قابلیت زیردریایی فاتح برای حضور در جنگ شبکه‌محور

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع ویژگی‌ها و فناوری‌های بکار رفته در زیردریایی بومی فاتح را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با اشاره به توان رزمی زیردریایی فاتح اظهار داشت: زیردریایی کلاس متوسط فاتح به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت آفندی و پدافندی را به طور همزمان در مقابل شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن دارد.

وی افزود: این زیردریایی قابلیت حمل انواع سامانه‌ها و تسلیحات دریایی نظیر مین، اژدر و موشک‌های زیرسطح به سطح را دارد که قدرت آفندی و غافلگیری آن را در صحنه نبرد افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع تصریح کرد: زیردریایی فاتح می‌تواند به عنوان یکی از مؤلفه‌های برتر در عرصه نبرد مورد استفاده قرار گیرد.

دریادار رستگاری گفت: فاتح با توجه به اندازه و میزان تناژ قادر است در آب‌های عمیق و کم‌عمق ساحلی غوص کرده و به اجرای عملیات بپردازد و علاوه بر حمل تسلیحات جنگی، قابلیت حمل کماندو غواص را در اجرای مأموریت‌های تکاوری دارد.

وی تصریح کرد: در طول فرایند ۱۰ ساله ساخت این زیردریایی به ۷۶ فناوری دست یافتیم که تماماً بومی است و توسط سازمان صنایع دریایی و سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شد.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: فناوری رانش الکترونیکی، شفت و پروانه و تمامی مکانیسم‌های آب‌بندی این زیردریایی کاملاً بومی است.

امیر رستگاری ادامه داد: فناوری سونار فاتح توسط صنایع الکترونیک وزارت دفاع تولید شده است و سامانه‌های راداری مخابراتی و مدیریت نبرد و سامانه اپتیکی و الکترونیکی آن نیز قادر است تصاویر را به صورت ویدیویی ضبط کرده و بدون نیاز به کاربر، اطلاعات را از سطح به اتاق کنترل برساند.

وی اضافه کرد: اژدرها، موشک‌ها و مین‌هایی که در زیردریایی به کار رفته‌اند، کاملاً بومی هستند و قدرت تخریبی اژدرهای ما با شش موشک کروز ضد کشتی برابری می‌کند؛ یعنی قادر هستند ظرف ۱۰ ثانیه یک کشتی هزار تنی را به قعر دریا بفرستند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: حدود ۷۵ درصد از تجهیزات و سامانه‌های بکار گرفته در زیردریایی فاتح در داخل تولید و مابقی اقلام از طریق بازار تهیه و خریداری شده است.

دریادار رستگاری با بیان اینکه این زیردریایی از سرعت خوبی برخوردار است، افزود: فاتح می‌تواند در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه عملیاتی برساند.

وی بیان کرد: سامانه مخابراتی چندمنظوره فاتح نوعی سیستم شبکه‌محور و ترکیبی است که می‌تواند هم به صورت انفرادی و هم در قالب یک ناوگروه جنگی وارد عرصه نبرد شود. از قابلیت‌های این سامانه برقراری ارتباط همزمان با زیردریایی، شناور سطحی، غواص و پرنده است.

امیر رستگاری گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال جاری موفق به طراحی سامانه پرتاب موشک از زیر دریا شد که این افتخاری برای نیروهای مسلح محسوب می‌شود و توان آفندی ما را در عرصه دریایی به شدت افزایش داده است.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه زیردریایی‌های ما امروز از این قابلیت برخوردارند که با استفاده از لانچر پرتاب اژدر، موشک را به سمت اهداف پرتاب کنند، عنوان کرد: در این فرآیند موشک در داخل یک «کنیستر» مسیر را به سمت هدف طی می‌کند و به محض اینکه کنیستر به سطح آب می‌رسد، دریچه آن باز و موتور موشک روشن می‌شود، سپس موشک سطح آب را شکافته و به سمت هدف روانه می‌شود.



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1235
نظرات شما