برای مرور وعده‌های انتخاباتی‌تان چقدر وقت می‌خواهید؟

توییت چند روز پیش معاون اول رئیس جمهوری که نوشته بود «همه حرف‌هایی که علیه دولت زده می‌شود را می توان ظرف 5 دقیقه جواب داد» فعالان اجتماعی را بر آن داشت که از وی بخواهند تنها پنج دقیقه وعده‌های انتخاباتی‌اش را به یاد آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، پانزدهم اسفندماه طی مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «همه حرفهایی که علیه دولت زده می‌شود را می‌توان ظرف ۵ دقیقه جواب داد. وقتی زمان آن برسد حتماً جواب خواهیم داد اما الان شرایط کشور به‌گونه‌ای است که هیچ موضوعی و هیچ دغدغه‌ای مهم‌تر از اداره کشور و رفع مشکلات زندگی مردم نیست. به همین دلیل ما به خاطر مردم و کشورمان باید برخی از ادعاها را تحمل کنیم».

این ادعای معاون اول رئیس جمهور با واکنش های بسیاری از سوی فعالان فضای مجازی روبرو شد تا جایی که برخی از فعالان توئیتری در واکنش با برشمردن ضعف‌های دولت تصریح کردند: دولت به جای پاسخ پنج دقیقه‌ای به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشند. برخی دیگر هم اینگونه پاسخ دادند ه جهانگیری پنج دقیقه پاسخگوی مشکلات مردم باشند که آنها به همین پنج دقیقه هم راضی هستند. در ذیل تنها به برخی از این واکنش‌ها که در فضای مجازی صورت گرفت اشاره می‌کنیم: حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران، نوشت: جهانگیری مهم نیست ظرف چند دقیقه می تواند جواب مخالفان دولت را بدهد بلکه مهم این است که چقدر وقت لازم دارد تا سیاست گذاری کشور را به مدار عقلانیت و توسعه بازگرداند.»

بیژن مقدم فعال رسانه‌ای عنوان کرد که می تواند از صداوسیما درخواست کند تا به جای پنج دقیقه چند ساعت وقت در بهترین ساعت به جهانگیری اختصاص دهد. همچنین ابوالفضل مظاهری دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با انتقاد از عملکرد دولت در قالب طنز گفت که جهانگیری در پنج دقیقه تنها می تواند گزارشی از عملکرد دولت را ارائه کند. در این میان سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد در توئیتی دولت دوازدهم را ضعیف ترین دولت بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت که ۵ سال و نیم با حرف بدون عمل، چنان فشاری بر مردم وارد کرده که دیگر گوش‌شان به مغلطه ها و سفسطه ها بدهکار نیست. پنج دقیقه که هیچ ۵۰۰ ساعت توجیه‌گری هم نمی تواندآبروی رفته را برگرداند و محبوبیت زیر ۱۰۰ درصد روحانی را ترمیم کند. در ادامه توئیت‌ها برخی از فعالان مجازی، این ادعای اخیر معاون اول رئیس جمهور را استمرار همان وعده‌های انتخاباتی وی دانسته آن را فرار رو به جلوی وی از پاسخ به انتظارات مردم از دولت تعبیر کردند.

حجت‌الاسلام حسین قیومی، عضو حزب مردم‌سالاری به وعده‌های محقق نشده جهانگیری در زمان انتخابات اشاره و گفت: بهتر است معاون اول رئیس جمهور به جای چنین ادعاهایی درباره وعده های تحقق نیافته انتخاباتی‌اش با مردم صحبت کند. همچنین عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جناح در یادداشت تلگرامی نوشت: جهانگیری باید تابستان ۹۶ (آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی) تصمیم نهایی را می‌گرفت و حالا دیگر برای هر اقدامی خیلی دیر شده است». بخش دیگری از فعالان مجازی بر این موضوع تأکید داشتند که جهانگیری در زمان انتخابات وعده‌های بسیاری داده بود مبنی بر اینکه پس از رأی آوردن مشکل بیکاری را حل خواهد کرد و حتی مانع از گرانی‌های سرسام‌آور می‌شود.

ادعای جهانگیری درباره پاسخ‌دادن به منتقدان طی ۵ دقیقه در حالی است که هنوز زمان زیادی از مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ نگذشته است. آنجا که معاون اول رئیس‌جمهور در نقش کاندیدای پوششی وارد عرصه انتخابات شد تا برخی از هجمه‌ها علیه دولت را پاسخ گفته و با حمله به منتقدان و رقبای انتخاباتی، فضای انتخابات را به نفع رئیس خود یعنی روحانی تغییر دهد. جهانگیری در بخشی از وعده های انتخاباتی اش گفته بود: «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود» انتخابات با پیروزی روحانی به پایان رسید اما هنوز سالی از انتخابات نگذشته که آقای جهانگیری در مراسم روز ملی صادرات سخنانی بر زبان راند که تعجب همگان را در بر داشت. وی مدعی شد در دولت هیچکاره است تا جایی که حتی اجازه برکناری منشی خود را نداشته است.

این اظهارات که مدعی بی‌اختیار بودن جهانگیری و در نتیجه رفع کننده مسئولیت از او است را می توان با وعده‌های انتخاباتی اش مقایسه ای کرد. همان روزهایی که او از اصلاح شدن وضعیت اقتصادی کشور صحبت می کرد. با این تفاسیر، جهانگیری که بنا به گفته خودش که حتی قادر به تغییر منشی خود نیست، چگونه می تواند چنین ادعایی داشته باشد مبنی بر اینکه در عرض ۵ دقیقه می تواند پاسخ منتقدانش را بدهد. او نه ۵ دقیقه بلکه ۵ سال فرصت پاسخگویی داشت و ۵ سال فرصت کمی برای پاسخگویی نیست و می توانست طی این سال حرف‌های خود را با مردم بزند. مردم این روزها مشکلات اقتصادی، معیشتی و گرانی ها را با پوست و گوشت خود احساس می کنند و هر روز شاهد تورم روز افزون، ‌گرانی افسار گسیخته قیمت ها و تنگ شدن سفره زندگی شان هستند و منتظرند تا اقدامی هرچند کوچک از سوی دولتمردان برای رفع این نابسامانی ها ببینند حال که اقدامی عملی مشاهده نمی کنند ادعاهایی از جنس اظهارات اخیر جهانگیری نه تنها دردی از آنها دوا نخواهد کرد بلکه نمکی بر زخم های آنها ست. اکنون دیگر سال ۹۲ نیست که دولتمردان با وعده های خالی بتوانند جامعه را اقناع کنند بلکه شیشه عمر دولت رو به پایان است و چندان وقت پاسخگویی به مشکلات ندارند این روزها، روزهای تحقق وعده‌های دولت است نه دادن وعده‌های جدید.

منبع: فارس

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1239
نظرات شما