افزایش ۶۳ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی/ وقتی عملکرد روحانی از "دولت قبل" هم بدتر است +جدول

بدهی دولت به بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان آذر، ۶۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،بر اساس آمار بانک مرکزی، در ابتدای سال جاری بدهی دولت به بانک مرکزی ۲۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود اما در پایان آذرماه این رقم به ۴۳ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

این آمار گویای آن است که در ۹ ماه نخست امسال، دولت ۱۶ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی، بدهکارتر شده است. بدهی دولت به بانک مرکزی به معنای استقراض دولت از بانک مرکزی است.

 

 

در پایان دولت دهم در تیرماه سال ۱۳۹۲ بدهی دولت به بانک مرکزی ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بود.

آسان ترین راه ممکن برای دولت، جهت رفع احتیاجات مالی خود، استقراض از بانک مرکزی است. مسئولان دولت روحانی منتقد استقراض دولت احمدی‌نژاد از بانک مرکزی بودند. دولت های نهم و دهم به دلیل استقراض از بانک مرکزی همواره مورد انتقاد رئیس جمهور و مسئولین دولت های یازدهم و دوازدهم بوده اند.

به عنوان نمونه رئیس جمهور حسن روحانی در حالی که در شامگاه ۵ آذر ۱۳۹۲ برای گزارش صد روز اول عملکرد دولت خود به صدا و سیما رفته بود، در مصاحبه تلویزیونی با سه خبرنگار گفت: یکی از دلایل تورم شدید و نقدینگی بالا در ایران، استقراض کلان دولت پیشین از بانک مرکزی در رابطه با مسکن مهر بوده است.

همچنین رئیس جمهور در مورخه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ و در جریان دیدار نوروزی خود با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی و فعالان سیاسی اظهار داشت: میوه ممنوعه در دولت یازدهم استقراض از بانک مرکزی و جلوگیری از افزایش پایه پولی کشور بوده است و امیدواریم امسال مردم ایران شاهد آرامش، رفاه و عزت بیشتر در همه حوزه ها بویژه در بخش اقتصادی باشند.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/787
نظرات شما