سوریه: برای بازپس‌گیری جولان «گزینه نظامی» هم مطرح است

وزیر خارجه سوریه تأکید کرد، تصمیم آمریکا علیه جولان تنها یک نتیجه دارد و این نتیجه، منزوی شدن آمریکاست؛ وی در ادامه بر وجود تمام احتمالات برای بازپس‌گیری جولان از جمله گزینه نظامی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خورخه آرره آسا» وزیر خارجه ونزوئلا که به دمشق سفر کرده، روز پنج‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با «ولید المعلم» وزیر خارجه این کشور شرکت کرد.

بر اساس گزارش گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام‌الحربی»، ولید المعلم در این دیدار گفت، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره جولان تنها یک اثر دارد و آن هم منزوی شدن آمریکاست.

وی افزود: «حق ما در جولان اشغال‌شده،‌ حقی ثابت است که با گذشت زمان از بین نمی‌رود ؛ هر وجب از تمام اراضی اشغال‌شده سوریه آزاد خواهد شد.»

خبرنگاری از ولید المعلم پرسید آیا گزینه نظامی نیز در میان گزینه‌ها برای آزادی جولان سوریه وجود دارد؟ وی پاسخ داد: «همانطور که پیش‌تر گفتیم تمامی احتمالات در این باره وجود دارد، موضوع "واضح" است، گزینه نظامی نیز خارج از گزینه‌ها نیست».

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ۵ فرودین ۱۳۹۸ در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

وزیر خارجه سوریه در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس اخیر اتحادیه عرب، گفت: «آیا این عاقلانه است که موضع صادر شده از سران اتحادیه عرب درباره جولان سوریه کمتر از موضع بریتانیا در این باره باشد؟»

المعلم به سیاست‌های آنکارا در قبال بحران سوریه و نتایج انتخابات اخیر شهرداری‌های ترکیه نیز پرداخت و گفت: «اشتباهات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و حمایت او از تروریسم در سوریه در نتایج انتخابات اخیر این کشور واضح بود.»

وی ادامه داد، وضعیت در ادلب بر اساس توافق «سوچی» میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و اردوغان است، و کسی که اجرایی شدن این توافق را به تعویق می‌اندازد، ترکیه است. 

المعلم تأکید کرد: «با تروریسم مبارزه خواهیم کرد، زیرا [تروریسم] همکاری‌اش را با اسرائیل و آمریکا اثبات کرده است.»

ولید المعلم تأکید کرد: «جنگ ما علیه تروریسم متوقف نخواهد شد و توطئه علیه ما از طریق تجاوز نظامی و محاصره اقتصادی ادامه داد، هدف از اینها طولانی شدن بحران در سوریه در راستای منافع اسرائیل است. اسرائیل نباید ادامه دهد، ما قدرت تصمیم‌گیری و اراده داریم؛ جنگ ما از سال ۲۰۱۱ تاکنون برای حفظ حاکمیت سوریه، استقلال آن و آزادسازی هر وجب از خاک آن بوده است.»

وزیر خارجه ونزوئلا هم گفت: «با وزیر خارجه سوریه موافقم که توطئه آمریکا کشورهای ما را هدف قرار داده، دو ملت ونزوئلا و سوریه در برابر امپریالسم و توطئه آمریکا خواهند ایستاد و [از این نبرد] پیروز بیرون خواهند آمد.»

خورخه آرره‌آسا ادامه داد، دولت آمریکا از «مداخله نظامی در ونزوئلا» سخن می‌گوید و مدعی است همه گزینه‌ها روی میز است اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا «مذاکره» در بین این گزینه‌ها نیست.

وی تصریح کرد: «به حضور در سوریه در این مرحله تاریخی مهم احساس افتخار می‌‌کنیم و پیروزی نهایی بر تروریسم را با سوریه جشن خواهیم گرفت. تجربه سوریه در جنگ علیه تروریسم، برای ونزوئلا در مقابله با توطئه آمریکا مفید خواهد بود.»

آرره آسا ادامه داد، کشورهایی در شورای امنیت هستند که در راستای «توقف توطئه‌های آمریکا علیه ونزوئلا» کار می‌کنند و ونزوئلا «توطئه‌های» حزب راستگرای افراطی «خوان گوایدو» برای متشنج کردن کشور را که با حمایت واشنگتن بود، شکست داد.

وی گفت: «تمام کشورهای جهان باید از تجریه سوریه که بر گروه‌های تروریستی از سرتاسر جهان پیروز شده، درس بگیرند. ما همچنان بر دیپلماسی مبنی بر صلح و گفت‌وگو تکیه داریم. صبر ونزوئلا در قبال سیاست‌های آمریکا در حال تمام شدن است.»

آرره‌آسا تأکید کرد، بسیاری از کشورهای مخالف ونزوئلا نیز استفاده از «گزینه نظامی» علیه این کشور را مردود دانسته‌اند و چه بسا تحت فشارهای آمریکا قرار گیرند و با این کشور همراه شوند.

وی یاد‌آور شد، توافق دفاعی سابق میان کاراکاس و مسکو پس از آن بسته شد که واشنگتن همکاری نظامی‌اش با ونزوئلا را قطع کرد.

خورخه آرره‌آسا همچنین اعلام کرد، با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.

وزیر خارجه ونزوئلا چهارشنبه (دیروز) در لبنان بود و با «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1825
کلیدواژه: سوریه جولان نظامی
نظرات شما