استعفای روحانی و برگزاری ۲ انتخابات در اسفند!

مصطفی هاشمی‌طبا به تازگی تأکید کرد جناح‌های سیاسی کشور دیگر حرف جدیدی برای گفتن ندارند و تغییری هم در کار نیست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،استعفای روحانی و برگزاری ۲ انتخابات در اسفند! حجاریان در اتاق فرمان فتنه اقتصادی

«سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در یادداشتی که در جدیدترین شماره نشریه صدا و با عنوان «کدام اصلاح‌طلبی؟ کدام بقا؟» منتشر کرد به شرح یادداشت قبلی خود با عنوان «اصلاح‌طلبی و مسئله بقا »[۱] پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت (که در اعتمادآنلاین بازنشر شد) درباره اشاره سابق خود مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان در صورت بروز طوفان (یا همان فتنه) باید سر خود را پایین بگیرند، نوشته است:

«پس از انتخابات سال ۸۸ طوفانی پدید آمد و کسی در اردوگاه اصلاح‌طلبی سر خود را پایین نگه داشت اما هزینه‌های بسیاری بر این جریان وارد آمد و تا امروز، همچنان شرایط پیش از هشتاد و هشت، مهیا نشده است. اساساً در طوفان‌ها می‌توان دو نوع سرخم کردن را در پیش گرفت؛ رویکرد اول، به‌سان سرو است. سرو در مقابل طوفان سر خود را پایین نگه می‌دارد اما جایگاه پیشین‌اش محفوظ است. رویکرد دوم، سر خم کردن از جنس تملق و ابن‌الوقتی و به‌قصد کار و کسب سیاسی-اقتصادی است و طبعاً در اندیشه اصیل اصلاح‌طلبی، سرو محوری بر ابن‌الوقتی رجحان دارد. البته شاید بتوان از نوع سومی از سر خم کردن سخن گفت که در آن، فعالیت ایمن در خارج از کشور به حضور پرمخاطره در وطن ترجیح داده می‌شود.»

حجاریان همچنین توضیحاتی را درباره ماجرای مشارکت مشروط در انتخابات (که گزینه چندان مهمی در رفتارها و سوابق اصلاح‌طلبان نیست) نیز ارائه می‌کند و اصلی‌ترین جملات یادداشت خود را در قالب این کلمات ارائه می‌کند:

"البته در این میان، وجود و کارکرد پارلمان به‌دلیل تناقضات و تعارضات یا به‌تعبیری دیگر، «حاکمیت دوگانه» به‌طور جدی محل پرسش قرار گرفته است و شاید، تمهید «حاکمیت یگانه» و پایان دادن به این معضل، از معبر استعفای رئیس جمهور و برگزاری همزمان دو انتخابات در اسفندماه سال جاری بگذرد تا نتیجتاً، مجلس و دولتی همسو با رؤسای همسوتر بر مصدر امور قرار بگیرند "[۲]

 

*منظور حجاریان از حاکمیت دوگانه؛ مفهوم «دولت پنهان» است که چندیست اصلاح‌طلبان تأکید دارند هم‌اوست که عامل ناکارآمدی دولت شده و نمی‌گذارد دولت کار کند و مثلاً گرانی را به ارزانی تبدیل کند!

تأکید چپ‌ها بر عبارت برساخته دولت پنهان همچنین اگرچه اشاراتی به سمت سپاه پاسداران، شورای نگهبان و سایر نهادهای حاکمیتی دارد اما همانطور که واضح است؛ رأس حاکمیت و سمترهبری نظام را نشان می‌دهد.

بالنتیجه کنایه حجاریان به عبارت «حاکمیت یگانه» هم رأس همان دولت پنهان را مورد اشاره قرار می‌دهد که در پیش اشاره کردیم منظور، رهبری نظام است.

با دانستن معنای این نیش و کنایه‌ها، اکنون واضح است که حجاریان برای برون‌رفت نظام از مشکلاتی که دولتِ اصلاح‌طلبان و ماحصل «تَکرار می‌کنم» پدید آورده؛ «استعفای روحانی»، اِعمال نفوذ بر انتخابات و روی کار آوردن دولت و مجلسی همسو با خواسته‌های دولت پنهان را پیشنهاد می‌دهد. که البته منظور از کلمه «پیشنهاد» کنایه موزیانه او به حاکمیت نظام است مبنی بر اینکه حال که این مشکلات و گرانی‌ها را پدید آورده‌اید؛ پس دستگاه‌های همسو با خودتان را هم روی کار بیاورید!

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که سعید حجاریان اولین کسی بود که در ایام دولت اول روحانی؛ گزینه استعفای رئیس‌جمهور را مطرح کرد.

او ۳ سال قبل طی اظهاراتی گفته بود: «آقای روحانی اگر شکست بخورد بحران در بحران ایجاد خواهد شد. فرض کنید که توافق برجام در یک جایی به لحاظ اجرا شکست بخورد و همه‌چیز هوا شود. روحانی هم استعفا می‌دهد و می‌رود، و یک نفر مثل معجزه‌ی هزاره‌ی سوم سر کار می‌آید. روحانی شکست می‌خورد .»[۳]

پس از او، کسانی از اصلاح‌طلبان در مقاطعی دیگر و خاصّه از ابتدای روی کار آمدن مجدد روحانی در دولت دوازدهم؛ کراراً بر مفهوم استعفای روحانی تأکید کرده‌اند و جالب آنکه رسانه‌های این جریان خاص سیاسی اصرار دارند که طرح مسئله استعفای روحانی کار اصولگرایان است.

