آمار فوق العاده تیم ملی مقابل مدعیان قهرمانی/ ترسی که تیم کی‌روش به جان ۸ قدرت آسیا انداخت! +عکس و جدول

در آستانه ۸ ساله شدن دوران حضور کارلوس کی‌روش در کشورمان به بررسی عملکرد وی در تیم ملی با ۸ مدعی قهرمانی آسیا در قیاس با مربیان ۸ سال پیش از او پرداختیم و پیشرفتی قابل اتکا و جالب توجه مشاهده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۹ از هفته آینده در امارات آغاز خواهد شد و ۲۴ تیم قاره کهن برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

خیلی از علاقه مندان و کارشناسان فوتبال معتقدند، ایران برای شکستن طلسم ۴۳ ساله قهرمانی باید رقبای قدرتمندی مانند ژاپن و کره و استرالیا را شکست دهد. البته تیم‌های دیگری چون عربستان و امارات میزبان و قطر و عراق هم می‌توانند برای شاگردان کی روش دردسرساز باشند.

آنچه در این گزارش به آن پرداخته شده بررسی سابقه رویارویی تیم ملی فوتبال بزرگسالان کشورمان با ۸ مدعی قهرمانی آسیا در حدفاصل سال‌های حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی از فروردین سال ۱۳۹۰ تا امروز سال و ۹ ماه) با سرمربیان تیم ملی در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ (از ۱۵ تیر ۸۲ تا ۱۵ فروردین ۹۰) است. کارنامه‌ای که نشان از برتری نسبی ایران در هر دو دوره مقابل مدعیان آسیایی دارد و البته رشد درصد بردهای ایران پس از آمدن کی روش ما را برای شکست دادن هر مدعی و کسب قهرمانی امیدوارتر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آماری که ادعای کی‌روش را تائید می‌کند / رسیدن ایران به نیمه نهایی رویاست یا خاطره؟


رکورد دست نیافتنی کی‌روش در صورت رسیدن ایران به فینال / با ۹۹ خداحافظی می‌کند یا با ۱۰۰ می‌ماند؟


مجازات کی‌روش به خاطر گناه نکرده / غول‌های آسیا هم به سراغ حریفان تدارکاتی ایران رفتند! +عکس و جدول

با در نظر گرفتن پارامترهایی از جمله میانگین رنکینگ تیم‌هایی که در این گزارش به مصاف‌های رودررو با تیم ملی کشورمان رفته‌اند به اضافه عناوینی که در این مدت کسب کرده‌اند مشخص کرده‌ایم ۴ مربی قبلی تیم ملی (برانکو، امیر قلعه نویی، علی دایی و افشین قطبی) به اضافه دو مربی موقت آن سال‌ها (همایون شاهرخی و منصور ابراهیم زاده) چه نتایجی با این حریفان داشتند و کارلوس کی روش در همین مدت زمان چه نتایجی مقابل این ۸ قدرت برتر آسیا کسب کرده است.

فارغ از اینکه سطح کیفی فوتبال در قاره آسیا طی ۸ سال اخیر به مراتب پیشرفته‌تر از دوران ۸ ساله قبل از سال ۱۳۹۰ شده است.

کره جنوبی، ژاپن، عربستان، عراق، استرالیا، قطر، امارات و ازبکستان ۸ کشوری هستند که بیش از دیگر تیم‌های آسیایی در سطح رقابت‌های قاره‌ای شناخته شده هستند. گرچه شاید بتوان از تیم‌هایی همچون چین، کره شمالی و یا حتی بحرین و سوریه هم در مقاطعی یاد کرد ولی استمرار در حضور موفقیت آمیز به ویژه در دو دهه اخیر، همواره مختص به ۸ کشوری بوده که درباره رویارویی‌هایشان با تیم ملی فوتبال کشورمان به آن پرداختیم.

**مربیان پیشا کی‌روش تیم ملی!

پیش از حضور کارلوس کی روش و از سال ۲۰۰۳ برانکو و برای مدت کوتاهی همایون شاهرخی سرمربیگری تیم ملی را در دست گرفتند و دوباره برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت ایران نشست. اما پس از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان امیر قلعه نویی جانشین برانکو شد و او نیز تا پایان جام ملت‌های ۲۰۰۷ ماند و در نهایت برکنار شد و در مقطعی منصور ابراهیم زاده روی نیمکت تیم ملی نشست.

