در گفتگو با کارشناسان مذهبی مطرح شد؛

الگوی بانوان در مسئله حجاب حضرت زینب(س) باشد/نقش حضرت زینب(س)بعداز عاشورا

کارشناسان مذهبی با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در زنده نگهداشتن واقعه کربلا بعد از عاشورا، مطرح کردند: حضرت زینب (س) در اسارت نیز والاترین پاسدار حیا و عفاف بود که امروز می تواند بهترین الگو برای بانوان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حضرت زینب کبری (س) که در مکتب پدر و برادران شجاع خود رشد و نمو کرده بود مانند آنان شجاع و بی باک بود چنانکه شیخ شوشتری می گوید: اگر امام حسین(ع) در کربلا یک میدان برای نبرد داشت، حضرت زینب(س) دو میدان داشت یکی مجلس ابن زیاد و دیگری مجلس یزید.
 پس از حادثه کربلا حضرت زینب (س)، حدود یک سال و شش ماه زندگی کرد. حضرت در کاروان اسیران، همراه دیگر بازماندگان قافله کربلا به کوفه و سپس به شام برده شد. اگر چه رهبری بازماندگان بر عهده امام سجاد بود، زینب کبری (س) نیز سرپرستی را برعهده داشت.
سخنرانی قهرمانانه زینب (س) در کوفه، موجب دگرگونی افکار عمومی شد. وی در برابر نعره مستانه عبیدالله بن زیاد، آن گاه که به پیروزیش می‌‌نازید و می‌‌گفت: "کار خدا را با خاندانت چگونه دیدی؟!" با شهامت و شجاعت وصف ناپذیری گفت: جز زیبایی چیزی ندیده‌‌ام. شهادت برای آنان مقدر شده بود. آنان به سوی قربانگاه خویش رفتند به زودی خداوند آنان و تو را می‌‌آورد تا در پیشگاه خویش داوری کند».
آن گاه که ابن زیاد دستور قتل امام سجاد را صادر کرد، زینب (س) با شهامت تمام، برادر زاده‌‌اش را در آغوش گرفت و گفت: اگر خواستی او را بکشی مرا هم بکش. به دنبال اعتراض زینب (س)، ابن زیاد از کشتن امام پشیمان شد.
کاروان آزادگان به دمشق رفت. در شام نیز زینب (س) توانست افکار عمومی را دگرگون نماید. جلسه‌‌ای یزید به عنوان پیروزی ترتیب داده بود و در حضور بازماندگان واقعه کربلا، سربریده حسین (ع) را در تشت نهاد و با چوب‌د‌ستی به صورتش می‌‌زد، زینب کبری (س) با سخنرانی خویش غرور یزید را در هم کوفت و او را از کرده خویش پشیمان کرد. سرانجام یزید مجبور شد کاروان را با احترام به مدینه برگرداند.
در مدینه نیز زینب (س)، پیام آور شهیدان، ساکت ننشست. او با فریادش مردم مدینه را بر ضد حکومت یزید شوراند. حاکم مدینه در پی تبعید حضرت زینب (س) برآمد. به نوشته برخی حضرت به شام سفر نمود و در همان جا درگذشت.

مجاهدت حضرت زینب (س) مانع از تحریف پیام عاشورا شد
این ها گوشه ای از رشادت ها و شجاعت های حضرت زینب(س) است  که در این خصوص مریم معین الاسلام در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ماندگاری عاشورا با حضور حضرت زینب(س) در واقع نقشی بی بدیل و غیر قابل‌انکار است.
وی ادامه داد: این‌قدر این نقش مهم بود که شعرا هم در رابطه با این نقش شعر "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود" را سر داده اند؛ این حقیقت و واقعیتی است که اگر حضرت زینب(س) نبودند واقعیت و جریان کربلا در همان جغرافیای کربلا می ماند و دشمن به گونه ای که خود می خواست آن را بیان می کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) با اشاره به نقش این بانون بعد از کربلا، افزود: نقش حضرت زینب(س) این بود که اولاً جلوی تحریف جریان عاشورا را گرفتند و اجازه به دشمن ندادندکه براساس آنچه خودشان می خواستند تاریخ نگاری کنند که این مهم‌ترین نقش بود.
وی اضافه کرد: نقش بعدی حضرت زینب(س) بعد از جریان عاشورا  رسوا کردند دشمن بود و تلاش کرد تا آن چهره واقعی و حقیقی دشمنان امام حسین(ع) را  در خطبه ها  و سخنرانی ها خود بیان کند.
معین الاسلام با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) به خوبی اهداف نهضت امام حسین(ع) ،کربلا و چرایی شهید شدن را منتقل کردند، خاطرنشان شد: تلاش های حضرت زینب(س) در عدم تحریف جریان عاشورا و همچنین انتقال و بیان پیام عاشورا در هر فرصت و از طرفی هم رسوا کردن چهره و شخصیت واقعی دشمنان را که در پشت نقابی مخفی شده بودند از مهم‌ترین مؤلف‌های ماندگاری جریان عاشورا است.

