طرح جدید دولت برای کاهش قیمت مسکن

اسلامی طرح جدید وزارت راه و شهرسازی که با هدف کاهش قیمت برنامه‌ریزی شده است را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به موجب قانون باید تلاش کرد تا اقشار متوسط و کم درآمد بتوانند صاحبخانه شوند، گفت: برای اجرای این قانون باید واحدهای مسکونی با قیمت مناسب و متناسب با شأن خانواده‌ها عرضه و از سوی دیگر قدرت خرید مسکن را در بین اقشار مختلف جامعه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه افزایش تسهیلات خرید زمینه‌ساز رشد نقدینگی و ایجاد تورم در این بخش می‌شود، گفت: برای تقویت این حوزه دو شیوه متفاوت را دنبال کردیم که نخستین شیوه ارائه زمین به نازل‌ترین قیمت ممکن است.

اسلامی با اشاره به اینکه زمین خام به درد ساخت مسکن نمی‌خورد و باید عمران و آماده سازی در آن ایجاد شود، گفت: در همین راستا تنها هزینه‌های عمران و آماده‌سازی را از متقاضیان دریافت و سعی خواهیم کرد مجوزهای لازم را بدون هزینه اتخاذ کنیم.

ایجاد بازار جدید خرید و فروش مصالح ساختمانی

 

وزیر راه و شهرسازی از ایجاد بازار جدید خرید و فروش مصالح ساختمانی خبر داد و افزود: بر اساس این طرح، بازار تعهدی و نقدی برای مصالح ساختمانی، تأسیساتی و خدمات فنی مهندسی ایجاد می‌کنیم، به این صورت که با عرضه کارت‌های اعتباری مردم بتوانند مصالح ساختمانی خریداری کنند.

وی توضیح داد: در این بازار تعهدی فروشنده، مصالح را به بانک عامل که بانک مسکن است مرتبط کرده و بازار تعهدی مصالح را از تولیدکننده انبوه خریداری می‌کند و این مصالح بی‌واسطه از محل تولید به پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی منتقل می‌شوند. این فروش بی‌واسطه سبب می‌شود قیمت تولید مسکن کاهش یابد و این یکی از مهم‌ترین اقدامات توانمندسازی دولت در حوزه مسکن به شمار می‌رود.

اسلامی توضیح داد: متقاضیان می‌توانند با استفاده از آورده خود و همچنین تسهیلات بانکی قدرت خرید خود را در حوزه مسکن افزایش دهند و از سوی دیگر نرخ رشد و عرضه مسکن در اقتصاد کشور به تعادل می‌رسد.

انعقاد قرارداد یک‌هزار میلیارد تومانی با بزرگ‌ترین پیمانکاران عمرانی کشور

 

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر گفت: پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر دارای مشکلات متنوع و متفاوتی است که برای هرکدام از آنها باید تصمیم گیری‌های جداگانه‌ای گرفته شود.

وی با بیان اینکه مسکن مهر پردیس جزء بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه‌های مسکنی و عمرانی کشور به شمار می‌رود، افزود: در پردیس پروژه‌هایی که به حالت تعلیق و تعطیلی درآمده بودند مجدداً کار خود را آغاز کردند و ما سعی کردیم با بزرگ‌ترین پیمانکار عمرانی کشور برای بخش‌های زیرساختی این واحدها تفاهم نامه و قرارداد به مبلغ یک میلیارد تومان منعقد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از ساخت و راه‌اندازی مترو تهران پردیس در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برای احداث راه‌ها و خطوط آب و فاضلاب واحدهای مسکن مهر و تأسیسات زیربنایی آنها و همچنین کارهای پیش روی این پروژه نیازمند یک پیمانکار بزرگ بودیم.

تعاونی‌های مسکن مهر مشکل مدیریتی دارند

 

وی توضیح داد: برخی از واحدهای مسکن مهر با مشکل تعاونی‌ها روبه‌رو هستند به طوری که هر کدام از این تعاونی‌ها در خودشان دعواهای متفاوتی دارند و همین امر باعث شده که واحدهای مسکن مهر با مشکل جدی روبه‌رو شوند.

اسلامی افزود: سعی کرده‌ایم با مدیریت جدید شهر پردیس و اجرای سیاست‌های جدید بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم در حوزه مسکن باشیم.

۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور داریم

 

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که با بودجه سالانه ۷ یا ۸ میلیارد تومان بودجه، سال‌ها زمان می‌برد به اتمام برسد، گفت: انتشار اسناد خزانه اسلامی جزء تعهدات دولت محسوب می‌شود، اما به دنبال عرضه اوراق سهام در بازار سرمایه هستیم تا از محل اوراق سهام و از نقدینگی در اختیار مردم به تأمین مالی پروژه‌ها بپردازیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره نحوه جدید اجرای این برنامه گفت: یکی از الزامات اجرای این برنامه آن است که برای پروژه‌های نیمه تمام، سهام تعریف، آن سهام را عرضه کرده و بازگشت آن را از محل منابع همان پروژه تضمین کنیم تا مردم بتوانند با هر میزان پولی که دارند در تأمین مالی پروژه‌ها مشارکت کنند.

وی، افزود: ما در فاز نخست برای انتشار ۱۵ هزار میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه، اجرای این طرح را پیشنهاد دادیم تا در سه مرحله ۵ هزار میلیارد تومانی سهام پروژه‌ها را عرضه و برای تکمیل پروژه‌ها استفاده کنیم.

اسلامی روش دیگر تأمین مالی پروژه‌های عمرانی را استفاده از صندوق توسعه حمل و نقل مطرح کرد و گفت: ایجاد این صندوق در قانون پیش‌بینی شده بود که در دولت اساسنامه آن تصویب شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق توسعه حمل‌ونقل با سرمایه ۱۹ هزار میلیارد تومان به پشتیبانی پروژه‌های حمل و نقل می‌پردازد، اظهار کرد: اقدامات اداری تأسیس این صندوق در ماه جاری انجام می‌شود تا بتوانیم منابع صندوق را از سرفصل ای پیش بینی شده تأمین و در مدار فعالیت قرار گیرد.

وی در پایان گفت: یکی از اقدامات این صندوق عرضه اوراق سهام پروژه‌های حمل و نقل خواهد بود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/239
نظرات شما