printlogo


بازداشت حدود ۳۰ نفر در تجمعات غیرقانونی اخیر
بازداشت حدود ۳۰ نفر در تجمعات غیرقانونی اخیر
کد خبر: 4493
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه حدود ۳۰ نفر در تجمعات غیرقانونی اخیر بازداشت شده‌اند، از آزادی تعدادی از این افراد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،غلامحسین اسماعیلی در ادامه هجدهمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دو ماه از اتفاقات آبان ماه گذشته و هیچ آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان گذشته و علت اینکه این آمار از سوی مراجع رسمی اعلام نمی‌شود چیست و اینکه آیا اعلام آمار به شایعات پایان نمی‌دهد اظهار کرد: در ارتباط با بازدشت شدگان مسئول ما هستیم و آمار هم دست ماست. در جلسات قبل آمار هم اعلام کردم اما این بازداشت‌شدگان از یک عددی شروع شد و به لحاظ سیاستی که داشتیم کاهش یافت زیرا بین معترض و اغتشاشگر که بانک و پمپ بنزین آتش زده و آدم کشته تفاوت قائل شدیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در بحث جان‌باختگان نهاد متولی شورای امنیت است و قطعا شورای امنیت در مقطع مناسب در این ارتباط اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده بقایی و مشایی و اینکه آزادی و بیماری آنها صحت دارد یا خیر اظهار کرد: آقایان مشایی و بقایی بارها اعلام شده است که به پرونده آنها رسیدگی شده و محکوم شدند و محکومیت آنها در حال اجراست. چه در ارتباط با مرخصی و چه در ارتباط با موضوعات درمانی همانند سایر زندانیان به تناسب از مرخصی استفاده می‌کنند و هر زندانی هم نیاز به درمان خارج از زندان داشته باشد، به موجب قانون مقدمات درمان زندانی در خارج از زندان فراهم می‌شود. اتفاق جدیدی در این پرونده نیفتاده و محکومیت‌شان در حال اجراست و به تناوب مانند دیگران از مرخصی استفاده می‌کنند.

اسماعیلی  در پاسخ دیگری درباره آخرین پرونده کیک‌های آلوده به قرص افزود: در این حوزه بخش‌های مختلف اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، بررسی‌های زیادی کردند و تا امروز آنچه مسلم است، واحدهای تولیدی ما هیچ نقشی در این ماجرا نداشتند. البته عاقلانه نیز همین است که نقشی نداشته باشند. بررسی‌ها هنوز ادامه دارد اما بیشتر از این حکایت دارد که یک توطئه بوده و قرص‌ها در بیش از 50 برنده پیدا شده است. این اقدامات بعد از تولید و توسط افراد با هدف آسیب زدن به تولید اقتصادی کشور انجام شده است. مطالعه گسترده‌ای انجام شد و هیچ محصول بسته‌بندی را تیم‌های امنیتی و بهداشتی بازگشایی نکردند که داخل آن قرص باشد. هر چه بوده، محصولی بوده که از قبل یک نفر باز کرده بود و نشان داده بود که داخل آن قرص باشد. تحقیقات همچنان ادامه دارد و هنوز منشاء اصلی این قصه شناسایی نشده و کار هم تعطیل نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دستگاه قضائی از چه زمانی در جریان خطای انسانی در ماجرای هواپیمای اوکراینی بود گفت: آنچه به قوه قضائیه منعکس شده بود ساعاتی قبل از اعلام رسمی به مردم بود. یعنی چند ساعتی قبل از آن اطلاعیه‌، به مقامات قوه قضائیه موضوع اطلاع شد.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی مطلع شدید؟ اظهار کرد: رئیس قوه قضائیه عضو شورای عالی امنیت ملی است.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در تجمعات اخیر چه تعداد بازداشت شدند و اینکه آیا غیر از سفیر، اتباع خارجی دیگری نیز بازداشت شدند یا خیر گفت: غیر از سفیر، فرد دیگری گزارش نشده که بازداشت شده باشد. درباره حوادث اخیر هم این را اعلام می‌کنم که اجازه نمی‌دهیم امنیت کشور مخدوش شود. در حوادث اخیر شاهد اظهارنظرها، فعالیت‌ها و اقداماتی 100 درصد مغایر امنیت ملی کشور بودیم و طبیعی است اعلام کردیم با افرادی که اعتراض مسالمت آمیز داشته باشند برخورد قضائی نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه معتقدیم برای اعتراض مسالمت‌آمیز نیز باید مجوز قانونی داده شود. در جایی که اقدام علیه امنیت باشد و امنیت شهروندان را به مخاطره بیندازد و دست بیگانگان در کار باشد، تعارفی نداریم و  در حوادث اخیر نیز بازداشتی داریم اما عدد دقیق ندارم اما عدد اولیه چیزی حدود 30 نفر بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: برای ما وصف مجرمانه مهم است و شخص مجرم برای ما مهم نیست. ضمن اینکه دستگیری‌های اولیه نیز توسط ضابطان دستگاه قضایی و در قالب جرم مشهود بوده و تعدادی از آنها نیز آزاد شدند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدام برخی افراد نسبت به تضعیف سپاه در روزهای اخیر گفت: سپاه پاسدار امنیت، پاسدار مرزها، ارزش‌ها و پاسدار کیان انقلاب و نیرویی است که اثبات کرده فدایی مردم است. سپاه برای دفاع از این کشور و مردم در برابر گلوله ایستاده و شهدای زیادی تقدیم کرده است و هیچ هراسی هم ندارد که در برابر هر دشمنی که بخواهد به این کشور و مردم آسیب برساند، بایستد ولو قدرت جهانی آمریکا باشد. در این حادثه هم دیدیم، در وضعیتی که هیچ کس جرأت نمی‌کرد متعرض دولت آمریکا و نیروهای مسلح آمریکا شود، سپاه با سرافرازی اقدام کرد که اقدامی دقیق و اثرگذار بود و در عرصه‌های مختلف فداکاری خود را برای مردم به اثبات رسانده است. به هیچ عنوان نه تضعیف سپاه و نه هیچ یک از نیروهای مسلح و نه تضعیف هیچ یک از ارکان حاکمیت را برنمی‌تابیم و این را مضر به حال کشور و مردم می‌دانیم. اگر اقدامات فداکارانه سپاه در دفاع از کشور نبود، بدخواهان معلوم نبود چه به روز این مردم و مملکت می‌آورند. از اینکه شجاعانه و متواضعانه آمدند و آنچه اتفاق افتاده را توضیح دادند تشکر می‌کنیم. فرایند قضائی ما در مسیر استیفای حقوق جان‌باختگان و کشف حقیقت با همه ابعاد آن است. بیشترین تیم کارشناسی را برای این پرونده گذاشتیم تا همه ابعاد بررسی شود و قضاوت خودمان را نیز اعلام خواهیم کرد. این مسئله به هیچ عنوان نباید زمینه‌ساز تخریب نیروی مقتدر سپاه باشد.

منبع: تسنیم


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/4493