خطبه های حضرت زینب(س) عامل ماندگاری جریان عاشورا شد
همچنین در این خصوص آیت الله سیدجمال الدین دین پرور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در ماندگاری و حفظ جریان عاشورا، خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در عاشورا موقعیت ویژه ای داشتند که بعد از واقعه عاشورا ادامه راه امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) سپرده شد.
وی تاکید کرد: حضرت زینب(س) از نظر مقام علمی، سخنرانی، قدرت روحی و سعه صدر به  گونه ای بودند که می توانستند آن عظمت و قدرت نهضت امام حسین(ع) را دنبال کنند و آن حالت شجاعت، شهامت و نترس بودن و بیان حقایق و مطالبی که باید به یزید و یزیدیان گفته شود از آن حضرت بر می آمد و به نحو احسن و با قدرت آن را انجام دادند.
این استاد حوزه با اشاره به جمله "کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود"، گفت: دشمنان می خواستند امام حسین(ع) را در بیابان بکشند و بگویند که همه چیز تمام شد و گروهی گروه دیگری را کشت، اما حضرت زینب(س) این اتفاق را یک حادثه جهانی قرار دادند و مردم را روشن کردند .
وی افزود: سخنرانی های ایشان درچند روز بعد از واقعه کربلا در کوفه موجب شد تا مردم شروع به شیون کنند و از کار خود پشیمان شوند.

حضرت زینب (س) در اسارت نیز والاترین پاسدار حیا و عفاف بود
اما باید به این موضوع اشاره کرد که حضرت زینب(س) می تواند یکی از بهترین الگو برای دختران و مادران این سرزمین باشد و خانواده های شهدا می توانند در بسیاری از مسائل به این بانوی بزرگ اقتدا کنند. یکی از مسائلی که حضرت زینب(س) چه در واقعه کربلا و چه در بعد از واقعه کربلا و در اسارت از آن پاسداری کرد و به هیچ دلیلی مانع از کنار گذاشتن آن نشد موضوع حجاب بود. حضرت زینب(س) همچون مادر خود حضرت زهرا(س) هیچ وقت از حجاب و عفاف خود کوتاه نیامدند و امروز بانوان می توانند در مسئله حجاب بی بی حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار دهند.
از همین رو در این خصوص مریم معین الاسلام با اشاره به مسئله نفوذ فرهنگی در کشور و الگو گرفتن جوانان از حضرت زینب(س)، اظهار داشت: اگر کسی از بانوان واقعا به دنبال حق و حقیقت باشد یکی از جلوه های زیبا رفتاری حضرت زینب(س) و زنان عاشورا مسئله حجاب بود.
وی ادامه داد: وقتی امام حسین(ع) می خواستند با بانوان وداع کنند از آنها خواستند که پوشش داشته باشند و در مسیر اسارت حجاب خود را از دست ندهند.
وی اضافه کرد:حضرت زینب(س) در مسیر اسارت بسیار تلاش می کردند تا حجاب زنان حفظ شود و آنها در مقابل نامحرمان قرار نگیرند .
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی زنان منتظر با اشاره به اهتمام حضرت زینب(س) به حفظ حجاب در مسیر اسارت، گفت: حضرت زینب(س) در مسیر اسارت و سخت ترین شرایط  به دنبال حجاب بودند و این شرایط منجر نشد که حجاب خود را از دست بدهند.
وی عنوان داشت: حضرت زینب(س) در تمام مدت اسارت  پاسدار حریم حیا و حجاب بودند.
 معین الاسلام با اشاره به اینکه کسانی که بیدار باشند می توانند نمودها و مسائل حجاب را در رفتار حضرت زینب(س) در کربلا به راحتی درک کنند، خاطرنشان کرد: بانوان می تواننددر جریان کربلا ردپا و اهتمام به حجاب را به راحتی مشاهده کنند.


انتهای پیام/160
http://enghelab-news.ir/5308
نظرات شما