علی دایی گزینه بعدی فدراسیون برای هدایت تیم ملی بود و وقتی تیم ملی در مسیر راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۰ ناکام شد افشین قطبی را جایگزین دایی کردند و تا پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ سرمربی ایران ماند و چند ماه بعد کی روش به ایران آمد و تا امروز روی نیمکت تیم ملی کشورمان نشسته است.


- استرالیا

**هیچ رویارویی در ۱۵ سال!

تیم ملی استرالیا که یکی از قدرت‌های تازه وارد قاره آسیاست پس از دیدار تاریخی مقابل ایران در ملبورن، نه دوستانه و نه به حکم قرعه هیچ رویارویی با تیم‌های ملی ایران قبل و بعد از کی روش نداشته است!


- کره جنوبی

** کره بلای جان مربیان قبل از کی روش!

به گزارش مشرق، تیم ملی ۸ سال قبل از آمدن کی روش، ۹ بار به مصاف کره جنوبی رفت که حاصل آن ۳ برد و ۳ تساوی و ۳ باخت بود؛

با برانکو ۲ بازی که یک برد ۳-۴ در جام ملت‌ها و یک باخت ۰-۲ در دیداری دوستانه نتایجش بود را ثبت کردیم.

با امیر قلعه نویی ۳ بازی که هر سه بازی رسمی بودند. تساوی ۱-۱، برد ۰-۲ در مقدماتی جام ملت‌های آسیا و تساوی ۰-۰ که در پایان ۱۲۰ دقیقه با باخت در ضربات پنالتی و حذف ما از جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا همراه شد.

با علی دایی تنها یک دیدار رسمی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ با کره داشتیم که ۱-۱ به پایان رسید.

تیم ملی در زمان قطبی هم ۳ بازی با کره داشت که ۲ دیدار رسمی و یک بازی دوستانه بود. دو دیدار رسمی تساوی ۱-۱ و باخت ۱-۰ در وقت‌های اضافه جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ بود و یک برد ۰-۱ در دیداری دوستانه رقم خورد.

* مصاف با کره جنوبی برای کی روش؛

تیم ملی در دوره ۸ ساله کی روش ۵ بار به مصاف کره جنوبی رفت؛ ۴ بازی رسمی و یک بازی دوستانه. ۴ برد که همگی با حساب ۰-۱ رقم خورد و یک تساوی ۰-۰ در کارنامه مرد پرتغالی ثبت شده است.


- ژاپن

* ژاپن قبل از کی روش فقط به مصاف ایران برانکو رفت!

به گزارش مشرق، بین مربیان قبل از کی روش فقط برانکو با ژاپن ۳ بازی که هر سه رسمی بودند، انجام داد؛ یک تساوی ۰-۰ در جام ملت‌های ۲۰۰۷، یک برد ۱-۲ و یک شکست ۱-۲ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ حاصل آن بود.

**یک مسابقه با ژاپن برای کی روش؛

کارلوس کی روش هم در این سال‌ها تنها یک دیدار با ژاپن داشت که آن هم دوستانه و در استادیوم آزادی بود. دیداری که در پایان با نتیجه ۱-۱ به پایان رسید.

البته کی روش که سابقه سرمربیگری تیم ناگویا گرامپوس ژاپن را نیز در فصل ۹۷-۱۹۹۶ در کارنامه دارد، سال ۱۹۹۸ زمانی که سرمربی تیم ملی امارات بود و بازی‌های آسیایی با حضور تیم‌های بزرگسالان برگزار می‌شد، موفق به شکست ۱-۰ تیم ملی ژاپن در بازی‌های آسیایی شده بود.


- عربستان
 

** ۲ بازی پیشا کی‌روشی‌ها با عربستان؛

تنها مربی ملی که در آن سال‌ها با تیم ملی عربستان دیدار داشت علی دایی بود. ۲ دیدار رسمی در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ که یک تساوی ۱-۱ و یک باخت ۱-۲ در ورزشگاه آزادی را برای او رقم زد و در نهایت رئیس سازمان تربیت بدنی حکم برکناری علی دایی را پس از این باخت امضا کرد.

