سرگیجه اصلاح طلبان برای توجیه شکست انتخاباتی

اصلاح طلبان برای توجیه این شکست با نوعی سرگیجه مواجه شدند و با حرف های ضد و نقیض که با یکدیگر تفاوت دارد و و هر سخنی صحبت های دیگری را نقض می کند، سعی در فرار از واقعیت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوزاصلاح طلبان برای توجیه این شکست با نوعی سرگیجه مواجه شدند و با حرف های ضد و نقیض که با یکدیگر تفاوت دارد و و هر سخنی صحبت های دیگری را نقض می کند، سعی در فرار از واقعیت دارند.

این روزها اصلاح طلبان که شکست سختی در مجلس خورده اند برای بازیابی خود اقدام به توجیه این شکست با مولفه های گوناگون می کنند. البته شکست اصلاحات در انتخابات مجلس یازدهم یکی از تاریخی ترین شکست های این جناح سیاسی است که بسیار بی سابقه بوده است.

اصلاحات نه تنها در تهران با نتیجه 30 بر هیچ صندلی های سبز مجلس را به رقیب سنتی خود واگذار کرد بلکه در کل کشور نیز این جریان سیاسی نتوانست توفیق چندانی حاصل کند و بازنده این رقابت دموکراتیک بود. اصلاحات در مجموع از 290 کرسی بهارستان یازدهم سهم چندانی از این مجلس ندارند و برای آنان این شکست یک فاجعه بزرگ  محسوب می شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اصلاحات درواقع به عملکرد ضعیف خود در مجلس دهم باخت. این شکست آنقدر آشکار بود که «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون اصلاح طلبانه امید حتی برای انتخابات ثبت نام نکرد و ترجیح داد در خارج از مجلس به فعالیت سیاسی خود ادامه دهد.

درواقع بسیاری معتقدند که «مجید انصاری» که به عنوان سرلیست این جریان سیاسی در پایتخت معرفی شد بازی اصلاح طلبان را خورد. وی که در دولت روحانی سمت هایی همچون معاون پارلمانی و معاون حقوقی رئیس جمهور را بر عهده داشت نماینده وضع موجود بود. وضعیتی که حاصل ائتلاف اصلاحات و اعتدالیون بوده است و مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری برای مردم بوجود آورده است. قطعا مردم برای دوری از این وضعیت از چنین شخصیت های سیاسی دوری می کنند.

حالا اصلاح طلبان برای توجیه این شکست با نوعی سرگیجه با این موضوع برخورد می کنند. از یک سو بیان می کنند که اصولگرایان در یک رقابتی بی رقیب در این انتخابات پیروز شده و ازسوی دیگر پای شورای نگهبان و غربالگری این شورا را به میان می کشد.

در همین راستا روزنامه اصلاح طلب ابتکار که مدیرمسئولی آنرا «محمد علی وکیلی» بر عهده دارد، در مطلبی با عنوان « توهم اصولگرایان» نوشت که این جریان سیاسی در غیاب رقیب توانسته پیروز میدان بشود. جالب است که این روزنامه حتی برای توجیه این شکست مدیر مسئول خود را نیز انکار می کند. وکیلی نماینده فعلی مجلس دهم از جمله اصلاح طلبانی است که در انتخابات یازدهم مجلس در لیست یاران اصلاحات به سرلیستی مجید انصاری قرار گرفت. لیستی که حتی یک نفر از آن نیز برای مجلس آتی حائز آرای مردمی نشد و مردم اینبار آنان را رد صلاحیت کردند.

در همین رابطه، «اشرف بروجردی» از فعالان زن اصلاح طلب درباره تجزیه و تحلیل انتخاباتی بیان می کند: «فکر می‌کنم اگر در نظر بگیریم که ۶۰‌درصد جامعه پای صندوق‌ها حاضر نشدند و ۲۰‌درصد آن آراء خاکستری بوده باشند؛ ۴۰‌درصد دیگر پایگاه رای اصلاح‌طلبان بوده‌اند. اینها کسانی هستند که سر بزنکاه‌ها نشان دادند با حضور خود می‌توانند نتیجه انتخابات را تغییر دهند. انتخابات ۹۶ تابلویی پیش روی ما است.»

اگر این توجیه عجیب بروجردی را هم با اغماض بپذیریم پس جریان اصلاحات عملکرد ضعیفی داشته است که بدنه طرفدار این جریان در انتخابات شرکت نکرده است. هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نباید جناحی و سیاسی به مردم نگاه کنیم. بسیاری از مردم به عملکرد مسئولان نگاه می کنند نه اینکه طرفدار یک جناح سیاسی باشند. با این شرایط بقیه افرادی که در انتخابات شرکت کردند که به اصولگرایان رای داده اند نیز اصولگرا هستند. با این تحلیل بروجردی پس اکثریت جامعه که به لیست ایران سربلند رای داده اند و انتخابات شرکت کرده اند، اصولگرا هستند.
 
«جواد امام» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات نیز در سخنانی قابل تامل درباره شکست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم بیان می کند: «اگر انتخابات با حضور حداکثری مردم پر شور رقم می‌خورد اقلیت نمی‌توانست جای اکثریت را در مجلس بگیرد.»

به نظر می رسد که این فرد نزدیک به خاتمی ماجرای «تکرار می کنم» رئیس دولت اصلاحات را فراموش کرده است، سئوال اساسی اینجاست که چرا خاتمی در این انتخابات دوباره برای حضور طرفداران خود «تکرار می کنم» را تکرار نکرد و به قول جواد امام برای حضور حداکثری مردم در انتخابات که به نفع اصلاحات بود تلاش نکرد. جالب است که جواد امام مانند روزنامه ابتکار چهره های خود را انکار می کند تا شکست خود را توجیه کند.

به نظر می رسد که اصلاح طلبان به خوبی می دانستند که قافیه را از قبل باخته اند و این روزها برای بهانه جویی دست به هر شاخه خشکیده ای برای نجات خود از گردابی که در آن قرار گرفته اند، می زنند که هیچ کدام راهگشا نیست. هر چند که این جریان سیاسی به خوبی می داند که از کجا به این حوزه رسید و با مرور دوباره کارنامه کاری خود در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر تهران و دولتی که از آن حمایت می کند و بسیاری از اعضای کابینه آن از اصلاح طلبانی مانند مجید انصاری و عباس آخوندی تشکیل شده بود، به خوبی به واقعیت قضیه پی می برد.

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5011
نظرات شما