در گفتگو با آتش نشانان مطرح شد:

بهترین راه جلوگیری از آسیب دیدگی و سوختگی ماندن در خانه است/ سوختگی های وحشتناک ، نتیجه بی مبالاتی افراد

آتش نشانان بهترین راه جلوگیری از آسیب دیدگی و سوختگی در حوادث چهارشنبه سوری را ماندن در خانه دانستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  چهارشنبه سوری گرچه سنتی است که ریشه در آیین دیرین ایرانیان دارد اما در سال های اخیر به بهانه شادی و نشاط جوانان، عده ای با استفاده خطرناک و غیر کنترل شده از مواد محترقه و آتش زا ، بساطی را برای مردم و خانواده ها ایجاد کرده اند که متاسفانه خروجی آن ، حوادث دلخراشی اعم از سوختگی های شدید و نیز آسیب های جسمی دردناک و فوت بوده است.
در این بین ، آتش نشانان به عنوان کسانی که همیشه در بزنگاه های حوادث در کنار مردم و یاری گر آن ها در امداد رسانی بوده و هستند، شاهد بیشترین صحنه های دردناک مربوط به این قضایا بوده و هستند و به نوعی از اولین نفراتی هستند که به صحنه حادثه می رسند.
در همین خصوص با چند تَن از آتش نشانان شهرمان در خصوص حوادث و لطماتی که از ناحیه بی مبالاتی در برگزاری چهارشنبه سوری در قم نصیب شهروندان خاصه نسل جوان شده ، گپ و گفتی داشته ایم که در ادامه می آید؛

درخواست آتش نشانان قم از مردم؛ نه به چهارشنبه سوری
در ابتدا حمید کریمی مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگارما ، اظهار داشت: همه ساله با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال باید نگران حوادثی باشیم که متاسفانه اثر ناآگاهی و فراموشی سنت های قدیمی چهار شنبه آخر سال رخ می دهد از جمله اینها استفاده از مواد محترقه و روشن کردن آتش در معابر شهر است که با وجود اینکه هر سال خسارت های جانی و مالی زیادی به بار می آورد اما همچنان درس عبرت نشده و مجدداً شاهد این نوع حوادث هستیم.
وی با اشاره  به حوادث چهارشنبه سوری آخر سال  در کشور و قم گفت: سال گذشته  ۷۵۱ مصدوم در کل کشور از قربانیان چهارشنبه آخر سال بودند که ۳۹ نفر نقص عضو شدند همچنین ۲۲۰ نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند و ۲ نفر فوتی نیز برجای گذاشت.
کریمی ادامم داد: در شهر قم۲۴ مصدوم که ۲۳ نفر آنها دچار سوختگی شدند یک  پسر بچه ۱۲ ساله آسیب شدید از ناحیه چشم داشت و تعدادی از خودروهای آتش نشانی آسیب دیدند همچنین تعدادی ازآتش نشان ها مصدوم شدند.
مدیر روابط عمومی آتش نشانی قم با اشاره به اینکه  امسال نیز مانند سال گذشته به علت کرونا از تجمع ها دوری کنیم، عنوان داشت:  در این بین والدین باید بیشتر حواسشان به فرزندانشان باشد و اطلاعات کافی در مورد دوستان جدید شان داشته باشند سعی شود در این شب خانواده ها از منزل خارج نشده با برنامه‌های تلویزیون و یا تهیه فیلم هایی جوانان و نوجوانان و کودکان را در منزل نگه دارند.
وی تاکید کرد: این احساس مسئولیت باید در همه وجود داشته باشد اگر افرادی را مشاهده می کنند که بین نوجوانان جوانان و کودکان مواد محترقه می فروشند این مسئله را به مسئولان نظامی و انتظامی اطلاع دهند.
وی در پایان گفت: آتش نشان ها از مردم درخواست می کنند در این شب برای اینکه کسی داغدار نشود مراقب خودشان و دیگران با انجام ندادن کارهای خطرناک باشند.

