خواننده و موسیقی‌دان در گفتگو با انقلاب نیوز:

موسیقی اصیل عامل وحدت بین اقوام مختلف در ایران/ موسیقی‌هایی وجود دارند که در آن عاشق و معشوق خدا و بنده اوست

جوانشیر گفت: در فرهنگ ترکی، موسیقی‌هایی وجود دارند که در آن عاشق و معشوق خداوند متعال و بنده اوست که باهم دوست هستند و به ستایش همدیگر می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، وقتی سخن از هنر موسیقی به میان می‌آید تصورات غالب مردم یک نواختن همراه با یک ملودی و یا ریتم خاصی است برای لذت بردن چنددقیقه‌ای؛ تصور غلطی که علت اصلی آن رشد موسیقی‌های غیر اصیل و زیرزمینی است که این روزها فضای مجازی پرشده از این موسیقی‌ها، اما باید گفت موسیقی هنری است مقدس و با اصالت که ریشه در فرهنگ مردم ایران دارد.

موسیقی را درراه خدا و رضای او مصرف کنید

رهبر معظم انقلاب در خصوص موسیقی در جمع هنرمندان موسیقی فرمودند : " من این نکته را می‌خواهم به شما آقایان - اعم از خواننده، نوازنده، آهنگساز و موسیقی‌دان - عرض کنم که، این هنر ساخته‌وپرداخته نعمت‌های الهی را، که بر اساس یک ذوق و قریحه ذاتی و یک نظم و انتظام خردمندانه شکل می‌گیرد و درواقع جان دادن به بی‌جان‌هاست، درراه خدا و رضای او مصرف کنید.

ایشان بیان داشتند: به یاد دارم در زمان گذشته که ما مشغول مبارزه بودیم یک‌وقت بحث از موسیقی و سمفونی‌های بتهوون پیش آمد. از برخی مطلعین شنیدم که شور «امیراف» در جنگ جهانی، باعث نجات شوروی، شده بود! از همین آهنگ شور موسیقی شما، آهنگساز و نوازنده‌ای در شوروی، قطعه‌ای ساخته که ملت را تکان داده است! من اگرچه «امیراف» را نمی شناسم و شور او را نشنیده‌ام اما می‌دانم «شور» چیست و می‌دانم که انسانی با قریحه می‌تواند با یک آهنگ ، ملتی را منقلب کند و تکان دهد، به دنبال مسائلی چنین، در وادی موسیقی باشید."

در این زمینه با سینا جوانشیر هنرمند جوان موسیقی به گفتگو نشستیم، سینا جوانشیر دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق و متولد 1368 است، جوانشیر در خانواده ای اهل علم و هنر رشد یافت و از کودکی درزمینهٔ موسیقی اصیل فعالیت داشته وی اکنون به فعالیت‌های خوانندگی و آهنگسازی مشغول است و آثار تاتار و هالای در دفتر موسیقی وزارت ارشاد به نام ایشان ثبت شده‌اند. سینا جوانشیر درزمینهٔ علمی نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد و تاکنون توانسته است چندین طرح و مقاله بین‌المللی علمی در اروپا و آمریکا درزمینهٔ میکرو سنسورهای نوری و ... ثبت و به چاپ برساند.

انقلاب نیوز: ازلحاظ جغرافیایی چند نوع موسیقی در ایران وجود دارد؟

جوانشیر: همه استان‌های کشور دارای موسیقی‌های بسیار زیبا و مخصوص به خود هستند. سبک‌های موسیقی مانند اصیل، پاپ و ... در این استان‌ها وجود دارند. همان‌طور که جهت تحلیل هنری، باید یک‌به‌یک به بررسی هر استان پرداخته شود، بایستی هر استان را نیز به شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای آن تقسیم کرده و مطالعات موسیقایی آنان را انجام داد. چراکه موسیقی در ایران از استان، شهرستان تا روستاهای آن بسیار متنوع، جالب و زیبا است. موسیقی مناطق مختلف ترک‌زبان، شمال کشور، کردستان و کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان و جنوب زیبا و ... همه و همه زیبا و لذت‌بخش هستند.