** تنها دیدار کی روش با عربستان

کارلوس کی روش در این مدت تنها یک دیدار با عربستان در مسابقات قهرمانی غرب آسیا ۲۰۱۲ داشت که آن هم با تساوی ۰-۰ به پایان رسید تا طلسم نبردن ایران مقابل سعودی‌ها ۱۷ ساله شود!

نکته حائز اهمیت اینکه آخرین برد تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل تیم عربستان به مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ بر می‌گردد که تیم ملی در شهریور سال ۸۰ به سرمربیگری میروسلاو بلاژوویچ با نتیجه ۰-۲ این حریف را شکست داد.


- قطر

* مصاف ۵ مربی با قطر

تیم ملی با برانکو در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ دو بار تیم ملی قطر را با نتایج ۳-۲ و ۳-۱ شکست داد.

با امیر قلعه نویی در یک دیدار دوستانه قطر را ۱-۰ شکست دادیم.

منصور ابراهیم زاده در مدت کمی که در تیم ملی بود، در ژانویه ۲۰۰۸ در یک دیدار دوستانه با این تیم به تساوی بدون گل رسید.

تیم ملی زمان علی دایی در مسابقات غرب آسیا و یک دیدار دوستانه ۲ بار این تیم را با نتایج ۶-۱ و ۱-۰ شکست داد.

افشین قطبی هم در دو دیدار دوستانه یک باخت و یک تساوی مقابل قطر را تجربه کرد!

** ۸ مسابقه با قطر برای کی روش

تیم ملی با کی روش بیشترین دیدار را بین ۸ تیم مذکور با قطر داشته است. ایران با هدایت مرد پرتغالی ۸ بار با قطر دیدار داشت که به جز دیدار دوستانه اخیر (شب گذشته) همگی دیدارهایی رسمی در چارچوب مقدماتی جام جهانی یا رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بوده است. ۳ تساوی و ۵ برد حاصل این ۸ دیدار بود. تیم کی روش قطر را در جام ملت‌های ۲۰۱۵ یک بر صفر شکست داد. ۶ دیدار دیگر همگی در مرحله مقدماتی جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ بوده است.

در تنها دیدار دوستانه هم که دوشنبه شب، پشت درهای بسته در دوحه برگزار شد، ایران با گل‌های مهدی طارمی و سردار آزمون در مقابل پنالتی حسن الهیدوس ۲-۱ میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ را شکست داد.


- ازبکستان

** ۲ مصاف با ازبکستان پیش از کی روش

تیم ملی پیش از کی روش و در ۸ سال قبل از آن دو بار با ازبکستان دیدار داشت که به دوران مربیگری امیر قلعه نویی و افشین قطبی مربوط می‌شود. برد ۱-۲ در جام ملت‌های ۲۰۰۷ با امیر قلعه نویی و تساوی ۰-۰ در دیدار دوستانه در دوران سرمربیگری افشین قطبی. برانکو و علی دایی هیچ رویارویی با این تیم نداشتند.

* * ۷ مصاف با ازبکستان برای کی روش؛

تیم ملی با هدایت کی روش ۷ بار روبروی ازبکستان به میدان رفت که ۴ دیدار در چارچوب مسابقات رسمی بود و ۳ دیدار دوستانه. حاصل آن هم ۶ برد و یک باخت شد.


- امارات

** دیدارهای پرتعداد با امارات قبل از کی روش

به گزارش مشرق، تیم ملی با امیر قلعه نویی ۲ دیدار دوستانه با امارات داشت که هر دو را با نتایج ۰-۱ و ۰-۲ با برد پشت سر گذاشت.

با علی دایی ۳ بار به صورت رسمی با امارات دیدار کردیم؛ ۲ مساوی و یک برد در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰.

تیم ملی با افشین قطبی ۲ بار با امارات دیدار داشت که یک برد ۰-۱ در راه جام جهانی و یک برد ۰-۳ در چارچوب مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۱ حاصلش شد.

**یک رویارویی با امارات برای کی روش

تیم ملی با هدایت کی روش تنها یک بار در ۸ سال اخیر به مصاف امارات رفته که آن هم در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۵ بود و با برد ۰-۱ ملی پوشان ایران همراه شد.


