printlogo


مسیر اشتباه مهران مدیری در «دورهمی»
مسیر اشتباه مهران مدیری در «دورهمی»
کد خبر: 1836
«مهران مدیری» درست هنگامی که کشور درگیر مشکلات ناشی از بلایای طبیعی است، «امید» مردم را به سخره گرفت، در حالی که او هرقدر هم محبوب باشد، وقتی مسیرش را درست انتخاب نکند، جایی میان هوادارانش نخواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،خبرگزاری فارس ـ گروه رادیو و تلویزیون: برنامه تلویزیونی «دورهمی» طی چند سالی که روی آنتن می‌رود، توانسته با اتکا به اجرای مهران مدیری و حضور مهمانان جذاب، مخاطبان بسیاری را سرگرم کند.

البته اوایل برنامه بخش‌های نمایشی هم داشت که در ادامه سازندگان ترجیح دادند آن بخش را حذف کرده و ماموریت مدیری را سنگین‌تر کنند. آن هم از طریق گفتن پلاتوهایی که حرفی برای گفتن داشته باشد.

تا اینجای کار، دورهمی خوب و اثرگذار بود. چرا؟ چون مهران مدیری با ارائه متن‌هایی به مشکلات و معضلات جامعه اشاره می‌کرد و در خلال آن نقدهایی هم به عملکرد مسئولان داشت که به نظر می‌رسید درست انتخاب شده‌اند و میزان آن و نحوه گفتنش نیز درست بود. تا اینکه ساخت سری جدید برنامه دورهمی، با وجودی که پیش از این مدیری خبر از پایان آن داده بود، با وعده مرتضی میرباقری معاون سیما دوباره جدی شد. 

میرباقری در نشست خبری پایان سال خود با خبرنگاران اعلام کرد که از نوروز تا رمضان «دورهمی» را حتماً دو روز در هفته خواهیم داشت.

وی حتی درباره تقلیدی بودن این برنامه نیز عنوان داشت: مهران مدیری خلاقانه این برنامه را آماده کرده و البته در دکور اتفاقاتی افتاده ولی کپی این‌چنینی ایرادی ندارد. مهم این است که فرهنگ عمومی جامعه در این برنامه نقد می‌شود که اتفاقاً مورد نظر رسانه‌ملی است. لذا اینکه می‌گویند در این برنامه هیچ خلاقیتی نبوده و همه‌چیز تقلیدی انجام شده، بی‌انصافی است.

همین وعده میرباقری منجر شد تا مهران مدیری که درگیر کارگردانی مجموعه «هیولا» برای نمایش خانگی بود، با اصرار مدیران به تکاپو بیفتد تا حداقل یک قسمت را برای امسال به پخش برساند. نکته‌ای که مدیری در ابتدای اولین قسمت از برنامه ۹۸ نیز به آن اشاره کرد و گفت: ما قرار نبود، برگردیم، اما الان اینجا ایستادیم. در واقع امشب فقط یک ویژه برنامه است و ما دوباره بعد از ۲۰ روز اردیبهشت ماه هفته‌ای سه شب با شما خواهیم بود.

او این نکته را هم گفته بود که در بین تماشاگران چند نفری هستند که چپ چپ نگاه می‌کنند و می‌گویند؛ شما که خداحافظی کردید و گفته بودید دورهمی برنامه ندارد؟! اما الان اینجا هستید؛ در واقع اصلا قرار نبود دوباره برگردیم، اما به ما پیامک دادند و گفتند سری جدید «دورهمی» را شروع کنید. گفتیم جا نداریم، برای گروه لوکیشن فرستادند، گفتم زمان نداریم باز لوکیشن فرستادند؛ تا جایی که من ساعت دوی نیمه شب با دکوراتور برنامه تماس گرفتم و زمان را مشخص کردم و شد این چیزی که الان شما آن را می‌بینید.

در حقیقت او در همان ابتدا گلایه خود را به مدیران تلویزیون هم ابلاغ کرد و مخاطب را هم در جریان روند تولید برنامه در مدت زمان محدود قرار داد.

البته تا اینجای کار و گفت‌وگو با مهمانان و ... اتفاق جدیدی در برنامه نیفتاد. آنچه این روزها مهران مدیری را در سیبل انتقادات قرار داده، موضوعی است که او برای تک قسمت نوروزی خود انتخاب کرده است! «امید» و شاید بهتر بگوییم «ناامیدی». هرچند که این انتخاب از سوی او بعید بود. چون پیش‌تر با حضور در برنامه خندوانه گفته بود: همیشه امید دارم که وضع بهتر بشود. معتقدم باید تلاشمان را برای بهتر شدن حالمان انجام دهیم؛ چرا که می‌دانم هر روز اخبار مختلف و بعضاً عجیب و غریبی را می‌شنویم تا حدی که دیگر لمس شده‌ایم.