انقلاب نیوز: در ایران چند نوع موسیقی نوع تُرکی وجود دارد؟

جوانشیر: موسیقی‌های ترکی مختلفی در ایران وجود دارند که می‌توان به موسیقی بخش‌های شمال غرب کشور مانند آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان اشاره کرد که هرکدام از این استان‌ها خود دارای شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهایی هستند که دارای سبک‌های خاصی از موسیقی هستند.

قشقایی‌های مهربان که در استان فارس و سایر استان‌ها ساکن هستند نیز دارای موسیقی بسیار زیبا و با ریتم خاص و سازبندی به خصوصی هستند. ترک‌زبانان استان همدان، اراک، قم، قزوین و ترکان خَلَج که موسیقی‌های بسیار زیبایی دارند. مانند موسیقی‌های شادی که با سُرنا و دهل نواخته می‌شود و چه زیباست که تا به امروز نیز این سنّت زیبا در آن مناطق حفظ‌شده است. عزیزان ترکمن و ترک‌های محترم خراسان و .. نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای فرهنگ بسیار غنی و زیبایی از موسیقی می‌باشند.

انقلاب نیوز: به‌طور مثال چه ارتباط کُلی بین موسیقی تبریز و اردبیل با موسیقی قشقایی و ترکمن وجود دارد؟

جوانشیر: اگر سخن در مورد موسیقی روستاهای این مناطق باشد، اصطلاح موسیقی "فولکلور" یا همان فرهنگ‌عامه مطرح می‌شود. موسیقی فولکلور یعنی موسیقی که از نسل‌های قبل سینه‌به‌سینه آمده و در ذهن و روح مردم امروزی نشسته است. اکثر اشعار حاصل از موسیقی‌های فولکلور، بایاتی می باشند. بایاتی­ها اشعاری 7 هجایی که شاعر خاصی ندارند و از زبان مردم بیان می شوند. پس شباهت بین موسیقی های این مناطق روستایی علاوه بر فهم مشترک زبانی، در فولکلور بودن موسیقی و بایاتی بودن اشعار آن‌ها نیز می‌تواند باشد.

بسیار جالب است که مثلاً ترکان کَرکوک عراق نیز بایاتی های ترکی را در موسیقی‌های جذاب و دل‌نشین خود به کار می‌برند.

نمونه بایاتی ترکی:
باغلار دولو قوش گلیر، گول اوسته سر خوش گلیر ( پرندگان زیادی به باغها می آیند، بر روی گل با شادی می نشینند)
قوشلارین اوخوماسی ائشیدنه خوش گلیر ( آواز پرندگان برای شنونده بسیار دلنشین است )

اگر سخن در مورد موسیقی شهرهای این مناطق باشد بحث واضح است و به صورت علمی و تئوری نیز ارتباطات مطلوبی بین موسیقی‌های آنان ایجاد می‌گردد. همچنین اگر یک فرد اهل تبریز و یک فرد قشقایی موسیقی یکدیگر را گوش کنند می‌توانند زبان هم را متوجه شوند و این نیز ارتباط زیبایی بین این اقوام ایجاد می‌کند و حال باعث شده است که به موسیقی‌ها، آداب‌ورسوم هم احترام گذاشته و در اثر انتقالات فرهنگی باهم دوست و متحد شوند.
همچنین تُرکان نواحی مختلف ایران هرکدام دارای رقص های مخصوص به خود هستند که در ارتباط با موسیقی آن‌ها نیز است. به‌طور مثال نواحی شمال غرب کشور رقص های بسیار زیبا و غنی آذربایجانی دارند و هرکدام از رقص ها با موسیقی مخصوص به خود نواخته می‌شوند. نواحی همدان، ساوه و ... رقص های دسته‌جمعی زیبایی دارند که توسط سازهای سُرنا و دهل همراهی می‌شوند. حرکاتی که در این رقص ها مشاهده می‌شوند هرکدام معنی مقدس و خاص خود را دارند. گاهی نشان از دوستی و اتحاد و گاهی نشان از تشکر و سپاس در پیشگاه خداوند متعال به خاطر زیبایی‌های آفرینش دارند.

