چگونه باید جلوی بخشی از خسارات سیل را می‌گرفتیم؟

تخریب واحدهای مسکونی روستایی بر اثر سوانح طبیعی، هشداری برای مسئولین است تا با صرف هزینه های بسیار کمتر و نوسازی و بهسازی این واحدها از بروز خسارت های جانی و مالی جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمد اسلامی وزیر راه، شهرسازی و مسکن چهارشنبه ۲۸ فروردین در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تاکنون ۱۷۹ هزار واحد آسیب دیده در مناطق سیل زده شناسایی شده که در این میان بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی باید مجدداً احداث و ۱۰۸ هزار واحد مسکونی باید بازسازی شود.

یکی از علل افزایش خسارت‌های جانی و مالی در حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، عدم استحکام واحدهای مسکونی بخصوص در روستاهای کشور است و البته متاسفانه این ماجرا در کشور ما اتفاق تازه ای نیست.

 

به عنوان نمونه، زمان زیادی نگذشته از روزی که بر اثر زلزله کرمانشاه بسیاری از هموطنانمان در تخریب واحدهای مسکونی روستایی جان خود را از دست دادند. واحدهای مسکن روستایی‌ای که در این حادثه آسیب جدی دیدند و طبق آمار باید ۲۲ هزار واحد را مجدداً از نو ساخت.

 

مطابق با گزارش‌ها، بیش از ۶۳ درصد از واحدهای مسکونی روستایی کشور یعنی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، غیر مقاوم هستند و خطر تخریب آنها در برابر حوادث طبیعی امری جدی و خطرناک است. بر همین اساس در برنامه پنجم و ششم توسعه، هدفگذاری برای ساخت و نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی انجام شده است.

 

البته با این فرض که دولت‌ها به تکلیف خود در این زمینه به صورت کامل هم عمل کنند، برای ساخت و بهسازی واحدهای موجود ۱۶ سال زمان نیاز است. البته این زمان بدون احتساب کمبودهای موجود مسکن در روستاهاست. لازم به ذکر است سرشماری سال ۹۵ از کمبود ۶۸۰ هزار واحد مسکن روستایی نسبت به خانوارهای ساکن در روستاهای کشور حکایت دارد.

 

با این وجود مطابق با آمارهای رسمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در چهارسال دولت اول روحانی کمتر از ۱۵۰ هزار قرارداد برای بهسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی منعقد گردید. سازمان برنامه و بودجه هم در گزارشی که سال ۹۷ منتشر کرد، از تحقق ساخت تنها ۷۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور در سال ۹۶ خبر داد.

 

جالب اینجاست بعد از وقوع هر حادثه طبیعی دولت به ناچار هزینه بسیار بیشتری را برای جبران خسارت وارده و تامین واحدهای مسکونی روستاییان متقبل می شود.

 

این واقعیت را می‌توان از سخنان ۱۹ فروردین ماه عزیزالله مهدیان معاون امور بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور متوجه شد که در مورد بازسازی و بهسازی واحدهای آسیب دیده ناشی از سیل گفته بود: برای بازسازی واحدهای تخریبی تسهیلات ۴۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود. بعد از زلزله کرمانشاه هم دولت برای یک واحد روستایی تسهیلاتی به میزان ۳۵ میلیون تومان و همچنین ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته است.

 

این در حالی است که وام در نظر گرفته شده برای بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی در آن زمان ۲۵ میلیون تومان بود. این حوادث هر چند برای چندمین بار ولی می تواند هشداری برای مسئولین باشد که اگر قبل از وقوع حادثه وام بهسازی و نوسازی واحدهای غیر مقاوم روستایی به آسانی در اختیار روستاییان قرار می گرفت، هم خسارات غیر قابل جبران کمتری اتفاق می افتاد و هم اینکه روستاییان بدون تاملات روحی ناشی از این حوادث سرپناه ایمنی را برای خود فراهم می کردند.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/2841
نظرات شما