printlogo


در سیل مازندران شهر های زیر آب رفته/ یک روستا زیر آب رفت/ آخرین وضعیت راه‌های استان +عکس و فیلم
در سیل مازندران شهر های زیر آب رفته/ یک روستا زیر آب رفت/ آخرین وضعیت راه‌های استان +عکس و فیلم
کد خبر: 1351
بارندگی شدید و سیلاب، مازندران را در روزهای پایانی سال غافلگیر و برخی شهرهای استان را دچار آبگرفتگی کرد تا جایی که تردد در آن با قایق موتوری و جت اسکی صورت گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،به گزارش مشرق، آخرین روزهای زمستان ۹۷ برای مازندرانی‌ها چندان خوش یمن نبود، ترکیبی از بحران‌های متعدد در استان به وقوع پیوست، از بارندگی و سیلاب گرفته تا رانش و ریزش سنگ.

۲۴ ساعت از بارندگی شدید آخرین روزهای مازندران می‌گذرد و هنوز حجم آب در برخی رودخانه‌های استان از جمله تلار، تجن و نکارود بالاست و اگرچه خطرها کاهش یافته اما زخم طبیعت بر تن ناسور شهرها هویدا است.

از سیل و آبگرفتگی که بگذریم، ریزش سنگ در محورهای کوهستانی نظیر سوادکوه، بارش شدید برف در کندوان، هراز و کیاسر و خالی شدن زیر ریل قطار در محدوده راه آهن شمال، آخرین روزهای زمستان را در مازندران ناخوش کرده است.

صبح دوشنبه، ابر، باد و ماه، خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا دو روز مانده به عید در مازندران کمی بهتر سپری شود، هوا ابری و مه آلود است، ابرهای سیاه کنار رفته و آب رودخانه‌ها فروکش کرده است.

این درحالی است که برخی اهالی شهری و روستایی در مناطق مرکزی و شرقی استان، دوشنبه شب را در محل‌هایی خارج از منزل خود و یا در مساجد و مکان‌های درنظر گرفته شده به صبح رساندند.

 

ارتفاع برف در مازندران به یک‌ونیم متر رسید

 

نزولات آسمانی در استان مازندران به ویژه در مناطق کوهستانی همراه با برف در منطقه چهاردانگه مازندران همچنان ادامه دارد.

ارتفاع برف در آخرین شهر استان مازندران در جنوبی‌ترین نقطه استان به بیش از یک متر رسیده است.

حجم بارش برف در مناطق کوهستانی ساری به بیش از یک و نیم متر رسیده است.

به دلیل بارش سنگین برف برق بسیاری از مناطق روستایی قطع شده و امکان برقراری ارتباط وجود ندارد.

تردد در جاده کیاسر به منطقه بالادست چهاردانگه مازندران که از صبح امروز مسدود بوده امکان پذیر نیست.

همه خطوط ارتباطی منطقه به صورت کلی قطع شده است.

در حال حاضر اهالی روستاهای، ایول، سنور، چالو، لنگر، آلایکلا، کردمیر، ولویه علیا، سفلی، تلمادره، اراء، پشرت، کوات، قلعه‌سر، اروست و مالخواست با بحران شدید بارش برف مواجه شدند.

بخشدار منطقه چهاردانگه مازندران ضمن تایید بارش سنگین برف در منطقه چهاردانگه مازندران گفت: ارتفاع برف در کیاسر به یک متر و در مناطق بالادست ارتفاع برف و حتی تا یک و نیم متر می‌رسد، بارش برف همچنان ادامه دارد.

در حالی خطوط جاده‌ای و ارتباطی منطقه قطع است که از چند روز گذشته هواشناسی استان هشدارهای لازم را اطلاع رسانی کرده بودند.


در پی طغیان کم‌سابقه رودخانه تجن در مازندران، پارک ملل ساری به زیر آب رفت!
 

یک روستا در مازندران زیر آب رفت

 

رازجویان در ارتباط با آخرین وضعیت بحران سیل در مناطق مرکزی استان اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی تا حدودی حجم سیلاب‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه برنامه‌ریزی برای کنترل بحران به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد، گفت: خدمات‌رسانی در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار مازندران در ادامه از وضعیت بحرانی در روستای حسن آباد میاندورود خبر داد و گفت: این روستا به طور کامل زیر آب رفته است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر اقدامات لازم برای تخلیه روستا در دستور کار است، گفت: در حال حاضر چاره‌ای به جز تخلیه روستا نداریم.

