printlogo


فرار آذری جهرمی با «اسنپ»/ چرا شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری نمی‌رسد؟
فرار آذری جهرمی با «اسنپ»/ چرا شبکه ملی اطلاعات به بهره‌برداری نمی‌رسد؟
کد خبر: 5172
اگر تا کنون دولت نتوانسته است محدودیت های تردد را به خوبی اعمال کند و یا همچنین کارمندان حتی در شرایط سخت کرونا به اجبار در محل کار خود حاضر می شوند به خاطر نبود شرایط کافی برای انجام دورکاری بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا امروز که با پیشنهادی از سوی آذری جهرمی همراه شد حاشیه های زیادی به دنبال داشت.

در این جلسه آذری جهرمی ضمن نام بردن از برخی از کسب و کارهای اینترنتی از صدا و سیما می خواهد که برای این کسب و کارها تبلیغات رایگان انجام دهد تا در این راستا مردم با بهره گیری از خدمات اینترنتی این کسب و کارها نظیر اسنپ، دیجی کالا و ... کمتر از منزل خارج شده و به این وسیله جلوی انتقال کرونا از طریق تردد افراد تا حدودی گرفته شود.

این پیشنهاد آذری جهرمی اگرچه پیشنهاد خوبی بوده و حتی برای شرایط عادی نیز کاربردهای زیادی دارد اما از جند منظر قابل بررسی است.

در شرایطی که مردم خود برای کاهش تردد هایشان از بازارچه های اینترنتی استفاده می کنند و حتی تردد آنها بر اساس آمار و نظرسنجی های رسمی کشور از طریق تاکسی های اینترنتی بیشتر شده و اقبال آنها برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پایین آمده است شاید تبلیغات برای این شرکت ها در رده های بعدی نیاز اصلی کشور قرار داشته باشد.

به همین منظور با پیداش و شیوع کرونا بر اساس آمار رسمی کشور میزان خرید اینترنتی مردم بالا رفت؛ در همین راستا بهزاد اقبال خواه، عضو هیأت مدیره شرکت پست با انتشار پستی در صفحه شخصی اش در توییتر از گرایش مردم به خرید اینترنتی با فراگیر شدن کرونا خبر داده بود.

 

اینترنت رایگان شوآفی برای وزیر جوان!

آنچه که این روزها بیشتر از تبلیغات برای شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی اهمیت دارد زیرساخت های استفاده از این امکانات در بستر فضای مجازی است؛ هنوز چند روز از اتمام بسته اینترنتی هدیه وزیر ارتباطات نگذشته است، بسته ای که علی رغم رایگان بودن به خاطر سرعت پایین و عدم پوشش دهی مناسب، بسیاری از کاربران نتوانستند از آن استفاده کنند و تقریباً این بسته با کمترین کاربرد نیز تبدیل به بزرگترین شوآف وزیر جوان برای روزهای کرونایی شد.

از طرف دیگر این روزها آموزش و پرورش معلمان و دانش آموزان را به اجبار به بستر ایتا فراخوانده و از آنها خواسته است با استفاده از این شبکه اجتماعی داخلی کلاس های درس خود را پیش ببرند؛ اما این پیام رسان داخلی به خاطر نبود حمایت های کافی و همچنین نداشتن زیرساخت های لازم همچنان با مشکلاتی نظیر سرعت آپلود و دانلود مواجه است.

اینترنت گران قیمت نیز مشکلی دیگر از مشکلات مردم در این روزهاست؛ در شرایطی که آموزش های مدارس و دانشگاه ها در بستر اینترنت ادامه پیدا کرده اند اما همچنان شاهد هستیم به خاطر عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از سوی وزیر ارتباطات، بهای زیادی باید به خاطر این آموزش ها از سوی معلمان، دانش آموزان، اساتید، دانشجویان و ... بپردازند که این در کنار مشکلاتی نظیر سرعت اینترنت و ... است.

پیش از این برخی از نمایندگان مجلس، وزیر ارتباطات را اولین مخالف راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور دانسته بودند؛ در همین راستا پژمانفر گفته بود که باید دید سود ناشی از فروش اینترنت گران به مردم به جیب چه کسانی می رود که مخالف شبکه ملی اطلاعات هستند.

 

ترددهایی که در صورت وجود شبکه ملی اطلاعات به صفر می‌رسید

اگر تا کنون دولت نتوانسته است محدودیت های تردد را به خوبی اعمال کند و یا همچنین کارمندان حتی در شرایط سخت کرونا به اجبار در محل کار خود حاضر می شوند به خاطر نبود شرایط کافی برای انجام دورکاری بر بستر شبکه ملی اطلاعات است.

در حالی که کشور چین قرنطینه شهر بزرگ یووهان را در بستر فضای مجازی به پیش می برد، مردم کشور ما برای اخذ یک امضا برای نامه های خود در شرایط سخت کرونا مجبور هستند در ادارات حاضر شوند و همه این  مشکلات تنها با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک به عنوان یکی از پروژه های اقماری شبکه ملی اطلاعات قابل حل بود؛ شبکه ای که بارها اعلام شد 80 درصد کار پیش رفته است اما ظاهرا در عمل هیچ کارایی ندارد.

طرح موضوع حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در واقع فرار به جلو وزیر جوان است؛ چرا که پیش از حمایت از این کسب و کارها مردم نیازمند بستری امن، سریع و ارزان برای انجام تراکنش های مالی خود هستند؛ استفاده از نام کسب و کارهایی که بدون حمایت دستگاه های دولتی روی پای خود ایستادند و در روزهای سخت کرونایی بدون حمایتی از سوی وزیر جوان همچنان به خدمت رسانی به مردم مشغول اند در حقیقت نه تنها دلسوزی برای این کسب و کارها نیست بلکه سوء استفاده از نام آنهاست.

نیاز به شبکه ملی اطلاعات از مواردی است که حتی روحانی به عنوان رئیس جمهور سال گذشته اعلام کرده بود در زمینه این که بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5172