- عراق

** ۶ مصاف با عراقِ قبل از ۲۰۱۱

تیم ملی با هدایت همایون شاهرخی در ال جی کاپ ۲۰۰۳ در تهران ۰-۱ به عراق باخت!

با امیر قلعه نویی ۳ بازی با عراق در جام ال جی و قهرمانی غرب آسیا انجام دادیم. ۲ برد ۲-۰ و ۲-۱ و یک تساوی بدون گل حاصل آن بود.

تیم ملی با افشین قطبی ۲ رویارویی با عراق داشت که ۲ برد با نتایج مشابه ۱-۲ در دیداری دوستانه و مسابقات جام ملت‌های آسیا حاصل آن شد.

** خاطره بد عراق برای کی روش!

تیم ملی با هدایت کی روش ۳ مسابقه با عراق داشت. ۲ بار در دیدارهای دوستانه که یک برد و یک باخت هر دو با نتیجه ۰-۱ رقم خورد و دیدار رسمی مان هم در یک چهارم نهایی جام ملت‌های ۲۰۱۵ بود که بازی در وقت‌های قانونی ۳-۳ شد ولی در ضربات پنالتی ۷-۶ شکست خوردیم و از جام حذف شدیم!


**آمار کلی برد و باخت‌های کی روش و دیگر مربیان ملی

به گزارش مشرق، کی روش در ۷ سال و ۹ ماه اخیر جمعاً ۹۳ بار روی نیمکت تیم ملی کشورمان نشسته که از این تعداد ۶۰ دیدار آن مقابل تیم‌های قاره آسیا برگزار شده است. البته با توجه به اینکه او ۲۶ بار روبروی ۸ قدرت اصلی قاره آسیا به میدان رفته در واقع می‌توان گفت حدود ۴۳ درصد مسابقاتش را با تیم‌های مدعی قاره آسیا برگزار کرده است. حاصل این رویارویی‌ها ۱۷ برد، ۶ تساوی و ۳ باخت بوده است. یعنی تیم ملی با کی روش در ۶۵.۵% مسابقاتش برنده شده، در ۲۳% رقابت‌ها تساوی داشته و در ۱۱.۵% مصاف‌ها شکست خورده است.

یک نکته قابل توجه اینکه، تیم ملی با کی روش در طول حدود ۸ سال ۱۵ بازی دوستانه با تیم‌های آسیایی داشته که از این تعداد ۸ بازی آن با ۸ تیم مدعی مذکور بوده است بازی با ازبکستان، ۲ بازی با عراق، یک بازی با ژاپن، یک بازی با کره جنوبی و یک بازی با قطر). به عبارتی ۱۸ بازی دیگر کی روش با مدعیان آسیایی در قالب دیدارهای رسمی بوده است و این اهمیت آمار خوب سرمربی پرتغالی مقابل مدعیان را نشان می‌دهد.

این در حالی است که در همین مدت مشابه قبل از کی روش تیم ملی با ۶ سرمربی مختلف ۹۲ بازی مقابل تیم‌های آسیایی انجام داده که ۳۷ بازی آن با قدرت‌های اصلی بوده است. در واقع حدود ۴۰ درصد مسابقات تیم ملی در آن ۸ سال مقابل مدعیان قاره برگزار شده است. حاصل این رویارویی‌ها ۱۹ برد، ۱۱ تساوی و ۷ باخت بوده است یعنی تیم ملی قبل از کی روش در ۵۱% مسابقاتش با مدعیان برنده شده، در ۳۰% رقابت‌ها تساوی داشته و در ۱۹% مصاف‌ها شکست خورده است.

از ۲۰ دیدار دوستانه آن دوره ۱۲ بازی با تیم‌های مدعی آسیایی یعنی ۶۰ درصد در قالب دوستانه انجام شده است. بازی با عراق، ۲ بازی با کره جنوبی، ۲ بازی با امارات، ۵ بازی با قطر و یک بازی با ازبکستان)

**رشد ۱۴.۵ درصدی بردها در ثبات سرمربی تیم ملی!

در مقایسه تعداد بردهای تیم ملی در دوران ۸ ساله پیش از ورود کی روش با دوران ۸ ساله اخیر متوجه می شویم تیم ملی در آن مدت رودرروی مدعیان قاره حدود ۵۱% مسابقاتش را با برد پشت سرگذاشته در حالی که این تعداد در دوران کی روش با رشد ۱۴.۵ درصدی به ۶۵.۵% رسیده است. نکته قابل توجه تأثیر ثبات در حضور یک سرمربی در تیم ملی است که علی رغم انتقادات مفسران و کارشناسان، رؤسای فدراسیون با استقامتی کم نظیر بر حضور کی روش اصرار ورزیده البته نتیجه اش را هم دیده‌اند. این قیاس بین نتایج یک مربی با ۶ مربی قبلی ظرف ۸ سال انجام شده است.

