printlogo


سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور ۱۳‌هزار‌هکتار است
سطح زیر کشت گلخانه‌های کشور ۱۳‌هزار‌هکتار است
کد خبر: 2166
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه های کشور 13 هزار هکتار و سطح در حال احداث 15 هزار هکتار است، در سال گذشته 2هزار 700 هکتار حجم برنامه توسعه بود که بطور 100 درصد اجرا شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی در گفت‌وگو با خبرنگار قرچک آنلاین اظهار داشت: در برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم پیش بینی توسعه کشت های گلخانه ای و محیط های کنترل شده در دستور کار قرار  دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود، در این حوزه بیش از 48 هزار هکتار به سطح گلخانه ها و محیط های کنترل شده اضافه گردد و کشت های گلخانه ای توسعه پیدا کند بنابراین به همین نسبت باید زیرساخت های نرم افزای و سخت افزاری در این زمینه فراهم شود و یکی از روش های که امکان ترویج و توسعه را در این زمینه به ما می دهد  و به کمک اجرای این برنامه خواهد آمد بحث راه اندازی نمایشگاه ها و حمایت از نمایشگاه ها و رویدادهای نمایشگاهی است.

تقوی گفت: چهارمین نمایشگاه ایران سبز  با رویکرد معرفی همه حلقه های  زنجیره اقتصادی تولید راه اندازی شده است و در این نمایشگاه حلقه های مربوط به تامین نهاد تولید اعم  نشا و بذر و حلقه  های تولید، پرورش، بسته بندی ، بازار و بازار رسانی  در یک جا جمع می شوند و متقاضیان و سرمایه گذاران می تواند  با بازدید از این نمایشگاه  بهترین گزینه هارا برای تامین نیازهای آتی خودشان را  در بهترین شرایط  انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گلخانه های کشور 13 هزار هکتار و سطح در حال احداث  15 هزار هکتار است،  در سال گذشته 2هزار 700 هکتار حجم برنامه توسعه بود که  بطور 100 درصد اجرا شد.

  مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی تصریح کرد: رشد کشت های گلخانه ای  از سال 92 تا به امروز بیش از 2 برابر شده است، در حوزه  گل و گیاه بیش از 40 درصد  هم در سطح وهم در تولید رشد داشته ایم، در حال حاضر 7 هزار هکتار گلخانه  و فضای باز  گل و گیاه داریم که در این سطح زیر کشت ۱۵۰۰۰۰نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند؛ بیش از 4 میلیارد گلدان و شاخه تولید می شود .

وی بیان کرد: یکی از برنامه های آتی وزارت جهاد کشاورزی  و معاونت باغبانی انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به داخل گلخانه و محیط های کنترل شده هست که در این زمینه طرح و برنامه تدوین شده و به زودی در سازمان های  که به صورت پایلوت که 6 استان هستند خواهند بود، اجرا خواهد شد.

تقوی گفت: طرح دیگری که در دستور کار و برنامه ریزی است، ایجاد تنوع کشت در گلخانه ها می باشد که کمک می کند تولیدات در یک حد تعادلی به بازار عرضه شوند و به اقتصادی شدن واحدهای تولیدی کمک خواهد کرد  و برای بازار داخل نسخه ای خواهد بود که از نوسان قیمت جلو گیری شود.

  وی افزود: برای صادرات طرح های را دنبال می کنیم که  منتهی خواهد شد به تولید انبوه و عرضه مستمر با کیفیت بالا که عمدتا کسانی که متقاضی در خواست احداث گلخانه در سطوح بالا 5   هکتار دارند مورد حمایت ویژه قرار گیرند و به همین منظور معاونت باغبانی  هم برای بازار داخل، وهم بازارخارجی و صادرات  برنامه های تدوین کرده  که در سال 98 شاهد اجرای آن خواهیم بود.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/2166