printlogo


چرا وزارت خارجه در برابر این اتهامات سکوت کرده است؟
کد خبر: 5222
به تازگی در سکوت و بی خبری کامل دستگاه دیپلماسی، برخی افراطیون در ترکیه اتهام زنی هایی را علیه شیعیان و جمهوری اسلامی آغاز کرده اند که نتایج آن می تواند، برای روابط آنکارا تهران زیان‌بار باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به نظر می رسد، اخیرا تحرکات ایدئولوژیک مشکوکی در ترکیه علیه شیعیان آغاز شده است. اطلاعات موجود در این زمینه  نشان می دهد، عامل این تحرکات روزنامه ای به نام «ینی آکیت»، وابسته به یک گروه بزرگ رسانه ای ترکیه ای و صاحب شبکه تلویزیونی «ینی آکیت» (قرارداد اسلامی) است. البته پیش‌تر روزنامه ی «ینی آکیت» با نام «آکید» در ترکیه منتشر می شده که به دلیل انتشار برخی مطالب توقیف و بعد از مدتی با نام جدید «ینی آکیت»، اما با همان خط مشی سیاسی – ایدئولوژیکی فعالیت خود را مجددا آغاز می کند.

آنچه موجب شده تا مطالب منتشره در این روزنامه با حساسیت های فراوانی در داخل ترکیه و خارج آن مواجه شود، دیدگاه ها و افکار افراطی این روزنامه است که نزدیک به ایدئولوژی گروه های تروریستی افراط گرای فعال در سوریه است و مهم تر آنکه از گروه «ینی آکیت» به عنوان قوی ترین و بزرگترین گروه افراطی تا پیش از به قدرت رسیدن «رجب طیب اردوغان» در ترکیه یاد شده است.

مهمترین اصول و مبادی اعتقادی ینی آکیت که شعار آن را سر می دهد، الزام بر رعایت حجاب و پوشش اسلامی، حمایت از قضیه ی فلسطین و فلسطینی ها و دشمنی با رژیم صهیونیستی و محکومیت اقدامات این رژیم در سرزمین های اشغالی و البته به ظاهر است.

اما یکی از بارزترین اصول و مبادی ایدئولوژیک ینی آکیت، دشمنی و ضدیت با شیعیان و بالطبع با جمهوری اسلامی ایران است. به همین دلیل با آغاز فعالیت گروه های تروریستی تکفیری مانند «جبهه النصره» و «داعش» در سوریه و پیش از آن «امارت اسلامی عراق» در کشور عراق، شاهد حمایت ینی آکیت از این گروه ها هستیم.

پس از موج دستگیری ها و بازداشت هایی که اردوغان علیه «فتح الله گولن» و اعضای «جنبش گولن» و طرفدارانش از جولای ۲۰۱۶ به اتهام تلاش این گروه جهت کودتای نظامی در ترکیه آغاز کرد و ممنوع الفعال شدن و تحت پیگرد قرار گرفتن اعضای آن ترکیه، گروه «ینی آکیت» جای آن را در این کشور گرفت و بعید به نظر نمی رسد که به نوعی دست نشانده گولن نیز باشد، چراکه از حیث ایدئولوژی و دیدگاه مشترکات بسیاری میان این دو وجود دارد.

به عنوان مثال گولن در یک سخنرانی درباره ی جمهوری اسلامی ایران و شیعیان چنین می گوید : «اگر هفت عالم یک جا جمع شوند، هرگز به ایران نخواهم رفت. در آخرت اگر راه بهشت از ایران بگذرد، من می پرسم آیا راه دیگری از کنار آن هست؟ این قدر که از این ریاکاران بی زارم! ممکن است این نفرت زیاده روی به نظر آید! البته در مسائل مختلف باید تعادل داشت، اما این طبیعت من است. من از دیر باز به این رافضی‌ها (شیعیان) به چشم افرادی ریاکار، منحرف، تفرقه انداز در دنیای اسلام و آلت دست یهودیان نگاه می کنم. کسی نمی‌ تواند آنها را نزد من توجیه کند» و این دقیقا همان ایدئولوژی و دیدگاهی است که گروه ینی آکیت در قبال ایران و شیعیان دارند.

همچنین اطلاعات به دست آمده از گروه ینی آکیت نشان می دهد، هرجا که از هواداران و طرفداران فتح گولن خالی شده مانند ارتش، نهادها و سازمان های مختلف حکومتی و سازمان های دولتی، اعضا و طرفداران این گروه جای آنها را پر کرده و درحال گسترش و توسعه ی نفوذ خود در طیف های مختلف جامعه ی ترکیه و جذب عضو هستند.

فتح الله گولن

آنچه باور ارتباط دو گروه ینی آکیت و گولن و حمایت این دو از یکدیگر و در عین حال هم راستایی ایدئولوژیک آنها از جمله ضدیت با جمهوری اسلامی ایران را تقویت می کند، جبهه گیری ینی آکیت علیه جمهوری اسلامی ایران در قضیه تلاش فتح الله گولن جهت کودتا در ترکیه در ۱۵ ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی است که به اذعان همگان اگر اقدامات و همکاری ایران و روسیه و حمایت تهران و مسکو از دولت اردوغان نبود، بی شک کودتای گولن با موفقیت همراه می شد، اما در کمال ناباوری روزنامه ینی آکیت، وابسته به گروه ینی آکیت، فردای روز کودتا گزارشی منتشر کرد که در آن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در این کودتا و حمایت از گولن متهم و ادعا شده بود، ایران در شهر «اسکندرون» ترکیه بیش از ۱۵ هزار شیعه از نیروهای حزب الله لبنان را برای اجرای این کودتا پیاده کرده و ماموریت این نیروها قتل عام اهل سنت در ترکیه است.

اما در جدیدترین تحرکات ضد شیعی و ضد ایرانی گروه ینی آکیت انتشار گزارشی درباره ی ویروس «کرونا» در ترکیه است. این گروه با انتشار عکسی از یک روحانی و با تیتری با مضمون «ملای ایرانی می گوید: ویروس کرونا هم مانند اهل سنت کافر است» و به این ترتیب، تلاش می کند، این پیام را به مخاطب القا کند که جمهوری اسلامی ایران، اهل سنت را هم تراز ویروس کرونا می داند و همان طور که ویروس کرونا مطرود و منفور است و باید از بین برود، پس اهل سنت را نیز باید از بین برد.

درحالی که تمام علما و روحانیون بزرگ شیعه از جمله مقام معظم رهبری همواره از اهل سنت به احترام و با عنوان «برادر دینی» یاد کرده اند. متاسفانه افزایش نفوذ این گروه در سازمان ها و نهادهای مختلف حکومت ترکیه باعث شده، تا هر از چندگاهی شاهد حضور روحانیونی وابسته به این گروه در تلویزیون رسمی ترکیه باشیم که به شدت علیه جمهوری اسلامی تبلیغ می کرده و ایران و شیعیان را به تکفیر اهل سنت و مشرک بودن متهم می کنند.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر لازم می رسد، تا دستگاه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، به خصوص سفارت ایران در آنکارا تدابیری علیه اینگونه تحرکات و اتهام زنی های گروه ینی آکیت اتخاذ کند، به ویژه آنکه تاکنون به هر دلیل هیچ گونه تحرکی از سوی وزارت خارجه به عنوان سکان دار دستگاه دیپلماسی ایران علیه تحرکات و اتهام زنی های این گروه صورت نگرفته است.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5222