**مصاف با مدعیان آسیا در جام ملت‌ها

تیم ملی ما از جام ملت‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵، در سه دوره ۱۰ بار با این ۸ قدرت برتر آسیا مختلف بازی کرده است. ۶ برد، یک تساوی و ۳ باخت حاصل این مسابقات بود.

کارلوس کی روش در جام ملت‌ها ۲۰۱۵ با تیم‌های مدعی ۳ بازی داشت. امارات و قطر را در دور مقدماتی شکست داد و در دور یک چهارم پس از تساوی ۲-۲ در پایان ۱۲۰ دقیقه، در ضربات پنالتی به عراق باخت.

افشین قطبی در ۲۰۱۱ در ۳ رویارویی که با قدرتهای آسیا داشت ۲ برد و یک باخت کسب کرد. او عراق و امارات را شکست داد و در دور بعد به کره باخت.

امیر قلعه نویی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ ازبکستان را شکست داد ولی به کره جنوبی در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی باخت و از تیم ملی کنار رفت.

برانکو هم در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ در دور گروهی با ژاپن به تساوی بدون گل رسید و کره جنوبی را در یک چهارم نهایی با درخشش علی کریمی ۴-۳ برد و به نیمه نهایی رسید.

با مشاهده این گزارش تحلیلی - آماری از مقایسه دوران کی روش و قبل از او در یک مدت مشابه پیشرفت قابل توجه نتایج ایران مقابل مدعیان آسیایی را به وضوح می‌توان دید. پیشرفتی که در سایه ثبات بر روی نیمکت تیم ملی و جوانگرایی و تغییر نسل قابل تقدیر در زمان کارلوس کی روش به ارمغان آمده است.

به امید قهرمانی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا

عملکرد ۸ ساله کی‌روش و سرمربیان ۷ سال و ۹ ماه قبل از کی روش
مقابل ۸ تیم مدعی قهرمانی آسیا
تیم برانکو قلعه نویی علی دایی افشین قطبی کی‌روش
برد باخت مساوی برد باخت مساوی برد باخت مساوی برد باخت مساوی برد باخت مساوی
استرالیا ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
ژاپن ۱ ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱
کره جنوبی ۱ ۱ ۰ ۱ ۱ ۱ ۰ ۰ ۱ ۱ ۱ ۱ ۴ ۰ ۱
عربستان ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱
قطر ۲ ۰ ۰ ۱ ۰ ۰ ۲ ۰ ۰ ۰ ۱ ۱ ۵ ۰ ۳
ازبکستان ۰ ۰ ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۶ ۱ ۰
امارات ۰ ۰ ۰ ۲ ۰ ۰ ۱ ۰ ۲ ۲ ۰ ۰ ۱ ۰ ۰
عراق ۰ ۰ ۰ ۲ ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۲ ۰ ۰ ۱ ۲ ۰
مجموع ۴ ۲ ۱ ۷ ۱ ۲ ۳ ۱ ۴ ۵ ۲ ۳ ۱۷ ۳ ۶
سال ۲۰۰۳ با همایون شاهرخی
یک بار به عراق باختیم و در سال ۲۰۰۸
با منصور ابراهیم زاده مقابل قطر
مساوی کردیم.
مجموع بردهای ۷ سال و ۹ ماه قبل از کی‌روش: ۱۹ برد    
    مجموع تساوی‌های ۷ سال و ۹ ماه قبل از کی‌روش: ۱۱ تساوی
مجموع باخت‌های ۷ سال و ۹ ماه قبل از کی‌روش: ۷ باخت  
مجموع بازی‌های ۷ سال و ۹ ماه
قبل از کی روش: ۳۷



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/250
نظرات شما