سوختگی های وحشتناک ، نتیجه بی مبالاتی افراد در چهارشنبه سوری است
از طرفی مهدی ابراهیمی یکی از آتش نشانان شهرمان که چندین سال است در این حرفه خدمت رسانی می کند با اشاره به حوادث چهارشنبه سوری، اظهار داشت: در چهارشنبه آخر سال بیشترین حوادث در منطقه نیروگاه رخ می دهد.
وی ادامه داد: در این شب ها جوانان اقدام  به آتش زدن لاستیک وسط خیابان و پرتاب کردن بطری بنزین و مواد محترقه به داخل آن می کنند که این موضوع باعث ایجاد خطر و گاهی ههم صدمات جانی و مالی می شود.
این آتش نشان بیان داشت: برخی افراد در نظر دارند که منطقه ای خارج از شهر برای این افراد در نظر گرفته شود تا آنها هیجان و نیروی خود را آنجا به دور از ایجاد مزاحمت برای مردم خرج کنند اما به نظر من باید فرهنگ سازی شود.
وی اضافه کرد: باید والدین در این موضوع آگاه شوند تا مراقب فرزندان خود باشند چرا که این مسئله بهتر نتیجه می دهد تا اینکه بخواهیم منطقه ای را بیرون شهر در نظر بگیریم.
ابراهیمی در ادامه با اشاره به توصیه و آموزش به والدین در چهارشنبه آخر سال، ابراز داشت: شهروندان در این شب تا حد امکان از خانه بیرون نیایند و اگر هم مجبور به تردد در داخل شهر هستند به هیچ وجه شیشه های خودروی خود را پایین نیاورند چرا که امکان دارد مواد محترقه به داخل ماشین پرتاب کنند.
این آتش نشان با اشاره به اینکه برخی حوادث و اتفاقات نتیجه سهل انگاری افراد است، افزود: در این شب حتما والدین به فرزندان خود بیشتر توجه داشته باشند و آنها را در داخل خانه  سرگرم کنند تا فرزندان به خارج از خانه نروند.
وی با اشاره به روبرو شدن با آسیب دیدگی برای فردی در این شب ، گفت: اولین کار این است که به مراکز خدماتی مثل اورژانس و اتش نشانی اطلاع دهند سپس فرد مصدوم را از محیط خارج کنند و از تجمع در دور مصدوم خود داری کنند.
ابراهیمی در خاتمه عنوان داشت: در این روزهای آخر سال برای همه آرزوی سلامتی دارم و امیدواریم حادثه ای رخ ندهد که موجب پشیمانی و داغدار شدن خانواده ای شود.

استفاده از فضای باز و کنترل شده در خارج شهر برای آتش بازی
همچنین در ادامه ابراهیم الیاسی آتش نشانان قمی که در ایستگاه١٠ در حال خدمت می باشد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تاکنون چهار سال چهارشنبه آخر سال را شیفت بودم، اظهار داشت: خداروشکر در این چندسال مشکلات جدی پیش نیامده است.
وی ادامه داد: از مناطق پرحادثه در استان قم نیروگاه می باشد که بیشتر در این منطقه لاستیک و چوب آتش می زنند و حتی در برخی موارد به خودروهای سازمان خسارت هم زده شده است.
این آتش نشان قمی با اشاره به در نظر گرفتن منطقه ای خارج از شهر برای آتش بازی افراد، گفت: این کار به نظر من بسیار مناسب می باشد چرا که مزاحمتی برای سایرین ندارد و مردم دیگر استرس تردد در شهر را نخواهند داشت.
وی بیان داشت:باید یک فضای باز و مناسب ، البته کاملا کنترل شده و تحت نظارت در نظر گرفته شود تا خدای ناکرده آسیبی به افراد نرسد.
الیاسی در ادامه با اشاره به برخی توصیه های به شهروندان ، ابراز داشت: شهروندان ازمواد محترقه خطرناک به هیچ عنوان استفاده نکنند و تا حدا امکان از تردد درمناطق شلوغ و پر ازدهام  که امکان هرگونه خطری هست خودداری کنند.
وی افزود: از آتش بازی درمناطق مسکونی و یا منطقه گسترده و کنترل نشده اجتناب کنند و حدالامکان در آتش بازی ها حتما یک خاموش کننده دستی  برای احتیاط همراه خود داشته باشند.
این آتش نشان عنوان داشت: امیدوارم شهروندان در آستانه سال جدید از کارهای خطرناک که امکان مشکل برای خود و دیگران می باشد را پرهیز کنند.

بهترین راه جلوگیری از آسیب و سوختگی ماندن در خانه است
این در حالی است که سید رضا حسینی  یکی دیگر از آتش نشانان فعال که در ایستگاه 19 در حال خدمت است در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تا کنون در هشت چهارشنبه آخر سال در شیفت کاری قرار داشته است ، اظهار داشت: در یکی از این چهارشنبه سوری ها که برای خاموش کردن آتش بزرگی که توسط برخی جوانان در وسط خیابان روشن شده بود به محل اعزام شدیم.
وی ادامه داد: اما به محض رسیدن به محل این افراد سنگ و آجر به خودروی آتش نشانی پرتاب کردند و مانع از اجرای عملیات شدند.
این آتش نشان قمی با اشاره به اینکه حادثه در هر مکانی می توانند خطرناک باشد، گفت: باید در این مسائل سطح فرهنگ برخی افراد بالا برود تا شاهد چنین حوادثی نباشیم چرا که این افراد چه در شهر و چه در خارج از شهر هم برای خود و هم برای دیگران حادثه ایجاد می کنند.
وی عنوان داشت: در خانه ماندن بهترین راه جلوگیری از آسیب دیدگی در این شب برای هر فردی می باشد که من این توصیه را به خانواده خودم هم دارم.
الیاسی در خاتمه خاطرنشان کرد: در این شب از نزدیک شدن با هر تجمعی اجتناب کنید.

در هر صورت آمارهایی که تاکنون توسط نیروهای امدادی کشور منتشر شده است نشان از حوادث تلخ چهارشنبه سوری است که باید مردم مراقب خود و فرزندان در این شب و روزها باشند تا در کنار تلخی کرونا تلخی بیشتری را در آستانه ورود به سال جدید تجربه نکنند.


انتهای پیام/160
http://enghelab-news.ir/5332
نظرات شما