printlogo


استاد دانشگاه تهران:
رانت‌خواری در بدنه‌ اجرایی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بی‌سابقه بوده است / اقتدار قوه قضائیه زمینه‌ساز اعتماد عمومی در کشور
رانت‌خواری در بدنه‌ اجرایی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بی‌سابقه بوده است / اقتدار قوه قضائیه زمینه‌ساز اعتماد عمومی در کشور
کد خبر: 5254
استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که اقتدار قوه قضائیه زمینه‌ساز اعتماد عمومی در کشور است، گفت: رانت‌خواری در بدنه‌ اجرایی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بی‌سابقه بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب  با اشاره به عزم جدی قوه قضائیه برای مبارزه با دانه‌درشت‌ها اظهار داشت: فسادی که امروز به تعبیر رهبری به‌مانند اژدهای چند سر می‌ماند، نیازمند برخورد اصولی و سازمان‌یافته است.
وی ادامه داد: هرجایی که انحصار وجود دارد خودبه‌خود زمینه را برای فساد مهیا می‌کند ما در بازنگری اصل 44 قانون اساسی در مرحله اجرا دچار سوءتفاهم شده‌ایم.
صادقی نسب بیان داشت: منابع عظیم کشور مانند معادن، صنایع سنگین، پتروشیمی و نفت متعلق به کل ملت است و نمی‌توان آن را در انحصار چند نفر قرارداد اما در عین ناباوری شاهد هستیم که متأسفانه بدترین شکل واگذاری‌ها انجام شد و آن چیزی که رهبر انقلاب در خصوص واگذاری به مردم بیان فرمودند محقق نشد و در واقع واگذاری به عده‌ای خاص شد.
وی تأکید کرد: اگر دقت کنیم، می‌بینیم که سنگین‌ترین فسادی که قوه قضائیه و آیت‌الله رئیسی با آن مبارزه می‌کنند در عرصه پتروشیمی است چرا که این ثروت عظیم را با فساد در اختیار محدودی قرار دادند و به‌نوعی دسترسی عموم ملت به این ثروت را قطع کردند.

رانت‌خواری در بدنه‌ای اجرایی کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بی‌سابقه بوده است

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: وقتی قرار است که با فساد مبارزه شود باید ابعاد مختلف آن دیده شود در گام نخست باید با مفسد برخورد شود این راه‌حل کوتاه‌مدت است که باید موردتوجه قرار بگیرد.
وی به عملکرد دولت‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نمونه‌های فراوانی از فساد داشتیم که متأسفانه تا نزدیک‌ترین افراد رؤسای دولت هم رخنه کرده است.

صادقی نسب بیان داشت: پرونده حسین فریدون، دختر وزیر آموزش، برادرزاده عراقچی، برادر جهانگیری و شبنم نعمت‌زاده نمونه‌های عینی این رخنه و فساد هستند علاوه بر این ما شاهد این بودیم که رانت‌های موجود در بدنه‌ای اجرایی کشور در دولت یازدهم و دوازدهم چه آسیب‌هایی به کشور زد.
وی ابراز داشت: زمانی که در نزدیکان دولت فساد رخ می‌دهد در مدیران پایین‌دستی نیز به‌نوعی قبح‌شکنی می‌شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مبارزه با مفسد گام نخست است و گام‌های بعدی بازنگری اساسی در سبک مدیریتی کشور است.
وی با بیان این‌که ما نیازمند انسان‌های خدمتگزار هستیم، تصریح کرد: متأسفانه یکی از واژه‌هایی که در کشور ما لوث شده است واژه‌ای خدمت و خدمتگزاری است ما در ادبیات مدیریت دولتی چیزی به‌عنوان مدیر دولتی نداریم ما می‌گوییم خدمتگزار عمومی یعنی فردی که با تمام وجودش بخواهد به مردم خدمت کند.
صادقی نسب ادامه داد: در انتخاب افراد باید دقت لازم صورت بگیرد متأسفانه افرادی بر مسند کار قرار می‌گیرند که بر اساس رابطه و فامیلی هستند و نمی‌توانند به مردم خدمت کنند.

نیاز به مدیران انقلابی و جهادی داریم

وی افزود: علاوه بر این روحیه انقلابی و جهادی دهه 60 را ندارند و نیاز به مدیران انقلابی و جهادی داریم چرا که این افراد به‌هیچ‌عنوان اهل فساد نیستند.
استاد دانشگاه تهران بیان داشت: با مبادی فساد هم باید مبارزه کرد و علاوه بر این جاهایی که مفسد برانگیز است باید شناسایی و بسته شود.
وی ادامه داد: نیازمند باز مهندسی در سازمان‌های دولتی هستیم که بر اساس خدمتگزاری و برقرار عدالت چیده شود.
صادقی نسب بیان داشت: توزیع عادلانه ثروت نیز باید بین مردم صورت بگیرد و این مهم باید دغدغه‌ای اصلی مدیران باشد.
وی به اشتباهات دولت‌های یازدهم و دوازدهم در عرصه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: تصمیمات بسیار غلطی در این دولت صورت گرفت که مهم‌ترین آن ارز 4200 تومانی بود که از ابتدا غلط بود به‌طوری‌که 18 میلیارد دلار از اموال ملت بر باد رفت.
صادقی نسب رویکرد قوه قضائیه را قابل‌تقدیر برشمرد و تأکید کرد: دستگاه قضائی به دنبال دانه‌درشت‌ها رفته است و از این کار هم هیچ هراسی ندارد

اقتدار قوه قضائیه زمینه‌ساز اعتماد عمومی در کشور

وی افزود: همه تلاش قوه قضائیه این است که بین مردم و نظام اعتمادسازی کند متأسفانه صدماتی که برخی از دولت‌ها می‌زنند خیلی بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.
استاد دانشگاه تهران بیان داشت: دولتی که با تصمیمات غلط خودش اعتماد مردم را از بین می‌برد خیانت بزرگی را به ملت می‌کند که این اقدام در دولت‌های روحانی از همه دولت‌ها بیشتر بوده است
وی با انتقاد از عملکرد دولت تصریح کرد: مکتب فکری دولت‌های یازدهم و دوازدهم کاملاً مشخص است و عوارض آن را در کشور می‌بینیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر مبارزه با فساد در داخل خود دستگاه قضا نیز اقدام شایسته‌ای دیگری بود که در این دوره قوه قضائیه تحقق یافت و افرادی مانند طبری به سزای عمل خودشان رسیدند.





انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5254