فرماندار میاندورود هم از انتقال ادوات و تجهیزات برای تخلیه کامل روستا حسن آباد خبر داده است.

از شرایط بحران درحال خروج هستیم

مهدی رازجویان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران درباره آخرین وضعیت آبگرفتگی در استان با بیان اینکه بیشترین مشکل را در شهرستان سیمرغ و کیاکلا داشتیم افزود: خوشبختانه شرایط از بحران در حال خروج است و به شرایط عادی نزدیک می‌شود.

وی با اظهار اینکه با توجه به اعزام ادوات و ماشین آلات به شهرستان سیمرغ و کاهش سطح آب، روند امدادرسانی شدت یافته است گفت: مسدودی دهنه پل‌ها و مسیل ها باز شده و حجم بارش‌ها نیز کم شده است.

رازجویان با عنوان اینکه ۹۸ درصد شهرستان سیمرغ برق دار شده است گفت: آب شهرستان تا یک ساعت دیگر وصل می‌شود و برق یک یا دو روستا به دلیل آنکه ترانس آن زیر آب قرار دارد برای حفظ جان اهالی قطع است.

معاون استاندار مازندران با عنوان اینکه گاز شهرستان و دیگر مناطق قطع نیست گفت: در شهرستان میاندرود، انتقال اهالی برخی روستاها از جمله قادی کلاً به روستاهای همجوار منتقل شدند و در شهرستان سوادکوه نیز با رانش مواجه بودیم که ادوات لازم برای امدادرسانی اعزام شدند.

 

وی با عنوان اینکه دسترسی و آنتن دهی به تلفن همراه در برخی مناطق قطع شده است گفت: در شهرستان ساری و منطقه کیاسر به دلیل حجم شدید بارش‌ها، راه اصلی منطقه دیشب مسدود بود و اواخر شب بازگشایی شد و راههای دسترسی به روستاها امروز بازگشایی می‌شد.

رازجویان عنوان کرد: در شهرستان نکا، به دلیل آمادگی‌های صورت گرفته با شدت بارش‌ها، شهر به حالت عادی بازگشته است و امید داریم استان در ساعت‌های آینده به شرایط عادی برگردد.

رازجویان درباره توقف حرکت قطارها عنوان کرد: روز گذشته حدود سه ساعت به دلیل خالی شدن زیر ریل در یک منطقه توقفی در حرکت قطارها ایجاد شده بود و اکنون این مسئله حل شده است.

وی درباره برآورد میزان خسارت‌ها گفت: هنوز آمار این بخش نهایی نشده است.

رانش زمین در سوادکوه مازندران

کیاسر مسدود، هراز و کندوان عادی

 

آخرین وضعیت راههای استان مازندران نشان می‌دهد که محور کیاسر مسدود و تردد در کندوان و هراز عادی و روان است.، محسن هاشمی رئیس مرکز مدیریت راههای مازندران در این باره به خبرنگار مهر می گرود: با توجه به انسداد محور کیاسر تردد در هراز و کندوان عادی و روان است.

وی با اشاره به شرایط جوی ابری و نیمه ابری در محورهای کوهستانی استان گفت: همچنین تردد در مسیر سوادکوه از محدوده کارسالار تا شیرگاه با ترافیک سنگین و نیمه سنگین همراه است.

هواشناسی مازندران نیز وضعیت جوی استان در روز سه شنبه را نیمه ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده و از اواخر شب همراه با بارندگی در ارتفاعات مه آلود و بارش برف پیش بینی کرده است.

قایق سواری در کوچه و خیابان های کیاکلا مازندران پس از بارش شدید باران و جاری شدن سیل ...

آغاز برآورد خسارات مناطق سیل‌زده

 

علی اصغر احمدی با بیان اینکه برای واحدهای احداثی خسارت دیده، 10 میلیون تومان بلاعوض پیش‌بینی شد، افزود: پس از بررسی کارشناسی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، واحدهای احداثی خسارت دیده

در روستاها تسهیلات 35 میلیون تومانی و در شهرها تسهیلات 50 میلیون تومانی با بهره 4 درصد دریافت می‌کنند.

