printlogo


آدرس غلط وزیر اقتصاد فرانسه درباره «SPV»
کد خبر: 582
مقامات دولت مکرون با وجود سخنان ظاهرا زیبایی که در خصوص استقلال از آمریکا و صیانت از برجام به میان می آورند، بازی مشترک وطولانی مدتی را با دولت ترامپ در تقابل با ایران طراحی و اجرا کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،کاخ الیزه همچنان به بازی خود در زمین ایالات متحده آمریکا ادامه می دهد، چنانچه «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه اخیراً با بیان اینکه ساز و کار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به « SPV »، ظرف روزهای آینده ثبت می‌شود، گفت: اروپا باید به واشنگتن نشان دهد توان ایستادگی در برابر تحریم‌های یکجانبه را دارد.

در این باره توجه به نکات زیر ضروری است:

نخست اینکه؛ ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا هرگز مترادف با اجرایی شدن آن نیست و چنانچه مقامات اروپایی اعلام کرده اند، دراین خصوص همچنان ابهاماتی وجود دارد که از سوی اتحادیه اروپا برطرف نشده است!

همچنین در خصوص ضمانت اجرایی این ساز و کار نیز تردیدهای اساسی وجود دارد. از این رو ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا، آن هم پس از ماهها تاخیر عامدانه، نمی تواند به معنای عمل اروپا به تعهدات حداقلی خود در قبال برجام و جمهوری اسلامی ایران باشد.

نکته دوم اما؛ مربوط به مواضع دوگانه مقامات فرانسوی در قبال ایران است. مقامات کاخ الیزه از یک سو جمهوری اسلامی ایران را نسبت به وضع تحریمهای بیشتر و سخت تر در قبال فعالیتهای موشکی کشورمان تهدید کرده و از سوی دیگر، سعی در بزرگنمایی موضوع ثبت کانال مالی اروپا دارند.

این خود به معنای مخابره آدرسی غلط از سوی مقامات کاخ الیزه است، چه، نباید فراموش کرد که مقامات فرانسوی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، به ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص «مهار موشکی ایران» تعهد داده اند.

طرح مکرر موضوع «تحدید توان موشکی ایران» و «مغایرت فعالیت های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.

در واقع؛ «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه نخستین بازیگر اروپایی بود که موضوع مهار موشکی ایران و لزوم مذاکره با ایران در این رابطه را صراحتاً مطرح کرد. بعدها این خواسته بارها از سوی «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه تکرار شد و در حال حاضر و در آستانه ثبت ساز و کار ویژه مالی اروپا نیز این موضوع برای چندمین بار از سوی مقامات کاخ الیزه تکرار شده است.

نکته سوم؛ به مواجهه دستگاه دیپلماسی کشورمان با بازی متناقض و البته هدفمند فرانسوی ها مربوط می شود.

واقعیت امر این است که مقامات دولت مکرون با وجود سخنان ظاهراً زیبایی که در خصوص استقلال از آمریکا و صیانت از برجام به میان می آورند، بازی مشترک و طولانی مدتی را با دولت ترامپ در تقابل با کشورمان طراحی و اجرا کرده اند. بنابراین رصد هوشمندانه بازی برجامی و موشکی فرانسوی ها در برهه فعلی یک ضرورت است.

بدیهی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید در این باره واکنش قاطعانه ای از خود نشان دهد، به ویژه نباید فراموش کرد که دولت فرانسه با وجود خروج دونالد ترامپ از برجام، همچنان به تعهدات پشت پرده خود به تل آویو و واشنگتن در مهار فعالیت های موشکی ایران و تقابل با برنامه های منطقه ای کشورمان پایبند مانده است.

همین مسئله، نشان از بازی مستمر و البته ناشیانه ای دارد که از سوی مکرون و لودریان دنبال می شود و بر همین اساس لازم است میان «اختلافات سطحی و نسبی آمریکا و فرانسه» از یک سو و «تقابل عمیق و مطلق فرانسه و ایران» از سوی دیگر، تفکیک قائل شد و مواجهه صحیح و دقیق با دولت فرانسه را طراحی و اجرا کرد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/582