او با وجود این ادعا در دورهمی امید مردم کشورش را درست در بدترین زمان مورد هدف قرار داد و گفت: سال ۹۷ دیگر شاهکار کردید. این وضعیت اقتصاد است، این وضعیت معیشت مردم است، این وضعیت قیمت ارز است و این وضعیت زلزله و جدیداً سیل است و این وضعیت هزار تا چیز دیگر است. چکار می‌کنید با خودتان؟ چکار می‌کنید با ما؟

مدیری با لحنی تمسخرآمیز افزود:گفتند این ویژه‌برنامه سیزده‌بدر است و اوقات مردم را تلخ نکن، به مردم امید بده، گفتم چشم همه ما را امیدوار کن، همه ما را همین‌طور امیدوار نگه‌دار، ما را با امید خفه کن!

مدیری درست در زمانی این سخنان را بر زبان راند که چند استان کشور درگیر ماجرای سیل است و خانواده‌های بسیاری خانه و کاشانه و عزیزان خود را از دست داده‌اند و غم و اندوه بر زندگی‌شان سایه انداخته است. تلاش سازمان‌های مختلف برای امدادرسانی ادامه دارد و همگی در یک وحدت بی‌نظیر تمام تلاش خود را برای رفع بحران به کار گرفته‌اند.

این در حالی است که همان شب اظهارنظرهای متفاوتی در مقابل سخنان مدیری در فضای مجازی منتشر شد و بیش‌تر کاربران از اینکه موضوع «امید» از سوی مدیری مورد حمله قرار گرفته، ناخرسند و ناراضی بودند. صبح روز چهاردهم نیز شبکه نسیم اقدام به حذف این بخش از سخنان مدیری کرد و میرباقری نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های کشور اعلام کرد: برنامه «دورهمی» مشخص است که نقد و انتقادهای سازنده انجام می‌دهد و از طرفی هم برکسی پوشیده نیست که رسانه‌ملی پرچمدار اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه اتفاقات سیل و همکاری‌ها و همیاری‌های دستگاه‌های دولتی، نظامی و مردمی بود. برخی از تعابیر مهران مدیری مجری برنامه دورهمی که در اولین شب سری جدید «دورهمی» به اتفاقات سیل و حضور مسئولان در صحنه و خبر‌رسانی در تلویزیون پرداخت، آن طور که باید، متوازن و منصفانه نبود و بایستی ملاحظات بیش‌تری انجام می‌شد که در این زمینه تذکر لازم داده شده است.

معاون سیما در حالی این سخنان را گفته که به نظر می‌رسد این بار و در این اشتباه، مهران مدیری به تنهایی مقصر نیست! شاید اگر برنامه زنده بود و مدیری این سخنان را بداهه و روی آنتن گفته بود، می‌توانستیم بگوییم او سر خود این اقدام را انجام داده و حالا هم تذکری که از سوی معاون سیما به او اعلام شده، درست و بجا بوده است.

اما نکته مغفول ماجرا ضبطی بودن این برنامه است. مهران مدیری پیش از اینکه این قسمت را ضبط کند، چندین بار به مدیران تلویزیون اعلام کرده که به دلیل گرفتاری کارگردانی هیولا امکان ساخت دورهمی را برای نوروز ندارد و در نهایت مجبور به تولید تنها یک قسمت می‌شود. ضمن اینکه پلاتوهای برنامه توسط نویسنده نوشته شده و زمان تصویربرداری نیز نماینده سازمان صدواسیما به عنوان ناظر در استودیو حضور داشته است.

همچنین برنامه ضبط شده پیش از ضبط به سازمان تحویل داده شده و دورهمی پس از بازبینی روی آنتن رفته است. در حقیقت خود سازمان صداوسیما در حال حاضر به دلیل کوتاهی‌های صورت گرفته خود سهمی در این اشتباه دارد.

حالا باید دید با توجه به اتفاقات صورت گرفته، مدیری برای جبران این آسیب روانی که به مخاطبان رسانه ملی زده، آیا در سری جدید «دورهمی» که قرار است به زودی روی آنتن شبکه نسیم برود، این خطای خود را جبران می‌کند یا خیر؟


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/1836