به گفته وی بارش شدید باران دو روز گذشته در مازندران به شهرستان‌های سیمرغ، میاندورورد،‌ ساری، نکا، گلوگاه، بهشهر و بابل بیشترین خسارت را وارد کرد که در حال حاضر بیشتر مناطق از حالت بحرانی خارج شدند اما نیاز به امدادرسانی دارند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به اینکه بارش شدید باران موجب آبگرفتگی شهر کیاکلا و روستاهای شهرستان سیمرغ شد، افزود: با ورود دستگاه‌های امدادی، اجرایی و شهرداری بیش از 95 درصد مشکل آبگرفتگی برطرف شد و هم اکنون آب ، برق و گاز این مناطق برقرار است.

احمدی با اشاره به تلاش هلال احمر مازندران برای امدادرسانی و توزیع جیره غذایی در مناطق سیل‌زده استان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز بررسی شمار واحدهای مسکونی خسارت دیده و برآورد میزان خسارت را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه به دستور استاندار همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی مازندران تا برقرار شدن وضع عادی در این مناطق آماده باش هستند، افزود: دستگاه‌های اجرایی مازندران نیز باید حداکثر تا 5 روز آینده، میزان دقیق خسارت سیل در حوزه زیرساخت‌ها و کشاورزی را برآورد و اعلام کنند.

به گزارش تسنیم هنوز بسیاری از راه‌های مواصلاتی بخش هزار جریب نکا و بهشهر و مناطقی از میاندورود و دودانگه ساری به دلیل بارش شدید باران، بارش برف و سیلاب از دیروز مسدود بوده و تلاش برای بازگشایی این محورها ادامه دارد.

 

حمزه‌ای بخشدار هزارجریب بهشهر درباره وضعیت جاده‌های این منطقه گفت: با تلاش کارکنان راهداری و شرکت نکاچوب جاده به‌صورت مقطعی باز شده ولی متاسفانه به دلیل رانش زیاد زمین و شکستن درختان دوباره بسته و راهداران با دو عدد لودر در حال باز کردن مسیر ارتباطی هستند.

وی افزود:  با توجه به بارندگی زیاد مسیر به‌صورت مقطعی باز و اینکه دوباره به دلیل رانش بسته شود را احتمال فراوان داد.

 

وضعیت هشدار آمیز جاده‌های مازندران

 

فرمانده پلیس راه مازندران نیز با اشاره به ادامه بارش‌ها در سطح راه‌ها و لغزندگی جاده‌های برفی و آب گرفته مازندران گفت: محور ساری به کیاسر به‌علت ریزش سنگ و شدت بارش برف در ارتفاعات محور فرعی گلوگاه_دامغان به‌علت شدت بارش برف و بوران اکنون بسته است. 

سرهنگ علیرضا قدمی افزود: بارش برف در ارتفاعات به ویژه ارتفاعات سوادکوه محدوده گدوک بیشتر است و پایین دست مناطق شرقی استان نیز آبگرفتگی مانع حرکت در برخی راه‌ها شده است.

به گفته وی جاده‌های فرعی در راه‌های بین شهری مناطق شرق استان از جمله سیمرغ به بابل، جاده نظامی قائم‌شهر، نکا به بهشهر اکنون آبگرفتگی شدید سطح جاده دارند.

فرمانده پلیس راه مازندران براین اساس به پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت، رعایت فاصله، حرکت با چراغ روشن به ضرورت همراه داشتن زنجیر چرخ تاکید کرد.

 

تداوم بارش‌ها تا فردا شب

 

هواشناسی مازندران نیز اعلام کرد: بارش‌ها امروز و فردا (چهارشنبه 29 اسفند) ادامه دارد. کارشناسی هواشناسی استان با اعلام اینکه بارش‌ها امروز و فردا از شدت کمتری نسبت به دیروز برخوردار است گفت: روزهای پنجشنبه و جمعه ( اول و دوم فروردین 98 ) آسمان صاف تا نیمه ابری است.

غلام‌پور به میزان بارش‌های دو روز گذشته مازندران اشاره کرد و افزود: در این مدت در بندر امیرآباد 144، دشت ناز 140, گلوگاه 135 و ساری 125 میلی‌متر باران باریده است.

وی گفت: در این مدت در آلاشت و کیاسر 72, سیاه بیشه و کندوان 31 سانتی‌متر برف بارید.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1351