولشویی نیز در این پرونده مطرح است.[3]

 

*طبیعتا در فضای کنونی ممکن است اینگونه تصور شود که این خبر هم سندی از وجود فساد کلان در حکومت جمهوری اسلامی ایران است!

اما اگر مقداری از "فضای کنونی" یا همان اتمسفر برساخته از ستاد جریان سیاسی خاص در ذهن برخی افراد فاصله بگیریم، می‌توان مفاهیم و نکات دیگری را داخل این خبر دید.

نکاتی از جمله اینکه دستگاه امنیتی رصد کننده این پرونده و دادگستری کرمانشاه هرگز تن به این سفره گل و گشاد نداده‌اند و فریفته غذاهای چرب و شیرین آن نشده‌اند.

نکاتی مثل اینکه ضابطان قضایی هرگز از خدم و حشم حضّار این پرونده و مقامات مدخل در آن نهراسیده‌اند و پای در راه برخورد با فساد آنها گذاشته‌اند.

و از همه مهمتر اینکه پرونده فسادی به این حجم از رسوایی، هرگز مورد لاپوشانی قرار نگرفته و سیستم نظارتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم حضور برخی مقامات اما تمامیت این پرونده زیر ضربه برده است.

و اکنون این "ما" هستیم که باید بین این نکات و آنچه که ارکان ستاد جریان سیاسی خاص مبنی بر فساد سیستماتیک در ایران و شیوع فساد در کشور بر آن اصرار دارند؛ یکی را انتخاب کنیم.

در این رابطه گفتنیست که اساساً میزان فساد هرگز قابل اندازه‌گیری نیست و آنچه که سازمان بین‌المللی شفافیت نیز تحت عنوان رتبه‌بندی منتشر می‌کند "شاخص ادراک فساد" است که بستگی به فضای رسانه‌ها دارد نه تعداد مفاسد که هرگز قابل اندازه‌گیری نیستند!

در فلسفه حکومت و اجتماع نیز باید دانست که فساد مثل سایر گناهان نفسانی هرگز قابل جلوگیری یا قطع 100 درصد نیست و حکومت تنها می‌تواند بسترهای آنرا در حد توان برچیند.

وظیفه دیگر حکومت در امر فساد نیز برخورد با مفسدین و عدم مداهنه با فساد است.

به دیگر سخن اینکه یک حکومت هنگامی باید به‌سبب یک پرونده فساد، شماتت شود که بستر آنرا پیش از وقوع و در صورت امکان، جمع نکرده باشد و یا اینکه عوامل آنرا پس از محرز شدن جرم، آزاد گذاشته باشد.

مع‌الوصف اما این مفاهیم ساده فلسفی هرگز از جانب اصلاح‌طلبان و کسانی که برای جرقه زدن بر آتش «فتنه اقتصادی» بر مفسدنمایی از نظام اسلامی تأکید دارند؛ به مردم گفته نمی‌شود.

در همین رابطه لازم به اشاره است که مقام معظم رهبری نیز بارها و بارها راجع به خطر مفسدنمایی از نظام اسلامی هشدار داده‌اند.

ایشان سال گذشته در یکی از دیدارهای عمومی خود در این رابطه فرمودند:

"یک نکته‌ی بسیار مهم در زمینه‌ی فساد هست؛ این را بگویم، این را همه توجّه کنند، همه‌ی ملّت ایران هم توجّه کنند. بنده از قدیم با فساد و مفسد و مفسدین اقتصادی و غیرذلک مبارزه میکردم و مخالفت میکردم، الان هم عقیده‌ام قرص و محکم همین است؛ امّا بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگاه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟"[4]

 

***

 

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1328716

2_ mshrgh.ir/1030712

3_ https://www.isna.ir/news/98102317864/

4_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40273



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/4521