تشکیل وزارت بازرگانی تولید را تضعیف و واردات را تقویت می‌کند/ این طرح "سلطان پرور" است!/ با طرح مسائل حاشیه ای می خواهند عملکرد ضعیف اقتصادی را لاپوشانی کنند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: معایب طرح تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت بیشتر از محاسن آن است و درصورت تصویب این طرح در مجلس تولید به نفع بازرگانی و واردات قربانی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص طرح تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت و تاسیس وزارت بازرگانی اظهار داشت: با این طرح مخالف هستم؛ چراکه آثار نامطلوب و معایب تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت را بیشتر از محاسن آن می دانم.
 

وی ضمن برشمردن برخی از معایب این طرح تصریح کرد: از جمله معایب و هزینه‌های طرح تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت و تاسیس وزارت بازرگانی، لطمه خوردن بخش کشاورزی است به طوری که بعد از سال‌ها که بخش بازرگانی کشاورزی از وزارت صنعت و معدن و تجارت جدا و در خود وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد اما با تصویب و اجرای این طرح مجددا واردات و صادرات محصولات کشاورزی به وزارت بازرگانی منتقل می شود که این اقدام منجر به تضعیف بخش بازرگانی وزارت کشاورزی می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یکی از معایب این طرح نادیده گرفته شدن تولید بوده به طوری که بعد از تفکیک وزارت صنعت و معدن و تجارت، دوباره تولید قربانی منفعت بیشتر در بازرگانی و واردات می‌شود؛ از طرف دیگر میان وزارت صنعت که متولی تولید صنعتی و همچنین پیگیر مباحث داخلی تولید است با وزارت بازرگانی که هدف آن تنظیم بازار به انحاء مختلف و به ویژه واردات است، اختلافات و تعارض منافع به وجود می آید.

حاجی دلیگانی در ادامه یادآوری کرد: بارها شنیده ایم که در واردات کالاهای مختلف سلطانهای زیادی وجود دارد؛ مثلا سلطان گوشت، سلطان موز، سلطان برنج، سلطان کنجاله سویل و ... اما تاکنون برای تولید یک سلطان هم در کشور نداشته ایم؛ معمولا این درگیری به نفع وارد کننده ها که سلطان‌های بزرگی هستند تمام می‌شود و بنابراین همه چیز بیشتر به نفع این سلطان هاست.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس با توجه به تأکید قانون اساسی بر سبکتر شدن بدنه دولت می خواهد با تشکیل وزارت خانه جدید بدنه ی دولت را سنگین تر کند، گفت: یکی از مفاد سیاست های کلی و کلان کشور که توسط مقام معظم رهبری بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، کوچک سازی دولت است که این طرح با ابلاغیه رهبر انقلاب مغایرت دارد و بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی مغایرت با سیاست های کلی نظام، مغایرت با قانون اساسی هم تلقی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی در شرایط فعلی کشور تغییر کرده که طرح تفکیک وزارت صنعت که سه مرتبه از طرف مجلس رد شده بود ، مجددا مطرح می شود اظهارداشت: به نظرم چون دولت در بخش اقتصاد، تولید و معیشت مردم عملکرد مناسبی نداشته است، سعی دارد با ایجاد مسائل حاشیه ای فکر و حواس مردم را از مسائل و مطالبات اصلی آنان به سمت مسائل غیر اصلی و حاشیه ای سوق دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین افزود: با همین روش رسانه ها و بخش قابل توجهی از افکار عمومی را درگیر تفکیک این وزارت خانه می‌کنند و اگر زمانی این طرح تفکیک رای بیاورد به خاطر طولانی بودن زمان اجرای آن، یکسال بعد از آن هم دولت می‌گوید مشغول طرح تفکیک بوده و در نهایت پاسخ مناسبی هم به مردم نمی‌دهد.

حاجی دلیگانی در پایان با اشاره به رقابتی که بین مصرف جنس داخلی و جنس ارزان خارجی پس از تاسیس وزارت بازرگانی پیش می آید بیان کرد: در این شرایط هم که قیمت بالای دلار باعث افزایش قیمت کالای وارداتی شده است، تشکیل این وزارت خانه به نفع جنس خارجی است زیرا وجود مسیرهای قاچاق کالا و منافذی که برای واردات کالای خارجی وجود دارد در کنار فرارهای مالیاتی شرایطی را فراهم کند که قاچاق برخی از کالا ها رونق پیدا کند.

وی در پایان به ارائه ارز برای واردات اشاره کرده و گفت: در سال های گذشته تخصیص ارز برای واردات کالا باعث شد که گرایش به واردات بیشتر شود از طرف دیگر با تشکیل وزارت بازرگانی در کنار تخصیص ارز، بازار از کالای خارجی پر شده و جایی برای رونق کالای تولید داخل باقی نمی ماند




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2470
نظرات شما