حضور هزار گروه جهادی در سه استان شمالی سیل‌زده / 204 دستگاه سنگین مانند لودر و بیل مکانیکی وارد منطقه شدند

محمد زهرایی، رییس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه ۱۵۰ گروه جهادی به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند، گفت: ۱۶۰۰ جهادگر بسیجی در استان لرستان مشغول امداد رسانی به سیل زدگان هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد زهرایی، رییس سازمان بسیج سازندگی در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط  بسیج سازندگی در سیل های اخیر کشور گفت: بعد از فرمانی که مقام عظمای ولایت به نیروهای مسلح دادند و تبعا، دسوری که سرلشکر باقریبه ارتش و سپاه مبنی بر استقرار در مناطق سیل زده و امدادرسانی به آنها، دادند تمهیدات لازم جهت کمک به این مناطق صورت گرفت. پیرو سفر سردار غیب پرور و سردار سلامی به شمال کشور، 7استان به عنوان معین استان گلستان و 5استان هم معین استان مازندران تعیین شدند. شبیه همان کار قرارگاهی که در زلزله سرپل ذهاب داشتیم مجددا در شمال کشور تکرار شد. در سرپل ذهاب 32سپاه استان بیش از 300روستا را با خط حد و جغرافیای مشخص، امورشان را قبول زحمت کردند و اسکان اضطراری و موقت و مددجویان بهزیستی و ساخت و احیاء منازل را انجام دادند.
 

دکتر محمد زهرایی اشاره کرد: شبیه همین اتفاق در سیل اخیر شمال هم تکرار شد و الحمدلله با معین کردن استانها، جغرافیای هدف مشخصی برایشان معین شد، آق قلا به دلیل اینکه بیشتر درگیر سیل بود تحویل آذربایجان شرقی و تهران بزرگ شد، روستاهای آق قلا تحویل استان اصفهان شد، بوئین شهر به استان قزوین، گمیشان و بخشی از بندر ترکمن تحویل همدان شد، خواجه نفس و بخشی از روستاهای آن تحویل استان البرز شد، شهرهای کلاله، مراوه تپه و گنبد کاووس نیز تحویل خراسان رضوی شد.

زهرایی گفت: مسوولین بسیج مسضعفین و بسیج سازندگی بعد از استقرار در استان گلستان و مازندران، قرارگاه را تشکیل دادند و اقلام ضروری مردم مثل خشکبار، نان، آب، کنسروجات و...  به مقدار بیش از 90کامیون وارد سپاه استان شد. اقلام و ملزومات مرتبط با سیل مثل چکمه، بیل، پارو و... بیش از 10 کامیون وارد منطقه شد و بین مردم توزیع شد. هدف ما توزیع عادلانه، به موقع، روزانه و محترمانه بین مردم بود و به همین خاطر از شبکه جهادگران در توزیع اقلام استفاده کردیم. بیش از 988گروه جهادی در این سه استان شمالی فعالیت کردند و حدود 16500 نفر فعال شدند. این گروه های جهادی به غیر از توزیع اقلام، به پاک سازی خانه های مردم از گل و لای بواسطه لجن کش و موتور آب و... همت کردند و بیش از 7200خانه را پاک سازی کردند که مصداق بارزش در گنبدِ استان گلستان و سیمرغِ استان مازندران بود.

زهرایی با اشره به خدمات بسیج در سیل شمال کشور گفت: ماشین آلات مورد نیاز برای لای برداری نیز به مقدار بیش از 110لجن کش وبیش از 100کف کش توسط استانهای معین شده وارد سپاه استان مذکور شدند و گروه های سازندگی و جهادی از آنها برای تمییز کردن منازل و معابر استفاده کردند. یک بخش کار هم اتصال راه های مواصلاتی روستایی و شهری بود که به دلیل سیل از بین رفته بود و مواردی نیز نیاز بود که برش جدید برای ایجاد این راه ها و.. صورت بگیرد مثل بند ولی که قبل از سد وشمگیر هست باید صورت می گرفت که امثال قرارگاه خاتم قبول زحمت کردند و با قوت کار را به پیش برده و می برند البته سازمان بسیج سازندگی و بسیج مسضعفین نیز مقداری کمک ابزاری و نیروی انسانی نیز برای این امر صورت داده است.

وی اشاره داشت : 204دستگاه سنگین مثل لُدر، بیل مکانیکی، کامیون و بلدوزر و... وارد منطقه شدند و بسیاری از راه هایی را که قطع شده بود دوباره وصل کردند و وضعیت مجددا به حالت عادی درحال بازگشت است. بخشی را هم از استانهای معین خواهش کردیم(علی رغم آنکه در حوزه ماموریتشان نبود) تا اقلام و لوازم منازل آسیب دیده را در حد توانشان از استانهای شان دریافت کنند و تحویل مردم بدهند.

محمد زهرایی گفت: جا دارد در این میان از مردم خودمان به دلیل کمکهای مستمرشان در حد 100کامیون که فقط به این سه استان واصل شده است تشکر و قدردانی کنیم و باید از مردم این سه استان سیل زده هم به دلیل مناعت طبع و شکرگزاریشان تشکر کنیم. الان هم بنده پیرو دستور سردار غیب پرور مبنی بر معین شدن دو استان برای استان لرستان، در حال حرکت به سمت استان لرستان هستم تا تشکیل قرارگاه جهت شدت دادن امدادرسانی را صورت بدهیم. باید به این نکته نیز التفات داشت که دستکاری ما انسانها در طبیعت و تغییر مسیل های طبیعی به دلایل مختلف و بعضا منافع مادی مثل تغییر کاربری مسیل و.... به زمین کشاورزی و... موجب افزایش این خسارات شده است.

دکتر زهرایی گفت: تدبیری که سردار غیب پرور، ریاست محترم سازمان بسیج مستضعفین انجام دادند این است که بسیج سازندگی به احداث منازل تخریب شده ورود کند البته با اولویت منازل مددجویان بهزیستی و کمیته امداد.

سرهنگ محمد زهرایی  افزود: ما از قبل هم تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی دال بر 5000 واحد احداثی داشتیم. باید الان شناسایی و برآوردهای منازل توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد صورت بگیرد وسپس به تایید بنیاد مسکن برسد آنگاه براساس تفاهم قبلی ما و همچنین مذاکرات اخیر سردار غیب پرور با مسوولین کمیته امداد، مازاد بر میزان مذکور در تفاهم نامه، با اولویت منازلی که در سیل آسیب دیده، اقدام خواهیم کرد.

رییس سازمان بسیج سازندگی در پایان  اشاره داشت:درحال حاضر آمار اولیه ای به دستمان رسیده است اما تا هنگامی که بنیاد مسکن برآورد دقیق کارشناسی انجام ندهد نمی توان به صورت متقن اعلام نظر و اقدام کرد.  منابع تسهیلاتی و کمک های بلاعوض را هم کمیته امداد و بهزیستی و هم بنیاد مسکن تامین می کنند و بخشی از منابع را هم به عنوان کمکهای مردمی و منابع و مصالح نقدی و...سازمان بسیج مستضعفین متکفل خواهد شد در هر مقداری که برآورد و اعلام بشود البته همین مدل را ما با سازمان بهزیستی در سرپل ذهاب تمرین کردیم و بالغ بر 350واحد ساخته شد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/1842
کلیدواژه: حضور جهادی سنگین
نظرات شما