printlogo


دبیر علمی سوگواره بضعه الرسول(ص):
خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) مطابق با نیاز امروز بشریت است
کد خبر: 5245
دبیر علمی سوگواره بضعه الرسول(ص) گفت: حقیقتاً خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) مطابق با نیاز امروز بشریت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان طی سخنانی در نشست با اصحاب رسانه که با مناسبت سوگواره فاطمیه در کتابخانه الزهراء(س) وابسته به دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در قم برگزار شد به دلایل و ویژگی های عزداری حضرت زهرا و انتخاب خطبه فدکیه برای گرامیداشت ایام عزداری به صورت مجازی و در عناوین مختلف اشاره کرد و گفت: از جمله ویژگیهای  حضرت زهرا(س) منحصر به فرد بودن ایشان براساس آیات و روایات است. در همین رابطه می توان به سوره کوثر اشاره کرد که در مورد حضرت زهرا نازل شده و بیانگر هدیه خاص بودن ایشان به مردم ماست.

دبیر علمی سوگواره بضعه الرسول ادامه داد: از دیگرخصوصیات این خطبه، مقدم بودن آن بر خطبه حضرت علی(ع)، در برداشتن حوادث سیاسی و اجتماعی و توجه داشتن بسیاری از مستشرقین و علمای اهل سنت به این خطبه و مباحث مطرح شده در آن و در عین حال اعتبار جهانی بودن و جامع بودن محتوای و سند آن است.

فوادیان همچنین گفت: این خطبه  از این نظر جامع است که دارای محورهای چون عقاید، اخلاق، مباحث مربوط به نبوت، امامت و فلسفه احکام است و برای همه این موارد برنامه و راهکار ارائه می دهد.

دبیر علمی سوگواره بضعه الرسول(ص) با اشاره به این که این خطبه از جهاتی دیگر نیز می تواند مورد توجه هنرمندان و حتی عکاسان برای اشاعه فرهنگ عزاداری حضرت زهرا(س) باشد، اظهار داشت: از جمله این موارد آموزه های تفسیری، عوامل انحراف از اسلام، نحوه حضور زنان در اجتماع،  شکر، توحید باوری، مسئولیت پذیری، قرآن باوری، ترس از فتنه به بهانه حفظ وضع موجود، پیشگویی های حضرت زهرا(س) و مباحث مربوط به امامت و نبوت است. همه این موارد سوژه های مهمی است که می تواند محور قالب های هنری در نظر گرفته شده باشد.

وی در خاتمه افزود: خطبه حضرت زهرا(س) کارکردهای فراوانی دارد و به صورتی ارائه شد که گویا همین الان و مطابق با زمان ما بیان شده و گویایی همه چیزی از جمله دشمن شناسی و برخورد با دشمن ضد ولایت است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5245