با دانستن مطالب پیش‌گفته، این تحلیل مطرح شده در وبلاگ مشرق تعیّن بیشتری می‌یابد که حجاریان در کنار تأکید چند ساله‌اش بر سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، آوردن مردم به خیابان و مژده‌های پیاپی مبنی بر وقوع طوفان و سیل در خیابان‌ها ![۴] و ایضاً فرمانش مبنی بر کنترل از راه دور این «فتنه اقتصادی» احتمالی و حمایت اصلاح‌طلبان از این حرکت به سان «سرو»! در صدد پر فشار شدن این پروژه با استعفا کشاندن رئیس‌جمهور روحانی نیز هست.

این تحلیل که با اطلاعات پیش‌گفته به روشنی اثبات می‌شود همچنین نشان می‌دهد که چگونه برخی جریانات دولتی با رفتارهایی مثل انتشار کلیپ سقوط کاپیتان!، عدم نظارت بر قیمت‌ها، اصرار بر ناامیدی مردم و لایک دادن به اغتشاش میلیونی در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری؛ آتش تهیه را برای حجاریان فراهم می‌آورند.

گزاره‌ای که بایستی بیش از این مد نظر و توجه نهادهای ناظر کشور باشد...

لازم به اشاره است که مشرق پیش از این و در ابتدای فروردین ماه امسال گزارشی را با عنوان«تئوری زمین زدن دولت در فتنه آینده تکرار می‌شود؟» را منتشر و به آنچه که حجاریان امروز می‌گوید اشاره کرده بود.

در این میان البته یک سوال تحلیلی شبیه به معماهای ذن (معماهای بدون پاسخ) وجود دارد و آن اینکه آیا رئیس‌جمهور روحانی هم با جریانات پیش‌گفته پیرامون فتنه اقتصادی، استعفا و تهیه آتش تهیه برای بغرنج شدن اوضاع کشور همراهی دارد یا خیر؟!

از یک سو باید گفت که اینگونه نیست و از سوی دیگر نیز همه می‌دانیم که رأس دولت سکوت‌های ممتدی در برخی مواضع سیاسی و اجرایی دارد.

فی‌المثل آنهایی که از داخل دولت از اغتشاش میلیونی و ناآرامی‌های فیزیکی مردم صحبت کردند همچنان مشغول رفت و آمد در درون دولت هستند و یا با اینکه نظارت بر قیمت‌ها وظیفه ذاتی دولت است اما شاهد رخوت عجیبی از سوی دولت در این زمینه هستیم.

ما قضاوت درباره این معمای ظاهراً بی‌پاسخ را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

 

***

 

«هاشمی‌طبا» به پوچی سیاسی رسید

«مصطفی هاشمی‌طبا»، فعال اصلاح‌طلب واز کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که «به نظر شما جناح‌های سیاسی حاضر هستند که در ویترین سیاسی خود تغییر ایجاد کنند؟» گفته است:

«شعارها و حرف‌های هر جناح، خیلی قابل تغییر نیست. ضمن اینکه حرف جدیدی هم برای گفتن ندارند. ممکن است چیزی در ذهن‌شان باشد اما حرفی برای گفتن ندارند. لذا تغییری هم ایجاد نمی‌کنند.»

او در ادامه تصریح می‌کند:

«جریان های سیاسی در کشور ما، برنامه‌های خودشان را اعلام نمی‌کنند. ممکن است تنها بیایند و اعلام کنند که قرار است چنین و چنان بشود، اما باید تبعات چنین بشود و چنان بشود را هم بگویند. هیچکدام جرأت آن را ندارند که سیاست‌ها و پیشنهادهای خود را همراه با تبعاتش بیان کنند و بگویند فلان سیاست، فلان تبعات را هم به دنبال دارد؛ برنامه‌های خودشان را فقط در حالتی قرار می‌دهند که جلب توجه کنند و رأی جمع کنند .»[۵]

 

*آقای هاشمی‌طبا حکماً در جریان نیستند که عمر سیاست‌ورزی و ایضاً عمر کارآمدی قرار نیست همراه با ایشان بازنشسته شود و از دور کنار برود!

اینکه جریانات سیاسی کشور حرفی برای گفتن ندارند نیز به لحاظ تجربه عمومی مردم ایران حرف صحیحی نیست...

انتخابات‌های چند دوره اخیر در کشور نشان داد که یک جریان سیاسی چگونه می‌تواند با روی کار آمدن خود، اقتصاد و معیشت مردم را با مخاطرات جدی دنبال کند و به جای این مخاطرات نیز موجودی پر از تهی به نام برجام و یا یک شهردار دوچرخه‌سوار را تقدیم آنان کند.

اکنون آیا ممکن نیست جریانی سیاسی در کشور وجود داشته باشد که بر خلاف جریان موجود بیاندیشد، کارآمد باشد، بتواند بر قیمت‌ها نظارت کند و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد؟!

یقیناً در مقایسات ذهنی مردم و تجربه‌های سیاسی توده‌های ایران؛ گفته‌های نومیدانه هاشمی‌طباپذیرفته نیست و مردم به‌خوبی دریافته‌اند که اثر آری یا نه گفتن به «تَکرار می‌کنم» چگونه می‌تواند شرایط پیرامون آنها را دچار نوسان کند...



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2762
نظرات شما