انقلاب نیوز: تأثیرات موسیقی ترکی در ارتباط با زیبایی‌های آفرینش و خلقت‌های خداوند متعال و ستایش او چگونه است؟

جوانشیر: امروز موسیقی در تمامی سبک‌ها اکثراً به سمتی رفته است که حس می‌کنیم تنها برای عاشق و معشوق از جنس مرد و زن ساخته‌شده است. درحالی‌که اصلاً چنین نیست. در فرهنگ ترکی، موسیقی‌هایی وجود دارند که در آن عاشق و معشوق خداوند متعال و بنده اوست که باهم دوست هستند و به ستایش همدیگر می‌پردازند. در فرهنگ ما موسیقی‌هایی خوانده می‌شود که انسان عشق خود را به زیبایی‌های آفرینش خلقت مانند طبیعت زیبا، گیاهان، گل‌ها و حیوانات ابزار می‌دارد. حتماً باید در این راستا و موضوعات مربوط به آن نیز فعالیت کنیم تا مردم ببینند و این را ملکه ذهن خود کنند که عشق و عاشقی در برابر حضرت حق، گیاهان و گل‌ها و سایر مخلوقات او بسیار زیباست.

انقلاب نیوز: فعالان موسیقی مناطق مختلف کشور به چه صورت می‌توانند صاحب سبک شده و ناقل فرهنگی یکدیگر باشند؟
جوانشیر: مغز یک انسان مانند اثرانگشت اوست و بامغزهای دیگر فرق دارد. پس طبیعتاً تراوشات ذهنی - موسیقایی او نیز می‌تواند فرق داشته باشد و باید آنچه به‌صورت منطقی از افکار او بیرون می‌آید را به هنر انتقال دهد. تا حد امکان سعی کند از تقلید بپرهیزد. این کار باعث می‌شود که فرد یک دیواری پیرامون خود بکشد و برای خود سبک موسیقی ایجاد کند و از سبک‌های دیگران جدا شود. اگر واقعاً می‌خواهد در مورد موسیقی مناطق مختلف تحقیق و فعالیت کند باید در دل آن قوم برود و با روحیات و آداب مردم آن آشنا شود و حس هنری از آنان را بگیرد.

انقلاب نیوز: ترکیب کلیپ و موسیقی‌های جذاب چه تأثیراتی می‌تواند در بیننده، شنونده و انتقال فرهنگ‌های ملّت ما بگذارد؟

جوانشیر: بهترین و مهم‌ترین اصطلاحی که در اینجا باید به آن توجه کنیم "ملکه ذهن شدن" است.
گاهی یک خواسته را از طریق چندین کتاب و سخنرانی نمی‌توان به یک فردی انتقال داد. مثلاً اینکه ما در کتاب و سخنرانی‌ها بنویسیم و بگوییم و که دوچرخه‌سواری خیلی خوب و مفید است!

اما ازآنجایی‌که موسیقی تأثیرگذارترین هنر زندگی است پس می‌تواند وسیله‌ای مناسب در جهت جذب افراد به برخی فعالیت‌های مفید باشد. چراکه ترکیب یک کلیپ موسیقی و آهنگ آن می‌تواند فعالیت‌های مفید مانند علم یا ورزش را به تصویر کشیده و آن‌ها را ملکه ذهن فرد کرده و نتیجه کاملاً مثبت ایجاد کند. مثلاً ترکیب فرهنگ دوچرخه‌سواری و موسیقی به‌صورت کلیپ برای بیننده، بسیار جذاب‌تر و جالب‌تر از تبلیغ آن در کتاب‌ها و ... است.

انقلاب نیوز: تشکر از این‌که وقت خود را در اختیار ما قراردادید.

جوانشیر: من هم از شما سپاسگزارم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو



انتهای پیام/
گالری عکس
http://enghelab-news.ir/1389
نظرات شما